پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳ |۲۳ صفر ۱۴۴۶ | Aug 29, 2024
تصاویر/ حال و هوای غرفه خبرگزاری حوزه در نمایشگاه رسانه‌های ایران

حوزه / یک کارگردان سینما و تلویزیون گفت: فیلمساز یا نویسنده ای که می خواهد در حوزه اربعین کار کند باید این رویداد را تجربه کرده باشد، چون وقتی هنرمند با زائران امام حسین (ع) هم قدم شده باشد و مسیر نجف تا کربلا را پیاده‌روی کرده باشد مطمئناً نکاتی را خواهد دید که او را از کلیشه‌های رایج دور خواهد کرد.

حمید بهمنی کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرگزاری حوزه بیان کرد: هرجا نام و یاد امام حسین (ع) باشد ظرفیت‌های بالایی برای کارهای هنری فراهم است. عظمت شخصیت اباعبدالله (ع) بسیار گسترده است و وجوه مختلفی را در بر می‌گیرد، برای همین اگر بتوان با نگاه دقیق و تیزهوشانه زوایای مختلف از عاشورا را نشان داد به دستاوردهای خوبی در این حوزه خواهیم رسید.

وی افزود: برای پرداختن به قیام عاشورا تنها مسیر نشان دادن اصل موضوع نیست بلکه تصویرگری از فلسفه قیام نیز انتظار می‌رود تصویرگر فرهنگ عاشورا باشد. برای مثال ظلم ستیزی اباعبدالله (ع) یکی از محورهایی است که در تمامی دوران کارکرد دارد. بگذارید مثالی امروزی بزنم راهپیمایی اربعین در ظاهر یک مناسک جمعی است اما در حقیقت حضور گسترده‌ای از مردم در مقابل ظلم را نشان می‌دهد. در حقیقت راهپیمایی اربعین یک نه بزرگ به استکبار جهانی است.

این فیلمساز ادامه داد: انتخاب سوژه در پرداختن به راهپیمایی اربعین بسیار مهم است زیرا اگر صرفاً بخواهیم تصویرگر یک مناسک و آیین باشیم یک اثر مستند تولید کرده‌ایم اما اگر می‌خواهیم فراتر از این عمل کنیم و جریان‌سازی داشته باشیم باید همانگونه که گفتم به چرایی قیام امام حسین (ع) نظر کنیم. راهپیمایی اربعین قادر است عاملی جهت وحدت مسلمانان باشد وقتی در این رویداد می‌بینیم پرچم‌های فلسطین در دست زائران امام حسین (ع) است، متوجه می‌شویم تا چه حد فرهنگ عاشورا قادر است برای جهان اسلام کارکرد داشته باشد.

بهمنی درباره آسیب شناسی کارهایی با محوریت عاشورا و راهپیمایی اربعین بیان کرد: شعار و سطحی‌نگری، رایج‌ترین آسیبی است که در این عرصه وجود دارد. برای اینکه کار تولیدی در این حوزه از آسیب‌های مورد نظر دور بماند. پیشنهاد می‌کنم فیلمساز یا نویسنده خود این رویداد را تجربه کرده باشد چون وقتی هنرمند با زائران امام حسین (ع) هم قدم شده باشد و مسیر نجف تا کربلا را پیاده‌روی کرده باشد مطمئناً نکاتی را خواهد دید که او را از کلیشه‌های رایج دور خواهد کرد.

وی در انتها درباره نقش دولت در ارتقاء کارهایی با محوریت راهپیمایی اربعین گفت: نهادهای دولتی و فرهنگی باید در ساخت و پخش چنین تولیداتی نقش موثری داشته باشد چون این دست موضوعات استراتژیک است و انتظار می‌رود دستاوردهای بسیار مهمی داشته باشد. این امر در تمامی دنیا رایج است چون می‌بینیم روی موضوعات مهم، دولت سرمایه‌گذاری می‌کند. نمود بارز این ادعا را می‌توان در فیلم‌هایی با محوریت جنگ جهانی دوم مشاهده کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha