چهارشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۳ |۸ صفر ۱۴۴۶ | Aug 14, 2024
ابراهیم رنجبر

حوزه/ حجت الاسلام رنجبر گفت: طبق آخرین بررسی ها توسط روحانیون حدود ۵۰۰ مرکز عمومی و دولتی به صورت روزانه اقدام به اقامه نماز جماعت می کنند و بالغ بر ۲ هزار روحانی در سطح مدارس آموزش وپرورش استان نیز اقامه نماز جماعت به صورت روزانه دارند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام ابراهیم رنجبر در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت دهه ترویج و توسعه معارف نماز اظهار کرد: بنابر تاکید و پیگیری ستاد مرکزی اقامه نماز کشور، از تاریخ ۲۱ مردادماه الی ۳۱ مردادماه هر سال، با نام دهه ترویج و توسعه معارف نماز نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه البته اقامه نماز و ترویج و توسعه معارف نماز طبق اصول دین مبنی اسلام و مذهب تشیع یک کار همیشگی و جاری روزانه است، تصریح کرد: نامگذاری این دهه در تقویم کشور بهانه ای برای سرعت بخشیدن به اقدامات و تصمیمات مهم سالانه در زمینه ترویج و توسعه معارف نماز است.

رسالت اصلی ستاد اقامه نماز استان، امر راهبری و هدایت دیگر ارگان ها

دبیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان عنوان کرد: طبق قوانین موجود عمده وظیفه و رسالت ستاد اقامه نماز، نظارت بر برنامه های توسعه ای و ترویجی معارف نماز ارگان ها و نهادهای عمومی و دولتی هر استان است و به صورت کلی رسالت این ستاد امر راهبری و هدایت دیگر ارگان ها بوده و با توجه به اعتبارات و تعداد کم پرسنل امکان کار اجرایی ندارد.

وی اضافه کرد: در دهه ترویج و توسعه معارف نماز بر اقداماتی چون برگزاری نشست های تخصصی در زمینه معارف نماز با خانواده کارکنان ارگان ها، برپایی نمایشگاه مرتبط با نماز و تولید محتواهای فاخر و تاثیرگذار فرهنگی، سخنرانی پیش از خطبه ها توسط دبیران ستاد اقامه نماز شهرستان و برگزاری مسابقات متنوع فرهنگی چون کتابخوانی با موضوع معارف نماز توسط ارگان ها و نهادها تاکید می شود.

حجت الاسلام رنجبر تاکید کرد: ستاد اقامه نماز به عنوان دستگاه سوال کننده از دیگر ارگان ها در زمینه اقدامات صورت گرفته برای ترویج و توسعه معارف نماز محسوب می شود لذا با حساسیت خاصی کار نظارت و ارزیابی مجموعه اقدامات و عملکردهای ارگان‌ها را بررسی می‌کنیم.

وی اذعان کرد: برگزاری اجلاس نماز به صورت سالانه و کشوری توسط ستاد مرکزی اقامه نماز بدون وقفه در طول بیش از بیست سال گذشته و دریافت ۳۰ پیام از سوی رهبر معظم انقلاب به این اجلاس که همگی در حکم ابلاغ حکومتی است ازدیگر افتخارات این مجموعه است.

دبیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان بیان کرد: هیئت های ارزیاب از سوی ستاد اقامه نماز استان و کشور مجموعه ها و ارگان ها با توجه به شرایط هر دستگاه در سه حیطه تبلیغی، ترویجی و آموزشی در عرصه معارف نماز مورد ارزیابی قرار می دهند و سپس در سامانه سجاده بارگذاری می شود.

وی خاطرنشان کرد: بومی سازی مصوبات ستاد اقامه نماز کشور برای استان اصفهان، نظارت های میدانی هماهنگ شده و غیر هماهنگ شده دوره ای از دستگاه ها، برگزاری اجلاس استانی نماز و معرفی وتجلیل ارگان های فعال در زمینه ترویج معارف نماز و تذکر به دستگاه هایی که کاستی وکوتاهی داشته اند، از دیگر اقدامات ستاد اقامه نماز استان اصفهان در طول سال است.

تقدیر از ۴۲ دستگاه دولتی استان در زمینه ترویج معارف نماز

حجت الاسلام رنجبر با بیان اینکه سال گذشته ۹۰ دستگاه و ارگان عمومی و دولتی در زمینه ترویج و توسعه معارف نماز مورد ارزیابی ستاد قرار گرفتند، گفت: از این تعداد ۴۲ دستگاه به دلیل عملکرد قابل قبول مورد تجلیل و تقدیر قرار گرفتند.

وی یادآور شد: طبق آخرین بررسی ها توسط روحانیون حدود ۵۰۰ مرکز عمومی و دولتی به صورت روزانه اقدام به اقامه نماز جماعت می کنند که البته این عدد بدون احتساب زیر مجموعه های آنها هست، به عنوان مثال ما شهرداری اصفهان را یک مرکز محسوب می کنیم درحالی که فقط حدود ۱۰۰ نماز جماعت روزانه در زیرمجموعه های شهرداری اصفهان برگزار می شود، البته بالغ بر ۲ هزار روحانی در سطح مدارس آموزش وپرورش استان نیز اقامه نماز جماعت به صورت روزانه دارند.

نگاه ویژه ستاد اقامه نماز به مدارس آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان

دبیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان ادامه داد: براساس تاکیدات حجت الاسلام والمسلمین قرائتی، نگاه ویژه ای به مدارس آموزش و پرورش و دانشگاه فرهنگیان در زمینه ترویج و توسعه معارف نماز در سطح استان داریم و عمده اعتبار و زمان خود را بر این عرصه ها متمرکز کرده ایم چرا که شدیدا معقتدیم که قشر تاثیرگذار در آینده جامعه، معلمان و دانش آموزان و نسل نوجوان است.

وی ادامه داد: تاکید داشته ایم که مدارس آموزش و پرورش حداقل دو نشست یکی نشست تخصصی با خانواده های دانش آموزان در زمینه معارف نماز و دیگری گفتمان نمازشناسی برای نوجوانان برگزار کنند.

حجت الاسلام رنجبر در ادامه از افتتاح سومین مرکز تخصصی نماز کشور در استان اصفهان در روزهای آینده خبر داد و گفت: برگزاری دوره های ویژه آموزشی برای معلمان و مربیان آموزش و پرورش، تربیت طلاب و اساتید ویژه ترویج معارف نماز و حمایت آموزشی استان های همجوار در زمینه ترویج و توسعه معارف نماز؛ از اهداف راه اندازی این مرکز است.

مجمع خادمین افتخاری نماز با حضور خیرین اقدام ابتکاری اصفهان

وی با اشاره به اینکه در زمینه ترویج و توسعه معارف نماز اقدامات و اعمال بسیار زیاد است ولی متاسفانه اعتبارات دولتی اصلا کفاف گو نیست، اظهار کرد: براین اساس ستاد اقامه نماز استان اصفهان در اقدامی ابتکاری، مجمع خادمین افتخاری نماز با حضور خیرین را تاسیس و راه اندازی کرد که عمده هزینه های فعالیت های فرهنگی در طول سال را تامین می کند.

دبیر ستاد اقامه نماز استان اصفهان اضافه کرد: این اقدام ابتکاری امروز، برای اغلب استان های کشور به عنوان یک الگو بوده و دیگر استان ها نیز این الگو، نمونه برداری کرده اند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha