جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ |۳ صفر ۱۴۴۶ | Aug 9, 2024
امام جمعه اردبیل

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین عاملی گفت: اسرائیل می‌خواست جانشین هنیه فردی باشد که تابع نظر قطر، اردن، مصر یا ترکیه باشد، اما حماس در یک حرکت دموکراتیک با اجماع فردی را انتخاب کرد که به شدت قائل به مبارزه و قلباً و قالباً قائل به روابط با ایران است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اردبیل، حجت الاسلام والمسلمین سید حسن عاملی امام جمعه اردبیل با اشاره به مشکلاتی که برخی معدن کاران برای اهالی منطقه عنبران درست کرده‌اند، اظهار داشت: آقای رئیس جمهور تاکید می‌کنند که رضایت مردم اساس کار من است، مسئولین در تصمیم‌گیری‌های کلان خود باید این اصل را لحاظ کنند اینکه رضایت یک نفر را بر رضایت اهل یک منطقه مقدم بکنیم، کاملاً خطاست متاسفانه در واگذاری معادن گاهی یک مجوز در برابر رضایت کل یک روستا قرار می‌گیرد و موجبات نارضایتی فراهم می‌شود، بعد از واگذاری و بی‌اعتنایی به رضایت عمومی باز گاهی اذیت و آزار اهل محل به خاطر درآمد یک معدن کار استمرار پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: این هفته انفجارات عظیم در معادن منطقه عنبران اهل محل را کلاً علیه مسئولین بدبین کرده، آیا این است رعایت حقوق شهروندی؟ این معدن کار از کجا این جرات را پیدا کرده که دست به انفجارات غیر متعارف می‌زند؟ من از دادستان اردبیل که شخصاً به این موضوع وارد و شکایت اهل محل را ارج نهاده تشکر می‌کنم، ترک برداشتن خانه‌ها در اثر انفجار، ضایع شدن کشاورزی در اثر باران گرد و خاک، ضایع شدن جاده‌ها در اثر تردد ماشین‌های سنگین و به هم ریختن آسایش اهل محل در اثر صدای مهیب انفجارات، آیا این ها کافی نیست که مسئولین در تصمیم‌گیری خود تجدید نظر کنند؟

امام جمعه اردبیل، با تأکید بر اینکه انتخاب سنوار به جای هنیه ضربه بسیار دردناکی به پیکر اسرائیل بود و نتانیاهو را از ترور شهید هنیه پشیمان می‌کند، خاطرنشان کرد: اسرائیل می‌خواست جانشین هنیه فردی باشد که تابع نظر قطر، اردن، مصر یا ترکیه باشد و آمدن وزیر ترک به معبر رفح بعد از شهادت هنیه بی‌جهت نبود، همچنین کسی انتخاب شود که از مبارزه برگردد و اعتقاد به مقاومت نداشته باشد و آن را بی‌حاصل بداند اما حماس در کوتاه مدت در یک حرکت دموکراتیک با اجماع فردی را انتخاب کرد که به شدت قائل به مبارزه و قلباً و قالباً قائل به روابط با ایران است، در غائله داعش در سوریه نیز معتقد بود که حماس با ایران همکاری کند، هنیه قائل به مذاکره بود ولی سنوار گفت‌وگو به سبک فعلی را بی‌فایده می‌داند و طرفدار ایستادگی و مقاومت است، او را طراح طوفان الاقصی و اسطوره طوفان می‌دانند و به او مرد تاریخ ساز لقب داده‌اند، او را نسخه فلسطینی سید حسن نصرالله می‌دانند.

وی ادامه داد: وقتی اسرائیل یک طرف مذاکره را ترور و شهید می‌کند این کاملاً نشان می‌دهد که ۹ ماه ادعای مذاکره که اسرائیل آن را مطرح می‌کرد همه بهانه بود و می‌خواستند زمان را بخرند و آمریکا و اروپا پشت پرده به اسرائیل می‌گفتند هر چقدر می‌توانی از اهالی غزه را بکش تا تمام شوند یا کوچ کنند.

وی خاطرنشان کرد: این پلیدترین صورت سیاست ماکیاولیستی است و این را آقای سنوار خوب می‌داند به محض اینکه او به ریاست انتخاب شد، اسرائیل هجمه سنگینی را علیه او شروع کرد او را تروریست نامید از آن روزی که او به ریاست حماس انتخاب شده اسرائیل، آمریکا، مصر و قطر می‌خواهند گفت‌وگو و مذاکره شروع شود تا شاید گروگان‌ها آزاد شوند ولی او هیچ اعتناء نمی‌کند و بر خلاف هنیه به او دسترسی هم ندارند، اسرائیل یک مطلب را از یاد نبرد و آن اینکه هر وقت فرماندهی را ترور کند قطعاً فرمانده بعدی که جای او می‌آید حماسی‌تر و شدیدتر خواهد بود مثال روشن آن سید حسن نصرالله است.

امام جمعه اردبیل ابراز کرد: اسرائیل رئیس قبلی حزب الله مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سید عباس الموسوی طاب ثراه را ترور کرد و به جای او سید حسن نصرالله آمد که کابوس بزرگ برای اسرائیل است و مشهور است که ”من جرّب المجرّب فعقله مخرّب”، آمریکا این روزها جهت دلداری دادن به اسرائیل که نترس نترس ما هستیم، تکرار می‌کند که ما در حمله ایران از اسرائیل دفاع خواهیم کرد، به آمریکا باید گفت چندین ماه است با همکاری ارتش بریتانیا و آلمان با انصارالله یمن درگیر هستید اما تا حال نتوانسته‌اید ذره‌ای از نشاط نظامی این کشور فقیر و محاصره شده را بکاهید، آمریکا اعلام کرد تا حال۸۰۰ موشک و ۷ هجمه بزرگ هوایی به یمن داشته‌ایم اما باز انصارالله مثل شیر می‌غرد و این هفته هم یک کشتی عازم اسرائیل را به قعر دریا فرستاد و ناوهای جنگی آمریکا را با موشک‌های بالستیک مورد حمله قرار داد، آمریکا این هفته برای توجیه شکست هیمنه خود در برابر یک کشور فقیر اعلام کرد سلاح‌های انصارالله خیلی پیشرفته است.

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، تصریح کرد: شما فقط در یمن شکست نخورده‌اید، اهالی غزه با وحشی‌ترین امپراطوری روزگار یعنی آمریکا و اروپا جنگ می‌کند، آنها ۹۰۰ روز است که در سخت‌ترین محاصره و بمباران هستند ولی نتوانسته‌اید به اهداف خود برسید، نه حماس از بین رفته و نه گروگان‌ها آزاد شده‌اند.

وی تأکید کرد: وقتی شما حریف دو ملت محاصره شده نمی‌شوید چگونه می‌خواهید حریف ایران شوید؟

امام جمعه اردبیل، یادآور شد: آمریکا اگر دنبال صلح در منطقه است، این صلح با دفاع از قاتل ۴۰ هزار انسان بی‌گناه و با کف‌زدن و تشویق این قاتل تامین نمی‌شود، منشا صلح توقف جنگ غزه و مجازات رژیم نامشروعی است که خود را از تمام تعهدات بین‌المللی آزاد می‌داند، بر کشورهای اسلامی در کنفرانس جده لازم بود با اجماع و وحدت رأی، سیستمی را پیشنهاد می‌دادند که با آن سیستم نتانیاهو و همکاران شرور او مخصوصاً بن غفیر، سموتریش، وزیر دفاع و رئیس ستاد ارتش اسرائیل نتوانند از عقوبت کشتار ۴۰ هزار انسان بی‌گناه فرار کنند، فرار آنها از عقوبت ننگ پاک نشدنی بر پیشانی بشریت معاصر است، سازمان ملل در این خصوص قطعاً مسئولیت اصلی و اساسی را دارد و ورود به این موضوع، اقتضاء فلسفه تشکیل سازمان ملل بعد از جنگ جهانی است.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی تصریح کرد: ۷۵ سال شورای امنیت و سازمان ملل به تعهدات خود در برابر جنایت اسرائیل عمل نکرده و این شرور را جری کرده، آمریکا در این ناکامی سازمان ملل نقش اصلی را ایفا کرده و تا حال ۹۰ بار حق وتو را به نفع اسرائیل انجام داده، در نتیجه اسرائیل کاملاً می‌داند مصون از مجازات است، اسرائیل فقط در ماجرای غزه ۴ قطعنامه سازمان ملل و سه قرار موقت دیوان بین المللی دادگستری را پاره کرد.

وی اظهار کرد: اگر سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل به وظیفه خود عمل می‌کرد، جریان مقاومت درست نمی‌شد، جریان مقاومت در واقع در حال اجرای وظیفه اصلی سازمان ملل است، از عنوان سازمان ملل معلوم می‌شود که تمام دولت‌ها در مدیریت کلان دنیا سهیم هستند و از اینکه به برخی اعضاء حق ویژه داده شده معلوم می‌شود که اکثریت اعضاء سازمان ملل هیچ کاره‌اند، این تناقض در ذات منشور سازمان ملل وجود دارد و آن را بی‌اعتبار می‌سازد.

وی یادآور شد: چند جانبه‌گرایی ظاهر سازمان ملل است ولی یک جانبه‌گرایی واقعیت تلخ آن است، در حالی که دنیا و صلح جهانی به چند جانبه گرایی احتیاج مبرم دارد.

امام جمعه اردبیل گفت: این روزها به طور مکرر غربی‌ها با ایران تماس می‌گیرند که در خصوص مجازات اسرائیل ضبط نفس و حبس نفس داشته باشد و از مجازات مجرم غمض عین نماید، در این خصوص باید گفت افتخار بزرگی است که ایران عزیز ما به نقطه‌ای از اقتدار رسیده که کشورهایی که خود را جامعه جهانی می‌دانند و در مستوای بزرگ اقتدار نظامی هستند، به ایران التماس می کنند.

وی ادامه داد: از طرفی جای تحسین است که تاخیر عملیات توسط جریان مقاومت جنگ روانی عظیمی را در داخل اسرائیل درست کرده، تاخیر عملیات علاوه بر اینکه روزانه میلیاردها دلار هزینه بر اسرائیل و حامیان اسرائیل درست می‌کند، باعث شده که دولت نامشروع اسرائیل و اسرائیلی‌های غاصب در جهنم ترس و دلهره زندگی کنند، در خصوص دعوت آنها برای حبس نفس و خویشتن داری ایران باید گفت برای دنیای معاصر این سوال مطرح است که ۹ ماه اسرائیل با نهایت وحشی‌گری انسان‌های بی‌دفاع، زن و کودک را به خاک و خون می‌کشد، چرا آنجا دعوت به ضبط نفس نمی‌کنید؟

حجت الاسلام والمسلمین عاملی، تأکید کرد: این معیار دوگانه باعث شده که وزیر مالی اسرائیل این جرات را پیدا کند که در برابر دوربین‌ها بگوید دو میلیون فلسطینی را در گرسنگی در غزه خواهیم کشت تا چند یهودی آزاد شود، از اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها باید پرسید چرا در برابر این سخن شنیع اقدام عملی انجام نمی‌دهید و تماشاگر هستید؟ این وزیر خون ریز و خون آشام می‌گوید کشتن دو میلیون مسلمان با گرسنگی به خاطر چند نفر یهودی اخلاقاً درست است و غربی‌ها هم تماشا می‌کنند.

وی با بیان اینکه در اندیشه لیبرال دموکراسی فقط اخلاق تحریف نشده بود که آن هم تحریف شد، اظهار کرد: اروپایی‌ها سخن این وزیر را محکوم کردند، اما این محکومیت اهانت بزرگ به شعور مردم جهان است چون خود آنها دستور داده‌اند ۷ معبر غزه بسته شود و با ایجاد پل هوایی سیل سلاح‌های خطرناک و بمب‌های غول پیکر را به اسرائیل سرازیر کردند، پس در واقع آنها خودشان را محکوم کرده‌اند.

وی ادامه داد: مبارزه با رژیمی که می‌خواهد دو میلیون انسان بی‌گناه، زن و اطفال را از گرسنگی بکشد، موجب بزرگترین شرف و افتخار است و آن نصیب محور مقاومت و موالیان اهل بیت شده، برای هیچ کس پوشیده نیست که منشا اصلی و اساسی این ذلت‌ها همکاری روسای دولت‌های اسلامی و عربی با اسرائیل و آمریکا و مخصوصاً علت اصلی آن سکوت ملت‌های مسلمان در برابر این نوع حکومت هاست که اندیشه‌ای جز اجرای منویات آمریکا و رکوع کردن در برابر اسرائیل ندارند و به ندای ” انا ربکم الاعلی” آمریکا لبیک می‌گویند.

امام جمعه اردبیل، تأکید کرد: این روزها فاجعه در اسرائیل در حق مسلمان‌ها به حدی شده که هر انسان دارای وجدان و دارای ضمیر انسانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد، چگونه است که روسای کشورهای اسلامی و ملت‌های مسلمان ساکت و صامت مانده‌اند؟ حتی بعضی از روسای مزبور از ترور هنیه بیشتر از نتانیاهو خوشحال هستند، در اینجا یک گزارشی بسیار تکان دهنده را نه به روسای کشورهای اسلامی بلکه به ملت‌های مسلمان ساکت تقدیم می‌کنم.

وی تصریح کرد: اخیراً موسسه بین المللی غربی گزارش وحشتناکی از وضع زندانیان فلسطینی محبوس در زندان‌های اسرائیل منتشر کرد و دنیا را تکان داد، گزارش بسیار وحشتناک بود، یکی از انواع عذاب‌ها تجاوز جنسی بود بعد از این گزارش یک موسسه اسرائیلی از مردم اسرائیل نظر سنجی کرد که عنوان این نظر سنجی این بود، آیا شما راضی هستید در زندان دست و پاهای فلسطینی‌ها را ببندند و به آنها تعدی جنسی کنند؟ با هزاران تاسف باید گفت ۴۷ درصد مردم اسرائیل به این نظر سنجی رای مثبت دادند.

وی ابراز کرد: آیا این گزارش کافی نیست که ملت‌های مسلمان سکوت را کنار گذاشته و به مطالبه‌گران جدی از حکومت‌های خود تبدیل گردند تا جوابی نزد رسول خدا(ص) داشته باشند؟

نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، ضمن گرامی داشت ۱۷ مرداد روز خبرنگار، تصریح کرد: روز خبرنگار را به خبرنگاران تبریک می‌گوییم، این روز را در حالی گرامی می‌داریم که در جنایات اخیر اسرائیل در فلسطین تا حال ۱۶۵ خبرنگار به شهادت رسیده‌اند، بعضی از آنها به همراه خانواده خود، جان خود را از دست داده‌اند، اگر خبرنگاران در غزه نبودند دنیا هیچ اطلاعی از عمق جنایات اسرائیل پیدا نمی‌کرد و همین امر در خطورت امر خبرنگاری کافی است.

وی با اشاره به اینکه این افراد چشمان بینای جامعه، خادمین پنهان امنیت، سرداران اصلاح و پیشرفت، خدمتگزاران واقعیت‌ها و ادا کنندگان حق بزرگ ملت‌ها یعنی حق اطلاع از واقعیت‌ها هستند، گفت: بی‌جا نیست که زمامداران خودسر همیشه از خبرنگاران حرّ و آزاده می‌ترسند و بی جا نیست که دجال بزرگ روزگار ما، امپراطوری رسانه‌ای به راه انداخته و آیپک ارکان رسانه‌ای آمریکا و اروپا را خریده است.

انتهای خبر/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha