سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ |۱۴ صفر ۱۴۴۶ | Aug 20, 2024
حجت الاسلام اسماعیل صلواتی

حوزه/ هر مدیر نهاد فرهنگی و تربیتی و هر یک از ارکان مساجد اگر توانستند با فعالیت‌های خودشان مساجد را با حضور نونهالان، نوجوانان و جوانان فعال کنند مدیران موفقی هستند و اگر بعضاً در مناطقی مساجد تعطیل هستند و یا رونقی ندارند و فعال نیستند معلوم است که ارکان مسجد ضعیف هستند.

حجت الاسلام اسماعیل صلواتی امام جمعه بهمئی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه بیان کرد: در آستانه روز جهانی مسجد هستیم. در اهمیت مسجد همین بس که خداوند می‌فرماید من کره‌ی زمین را که خلق کردم، ابتدا مسجدالحرام را برای عبادت قرار دادم. «إِنَّ أَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنَّاسِ لَلَّذِی بِبَکَّةَ مُبَارَکًا وَ هُدًی لِّلْعَالَمِینَ» (آل عمران، ۹۶).

وی افزود: پیامبر اکرم (ص) در بدو ورود به مدینه اولین کاری که انجام دادند، ساختن مسجد بود. در قبا مسجد ساختند، بعد از ورود به مدینه هم مسجد ساختند. مرکز مکتب حضرت محمد مصطفی (ص) مسجد بود و راهبری سیاسی و اجتماعی رسول الله در مسجد انجام می‌گرفت. علم و معرفت را در مسجد به مردم آموزش می‌داد و مشکلات خانوادگی مردم را در مسجد حل می‌کرد.

امام جمعه بهمئی با بیان اینکه رسول خدا (ص) مسجد را محور قرار دادند و محل اتصال مکتب حضرت روح الله با مکتب رسول الله هم مسجد است، ابراز کرد: امام راحل به تأسی از رسول الله محور را مسجد قرار داد و مسجد را فعال کرد و با محوریت مسجد این انقلاب عظیم اسلامی را ایجاد کرد. امام خمینی (ره) مسجد را سنگر اعلام کرد و نیروهای انقلاب را در مسجد تربیت کرد. رزمندگان دفاع مقدس برخاسته از مسجد بودند و دفاع مقدس مدیون مسجد است. امام بعد از عملیات مهم طریق القدس فرمودند فتح الفتوح انقلاب اسلامی تربیت این جوانان است محل این تربیت مسجد هست.

حجت الاسلام صلواتی گفت: مسجد باید به گونه‌ای باشد که همه مردم به‌راحتی در برنامه‌های آن شرکت کنند. این‌گونه نباشد که مسجد در اختیار حزب یا جناح یا گروه خاصی باشد و این مسئله باعث شود که عده‌ای از مردم به مسجد نیایند. مراکز فرهنگی دیگر مانند حسینیه‌ها باید مؤید مسجد باشند و نه رقیب آن. این‌گونه نباشد که مثلاً در ایام محرم در کنار مسجدی یک حسینیه برپا شود و جوان‌ها به حسینیه بروند و پیرمردها به مسجد.

وی با تاکید بر اینکه وقتی مردم به مسجد می‌روند، باید زینت‌های خودشان را همراه ببرند، عنوان کرد: قرآن صریحاً گفته: «یا بَنی آدَمَ خُذُوا زینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ» (اعراف، ۳۱) مؤمنان باید با بهترین لباس و عطر در مسجد حاضر شوند. آیه دیگر می‌فرماید «الْمالُ وَ الْبَنُونَ زینَةُ الْحَیاةِ الدُّنْیا» (کهف، ۴۶) اموال و اولاد زینت است. مسجد می‌روی، زینتت را همراهت ببر. یعنی دست فرزندت را بگیر و او را هم به مسجد ببر. مسجد می‌روی پول همراهت ببر تا فقیری سیر شود یا نیاز مؤمنی برطرف شود.

امام جمعه بهمئی با تاکید بر اینکه مسجد می‌تواند پایگاه همه‌ی کارهای نیک، پایگاه خودسازی، انسان‌سازی، تعمیر دل و تعمیر دنیا و مقابله‌ی با دشمن و زمینه‌سازی برای ایجاد تمدّن اسلامی و بصیرت‌افزاییِ باشد، تصریح کرد: مسجد پایگاه بزرگ بسیج فرهنگی و حرکت فرهنگی است. مسجد، هم پایگاه مقاومت است، هم پایگاه رشد فعالیت‌های فرهنگی و هدایت فرهنگی و بصیرت فرهنگی است.

حجت الاسلام صلواتی بیان کرد: اگر به دنبال تحقق آرمان‌های انقلاب و نظام اسلامی هستیم راه اصلی از مسجد می‌گذرد و باید همه ظرفیت‌ها به سمت فعال شدن مسجد بروند. نتیجه کارها و فعالیت‌های فرهنگی در مسجد نمایان می‌شود.

وی تاکید کرد: امروز باید خروجی و از دل خطبه‌های نماز جمعه و برنامه‌های فرهنگی و مذهبی و اجلاسیه و یادواره و کنگره‌های شهیدان وطرح‌های اوقات فراغت و طرح صالحین و همه فعالیت‌های نهادهای متولی وفعالیت‌های خانواده و مدرسه و همه نهادهای فرهنگی فعال شدن مساجد باشد و اثر این فعالیت‌ها در مسجد مشخص می‌شود، چون بایستی خروجی این‌ها اطاعت و بندگی خدا و دوری از طاغوت‌ها باشد که در مسجد نمایان می‌شود.

امام جمعه بهمئی با اشاره به اینکه ملاک حرکت صحیح فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی در مسیر درست این است که ببینیم مسجد فعال هست یا نه، اظهار کرد: اگر مساجد استان‌ها و شهرستان‌ها فعال باشد مسیر فعالیت‌های فرهنگی بر روی ریل درست حرکت می‌کند، اما اگر امروز مساجد در مراکز استان ها، شهرستان ها، روستاها و بخش‌ها خالی هستند و فعال نیستند معلوم است فعالیت‌های فرهنگی و عملکرد نهادهای فرهنگی در مسیر درستی نیست.

حجت الاسلام صلواتی افزود: معمولاً این کارها صرفاً گزارش دهی و کار بی‌محتواست یعنی مهم‌ترین شاخص برای اثرگذاری و قبولی و عدم قبولی عملکرد نهادهای فرهنگی و ارکان مساجد فعال بودن مسجد است. هر کس امروز می‌خواهد در مسیر انبیا و اولیای الهی و در خط امام راحل و شهیدان باشد و می‌خواهد به اسلام خدمت کند و یار و یاور امام عصر (ع) باشند راه آن یک کلمه است و آن اهتمام به مساجد و فعال نمودن مساجد است.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم از آسیب‌های اجتماعی نجات پیدا کنیم، در خانواده و جامعه آرامش و نشاط حاکم شود و اگر می‌خواهیم رعایت حق و حقوق دیگران رعایت شود و به دنبال تحقق بیانیه گام دوم هستیم راه آن فعال نمودن مسجد است.

امام جمعه بهمئی با بیان اینکه یک واقعیتی که در امروز وجود دارد این است که حال خیلی از ما خوب نیست، چون حال مساجد خوب نیست، تصریح کرد: مردم در استان ما برای ساختن مساجد پای کار هستند، اما امروز در مساجد نماز جماعت اقامه نمی‌شود، چون زیرساخت‌ها مناسب نیست یا امام جماعت یا خانه عالم وجود ندارد و یا حمایت‌های لازم نشده است.

حجت الاسلام صلواتی گفت: باید نهادهای متولی مسجد چاره اندیشی کنند و از ظرفیت‌های مردمی برای فعال شدن مساجد استفاده کرد. لازم است برای مساجد استان یک ستاد ساماندهی فعال و یک شورای هماهنگی در مساجد تشکیل شود و نشست‌های هم‌اندیشی مساجد فعال شوند.

وی اظهار داشت: برای این جهاد عظیم باید ارکان مسجد به مسجد بیایند و شعار بازگشت به مسجد در خانه، مدرسه، محله، جامعه، ادارات و نهادها تبدیل به فرهنگ عمومی شود.

حجت الاسلام صلواتی بزرگترین انحراف در جامعه را انحراف فرهنگی عنوان کرد و ابراز کرد: بدترین ظلم در حق مسجد این است که کسانی جزء ارکان مساجد باشند که نه مسجد را می‌دانند نه مسجد را می‌فهمند و نه به کارکردهای مسجد معتقدند. یقیناً با این افراد مساجد فعال نمی‌شوند. باید کسانی عهده دار ارکان و امور مساجد باشند که دوره‌های مدیریتی مساجد را بگذرانند و سواد لازم را داشته باشند.

امام جمعه بهمئی گفت: هر مدیر نهاد فرهنگی و تربیتی و هر یک از ارکان مساجد اگر توانستند با فعالیت‌های خودشان مساجد را با حضور نونهالان، نوجوانان و جوانان فعال کنند مدیران موفقی هستند و اگر بعضاً در مناطقی مساجد تعطیل هستند و یا رونقی ندارند و فعال نیستند معلوم است که ارکان مسجد ضعیف هستند.

وی در پایان گفت: امروز یکی از اولویت‌های رهبر حکیم انقلاب و یکی از مطالبات اصلی رهبر معظم انقلاب توجه و اهتمام به مسجد است و بایستی همگان همه ظرفیت‌های خودشان را به مسجد بیاورند و به معنای حقیقی مساجد را احیاء کنیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha