شنبه ۲۰ مرداد ۱۴۰۳ |۴ صفر ۱۴۴۶ | Aug 10, 2024
تصاویر/ کرسی آزاد اندیشی با موضوع واکاوی راهبردهای تربیتی موثر سازمان های دینی در عرصه فضای مجازی(جوانان و نوجوانان)

حوزه/ کرسی آزاد اندیشی واکاوی راهبردهای تربیتی موثر سازمان های دینی در عرصه فضای مجازی(جوانان و نوجوانان) به همت پژوهشکده انوارطاها در دبیرخانه انجمن علمی حوزه های علمیه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سید مهدی سهیلی مقدم در ابتدای نشست به عنوان ارائه دهنده بحث گفت: عواملی که باعث می شود که یک شخصیت و تحقیق به ثمر بنشیند متعدد هستند. حمایت های علمی و مالی و انگیزه های شخصی و شبکه های علمی و چالش هاو... باعث می شود که یک محقق تحقیق خود را به ثمر برساند.

ببینید:

تصاویر کرسی آزاد اندیشی واکاوی راهبردهای تربیتی موثر سازمان‌های دینی در عرصه فضای مجازی(جوانان و نوجوانان)

کارشناس مدیریت و فناوری اطلاعات تصریح کرد: سعی کرده ام که در دوران تحقیق وتحصیل شخصیت میان رشته ای را در ایران و خارج از کشور پیاده کنم.

وی افزود: این تحقیق در خصوص یکی از مراکز تخصصی مسیحی است که توانسته است در حوزه فضای مجازی فعالیت های گسترده ای انجام دهد.

سهیلی مقدم اظهارکرد: وقتی که نقطه شروع این گروه مسیحیان آمریکایی را می بینیم، مشاهده می کنیم که سابقه این گروه در حوزه فضای مجازی کمتر از ما شیعیان است. این مذهب مسیحی از ۱۹۴۵ ظهور یافته است. این فرقه مسیحی کاملا رویکرد جدیدی را دنبال کرده است که شریعت محور نیز می باشد.

وی عنوان کرد: این گروه در کنار اشاعه دین به دنبال حفظ پیروان نیز هستند. فرزندان این فرقه حق شرکت در مراسم های تولد را ندارند. یعنی هم برای خود حق جشن تولد ندارند و هم نباید در جشن تولد دیگران شرکت کنند. این مساله تلاش می شود که به شکل آموزشی دنبال شود یعنی برای فرزندان این خانواده به شکل عقده مطرح نشود.

کارشناس مدیریت و فناوری اطلاعات تصریح کرد: عوامل مختلفی باعث موفقیت این فرقه شده است. در ساختار سازمانی این مذهب، آمریکا به عنوان مرکز قرارداده شده است و نمایندگی این فرقه در سراسر جهان پخش شده است.

سهیلی مقدم اظهار کرد: نکته جالب این است که فعالیت این مذهب در نیمی از جهان ممنوع است. این گروه نگاه ضد دولتی نیز دارند و به همین دلیل دولت ها با این فرقه مخالف هستند. این گروه معتقد هستند که افراد حق شرکت در سربازی ندارند. به همین دلیل است که دولت ها علاقه ای به اشاعه مراتب فرهنگی این گروه نیستند. یعنی افرادی که معتقد به این مذهب هستند آماده زندان رفتن به جای سربازی رفتن هستند.

وی افزود: رتبه این فرقه در حوزه فضای مجازی ۷۱۶ است. نکته اینجا است که وقتی جوانان ما مطلبی را دنبال می کنند به دلیل اینکه گوگل مطالب این گروه را در اولین جستجوها به کاربر عرضه می کند قطعا می تواند در مسیر دید نوجوانان ما قرارگیرد. این گروه نکات فنی را در کنار سازماندهی خود لحاظ کرده اند.

وی عنوان کرد: امروزه سامانه های گسترده ای در حوزه پاسخگویی به سؤالات دینی داریم ولی نهایت تولیدات ما به ۷۰هزار صفحه می رسد، ولی تولیدات آنها بیش از ۷ میلیون صفحه است.

کارشناس مدیریت و فناوری اطلاعات تصریح کرد: این گروه پروژه های گسترده ای برای تربیت فرزندان دارند. هر پیرو حداقل باید دو جلسه حضوری را در هفته بگذراند. فرقی نمی کند که این پیرو نوجوان باشد یا کهنسال. جلسات این گروه بسیار جذاب دنبال می شود و سعی می کنند که جوانان رابه هر طریق در جلسات مشارکت دهند.

وی افزود: خوشبختانه فعالیت های گسترده ای در حوزه نشر معارف دین با ابزار فن گرایانه در کشور ما انجام شده است ولی با تمام توان از انتشار آنها جلوگیری می کنیم و با ابزارهای مختلف اجازه نشر غیر اختصاصی را نمی دهیم ولی آنها در این زمینه کاملا باز رفتار می کنند.

سهیلی مقدم اظهار کرد: در حوزه بازنمایی تاریخی بازی های گسترده و جذابی توسط این گروه تولید شده است و خود را بهترین گروه فرقه ای معرفی کرده اند. یکی از تولیدات این گروه، بازی جهنم دانته است که بسیار گرافیک و محتوای جذابی دارد. این بازی در کشور ما ممنوع است که البته کار درستی در این زمینه انجام شده است.

وی عنوان کرد: این گروه دارای شورای رهبری است. البته نباید از نظر دورداشت که این مذهب دارای چالش های گسترده ای نیز می باشد. از جمله اینکه پیشگویی های اشتباه بسیاری داشته است. از جمله آنها چند بار پیشگویی های خاص انجام دادند ولی موفق نبودند. حال با این وجود، پیروان آنها کاهش نیافت.

کارشناس مدیریت و فناوری اطلاعات تصریح کرد: این گروه دارای سیستم نظارتی بسیار قوی در حوزه صیانت از حدود شرعی و همچنین فضای مجازی است. این گروه در حوزه فنی از افرادی استفاده می کند که دارای تقدیات مذهبی و دینی نسبت به این فرقه هستند.

وی افزود: باید به سامانه هایی که بر پایه امور اجتماعی است بیشتر بپردازیم و مشارکت مردم را نیز بیشتر جلب کنیم. تبلیغ در سامانه های دینی باید با مشارکت مردمی همراه شود. خوشبختانه امروزه ویکی های خوبی در حوزه راه اندازی شده است.

سهیلی مقدم اظهار کرد: مدیریت منابع انسانی یکی از مهمترین اموری است که باید در عرصه های مختلف علمی و فرهنگی در حوزه دنبال کنیم. مدیریت منابع مالی، مدیریت فرهنگی، تربیت آموزش، پایداری و تداوم برنامه و استفاده از تکنولوژی از مهمترین کارهایی است که باید در عرصه فرهنگی نسل نوپای جامعه دنبال کنیم.

گزارشی از کرسی آزاد اندیشی "واکاوی راهبردهای تربیتی موثر سازمان‌های دینی در فضای مجازی"

ناقد علمی:

دکتر حمید تلخابی در ادامه نشست به عنوان ناقد این پژوهش علمی گفت: یکی از امتیازات این تحقیق آن است که محقق به شکل میدانی و تحقیقی به دنبال پژوهش در گونه شناسی تربیتی و فرهنگی ناظر به فضای مجازی بوده است.

وی افزود: فضای مجازی در تقابل با فضای حضور شناخته می شود. علی رغم اینکه فضای هنرهای نمایشی و دیجیتال را در دانشگاه دنبال می کنیم هرچه بیشتر پیش می رویم به این نتیجه می رسیم که فضای حضور نباید تحت الشعاع فضای مجازی قرار گیرد و البته که گسترش فضای مجازی در این سالها به حدی چشمگیر شده و وسعت پیدا کرده است که فضای حضور ما عین مجاز شده است.

تلخابی اظهار کرد: حوزه علمیه ما تاکید زیادی روی تبلیغ حضوری دارد. قطعا هرچه تبلیغ غیر حضوری را به حضوری ارجحیت قطعا تبلیغ حضوری تاثیرات عمیق تری را به دنبال دارد.

رئیس دانشگاه فرهنگ و هنر قم بیان کرد: هرچه به تئاتر نزدیک می شویم به دلیل اینکه مبتنی بر فضای حضور و رابطه تماشایی شدن و تماشا کردن بیشتر می شود، قطعا اثر ماندگارتری نسبت به یک فیلم بر روی مخاطب دارد.

وی عنوان کرد: بسیاری از افراد حتی با یک نگاه آیت الله بهجت در یک گذر یا کوچه یا سر نماز مسیر زندگی شان تغییر کرده و آن حضور یک عمر برای آنها کارکرد داشته است.

وی افزود: اگر فضای مجازی در راستای تقویت فضای حضور نباشد تا همان اندازه می تواند آسیب زا باشد.

پاسخ نقد:

حجت الاسلام سهیلی مقدم در ادامه گفت: تجربه ثابت کرده است که فضای مجازی امروزه تاثیرات بسیار عمیقی دارد و موفقیت برخی فرقه های نوظهور نیز ثابت کرده است که این موفقیت ها به اثبات رسیده است.

وی افزود: این فضای مجازی که عرض می کنیم در ادامه فضای حضوری است. قطعا بنای نفی حضور نداریم ولی قطعا فضای مجازی پس از حضور می تواند نقش آفرینی یگانه ای داشته باشد.

سهیلی مقدم گفت: امروزه فرزندان ما در فضای مجازی به شدت مشغول هستند. امروز بچه های کوچک ما بازی ها را بدون هیچ سوادی نصب و راه اندازی و اجرا می کنند و از کسی هم اجازه می گیرند. در این زمینه باید نگاه کلان تری به ساماندهی این حوزه داشته باشیم.

کارشناس مدیریت و فناوری اطلاعات عنوان کرد: بازی های کامپیوتری و بازی های تعاملی وتکرار و تکرارها باعث نهادینه شدن آموزه ها در وجود فرزندان ما می شوند.

وی گفت: رویکرد این فرقه نسبت به ملی گرایی کاملا مغایر است. آنها اصلا عِرقی به کشور خاصی ندارند و حتی در حوزه زبانی نیز تعصبی ندارند. این گروه برای ناشنوایان نیز محتوا تولید می کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha