پنجشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۳ |۲ صفر ۱۴۴۶ | Aug 8, 2024
آیت الله سید احمد خاتمی

حوزه/ عضو مجلس خبرگان رهبری، اربعین را فرصتی طلایی برای تبلیغ دانست و با توصیه مبلغان به قرائت روزانه زیارت عاشورا و دعای عهد، بر پرهیز از حرف‌های جناحی سیاسی تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله سید احمد خاتمی، عضو شورای عالی حوزه های علمیه در همایش "قدم‌های آسمانی" ویژه مبلغین مواکب اربعین حسینی که امروز ۱۸ مرداد در سالن همایش آستان مقدس امامزاده سیدعلی(ع) قم برگزار شد با اشاره به شکوه اربعین گفت: به حال شما عزیزان غبطه می‌خورم؛ تعداد زیادی از شما رفته‌اید و شکوه اربعین را دیده‌اید، دوستانی که نرفته‌اند بدانند این شکوه دیدنی است و این روزها کربلا و نجف غوغا است.

وی ادامه داد: از شارع الرسول که عبور می‌کنید سمت راست شما جایی به نام مکتبه الامام حسن (ع) است که بنیانگذار آن مرحوم باقر شریف قریشی صاحب موسوعه اهل البیت است که در چهل جلد است و یک ساختمان چهار طبقه‌ای است که ایرانی‌ها ساکن آن هستند، خود آقای قریشی عراقی بود اما یک ارادت ویژه به ایرانی‌ها داشت، پسرش گفت پدر من حرف‌هایی راجع به ایران دارد که یکی از آن‌ها این است که از هدایایی که خدا به اهل بیت داد، ایران است.

آیت الله خاتمی با تأکید بر محبت ایرانی‌ها به اهل بیت(ع) ابراز داشت: خوش به حال شما که در آستانه چنین سفر ملکوتی هستید و ان شاءلله خداوند متعال امسال و هرساله نصیب شما کند این شکوه و در فضای آن قرار بگیرد.

وی افزود: خدا رحمت کند عزیز ما شهید آیت الله رئیسی را که حتی در زمان ریاست جمهوری نیز تلاش داشت در مسیر اربعین قرار داشته باشد؛ ابراز ارادتمان که از جان برخاسته را بپذیرید: «إذا أحبَّ أحدُکُم صاحِبَهُ أو أخاهُ فلیُعْلِمْهُ» وقتی کسی را دوست دارید ابراز محبت به او داشته باشید و این توفیقی است که نصیبم شده است.

عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به حدیث معروف درباره اهمیت اربعین، تبیین کرد: شیعه پنج علامت دارد. یکی ۵۱ رکعت نماز، دیگری زیارت اربعین، دیگری انگشتر در دست راست قرار دادن، گذاشتن پیشانی بر روی خاک و بلند گفتن بسم الله الرحمن الرحیم که سیره مولا علی (ع) بود. هر کدام از اینها گفتنی دارد، اما من روی زیارت اربعین می‌ایستم و مرحوم علامه مجلسی زیارت الاربعین را به همین معنایی که مرسوم است می‌گیرد که به زیارت اربعین رفتن است، ولی یک احتمال ولو ضعیف وجود دارد که این زیارت الاربعین خواندن زیارت اربعین باشد، ولو توفیق رفتن به کربلا را ندارد، همانطور که در ایران انجام می‌شود؛ روز اربعین، زیارت اربعین را بخوانید که بسیار پر مغز و پرمحتوا است.

آیت الله خاتمی با اشاره به زیارات مأثور وارده درباره امام حسین (ع) توضیح داد: سه زیارت از سیدالشهدا وجود دارد که متن حسین شناسی است، زیارت عاشورا، زیارت اربعین که جمله به جمله آن دنیای معارف را بیان می‌کند و دیگری زیارت وارث است.

وی افزود: مرحوم علامه مجلسی می‌گوید چه خصوصیتی دارد زیارت اربعین که این همه به آن سفارش شده است، چهار احتمال ذکر کرده و من هم یک احتمال دیگر را ذکر کردم که مجموعاً پنج احتمال می‌شود.

استاد حوزه علمیه ادامه داد: یک احتمال رجوع الحرم الحسین الی کربلا است؛ خانواده ابی عبدالله(ع) به کربلا رسیدند و دومین احتمال وصلوا الی المدینه که اربعین اینها به مدینه رسیدند که مرحوم علامه مجلسی می‌گوید همه اینها مستبعد است و بعید است که رسیده باشند به کربلا یا مدینه؛ گرچه مرحوم قاضی در کتاب اربعین که کتاب منحصر به فرد نوشته شده اثبات می‌کند که ایشان در روز اربعین به کربلا رسیده‌اند.

نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به رسیدن جابر به کربلا در روز اربعین، ابراز داشت: سومین احتمال آن است که جابر از مدینه به کربلا رسیده و این احتمال را مرحوم علامه مجلسی تقویت می‌کند. حرکت اربعین به این لحاظ تأسی به یک صحابی از صحابی معتبر پیامبر اکرم(ص) هست که او قطعاً رسیده است و جای تردیدی نیست که اولین زائر کوی شهیدان، جابر هست.

وی ادامه داد: جابر صدا زد یا حسین یا حسین اما جوابی نشنید و پیش خود گفت جابر به حسین بگو در کودکی وقتی صدایت می‌زدم جوابم را می دادی، اما الآن چرا جوابم را نمی‌دهی؟ خودش جواب خودش را داد و گفت حسینی که سرش از بدنش جداست چگونه جوابت را بدهد؟ علامه مجلسی این احتمال را تقویت می‌کند.

آیت الله خاتمی در بیان احتمال آزادی اهل بیت از اسارت و حبس اظهار داشت: علامه مجلسی درباره این موضوع سکوت می‌کند و چیزی در قبال آن ندارد. بنده یک احتمال پنجم می‌دهم و این است که به همان ملاکی که در هر مناسبت ویژه می‌گویند بگو حسین و مستحب است که ذکر و یاد امام حسین(ع) شکل بگیرد، عید فطر، عید قربان، شبهای احیا، نیمه شعبان، در همه این مناسبت‌ها اهل بیت نهضت عاشورا را علم اسلام گرفتند و بر این باور بودند که این عَلَم باید در اهتزاز بماند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با اشاره به حدیث شریف «إنَّ لِقَتلِ الحُسَینِ حَرارَةً فی قُلوبِ المُؤمِنینَ لاتَبرُدُ أبَدا» خاطرنشان کرد: شهادت امام حسین(ع) آن چنان حرارتی در دل‌ها ایجاد می‌کند که تا قیامت خنک بشو نیست؛ امسال هزار و سیصد و هشتاد و پنج سال از شهادت حسین (ع) گذشته است؛ چه خبر بود و چه عزاداری‌های با شکوه در ایران و غیر ایران هرجا که محبین اهل بیت بودند؛ اهل بیت از نهضت عاشورا به عنوان عَلَم اسلام یاد کرده‌اند و برای همین سیدالشهدا(ع) اختصاصاتی دارد که خود اهل بیت بیان کرده‌اند.

وی ادامه داد: حتی برای پیامبر(ص) و بسیاری از ائمه دیگر اربعین نداریم و فقط برای حسین اربعین داریم تا حسین بماند و ماندن حسین یعنی ماندن اهل بیت(ع)؛ همچنین پیامبر(ص) و امامان یک زیارت دارند اما امام حسین (ع) چند زیارت دارد، حتی اعضای بدن مبارک امام حسین جداگانه هر یک زیارت دارند؛ دیگر آنکه همه امامان ما کشته شدند "ما منا الا مقتول او مسموم" که در سه جای بحار این روایت وجود دارد؛ همچنین هیچ جایی ما نداریم که شهادت یکی از ائمه جز امام حسین (ع) شور و حرارتی در قلب‌ها ایجاد کند.

آیت الله خاتمی در بیان مسئولیت مبلغان در ایام اربعین عنوان کرد: تبلیغ افتخاری است که در متن قرآن وجود دارد. سوره فصلت آیه ۳۳ خداوند متعال می‌فرماید: «وَ مَنْ أَحْسَنُ قَوْلًا مِمَّنْ دَعا إِلَی اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً وَ قالَ إِنَّنِی مِنَ الْمُسْلِمِینَ» صراحت دارد که اصلاً این لباس روحانیت، لباس دعوت به سوی خدا است.

وی با بیان خاطراتی از دفاع مقدس یادآور شد: برخی فرماندهان صریحاً به ما می‌گفتند که شما می‌آیید و سخنرانی می‌کنید و همه درست، اما نفس راه رفتن شما در پادگان مایه آرامش است، چون دَعا إِلَی اللَّهِ وَ عَمِلَ صالِحاً است و بنابراین افتخار تبلیغ دین، افتخار بزرگی است.

عضو مجلس خبرگان رهبری، اربعین را فرصتی طلایی برای تبلیغ دانست و توضیح داد: تبلیغ شما دو بعد دارد؛ یک بعد محتوایی و دیگری بعد شکلی آن که بسیار حائز اهمیت است. حضور در عرصه و خدمت به هر شکل برای زائران اینکه مثل دیگران چایی بریزد و به دست زائران بدهد بسیار خوب و عالی است، اما بایستی کارهایی در خور شأن انجام بدهید.

آیت الله خاتمی افزود: در روایات بر حسن خلق تأکید شده است. بعضی چیزها حسن خلق نیست و اسم آن را سبکی می‌گذارم مثل کثرت مزاح، هرکسی را بهر کاری ساختند. یکی مثل آقای قرائتی که ما از سال ۱۳۵۴ با همدیگر محشور هستیم. یک سری کارهایی که وی انجام می‌دهد ذاتی است و آن را نمی‌شود آموزش داد.

امام جمعه موقت تهران با توصیه مبلغان به قرائت روزانه زیارت عاشورا و دعای عهد، بر پرهیز از حرف‌های جناحی سیاسی تاکید کرد و گفت: این لباس و عمامه تحلیل‌های سیاسی در شأن طلبه و روحانیت را می‌طلبد که شما می‌توانید با محور قرار دادن فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مسائل سیاسی و نیز پرهیز از جدال، معنویت را در این مسیر حفظ کنید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha