سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۳ |۲۸ صفر ۱۴۴۶ | Sep 3, 2024
آیت الله علیرضا اعرافی

مدیر حوزه‌های علمیه در جلسه شورای مدیران مدارس علمیه قم از اجرای طرح اساتید تمام وقت مدارس خبر دارد و در توضیح آن گفت: تصویب شده که تعدادی از اساتید در هر مدرسه به صورت تمام وقت و غیر اداری برای امور آموزش، پژوهش، تهذیب و ... با حفظ هویت حوزوی برای کمک به رشد علمی، گروه‌های آموزشی و ارتقای طلاب فعالیت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله اعرافی در جلسه شورای مدیران مدارس علمیه قم که عصر سه شنبه در دفتر مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، پس از استماع آخرین گزارش اقدامات و فعالیت‌های شورای مدیران، ضمن تسلیت ایام دهه آخر صفر و تقدیر و تشکر از مدیران، معاونان و اساتید فعال در مدارس، گفت: بار اصلی تربیت نسل جدید حوزه بر دوش مدیران، کادر و اساتید به ویژه در حوزه علمیه قم قرار دارد، مرتب گزارش های خوبی از تلاش و زحمات شما عزیزان می‌دهند، البته از مشکلات هم گاهی منعکس می‌کنند که این اهتمام و پیگیری مایه امتنان است.

ببینید:

تصاویر دیدار اعضای شورای مدیران مدارس علمیه قم با آیت الله اعرافی

مدیر حوزه های علمیه کشور ادامه داد: بیش از ۲۰ نکته را بیان می‌کنم و تقاضا دارم ضمن مداقه و بررسی اگر پیشنهاد جدید و یا نقدی دارید بیان کنید و حتی آن‌ها را موضوع جلسات خودتان قرار بدهید.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه کار حوزه علمیه فراتر از علم، دانش، فن، مهارت، وقت گذاری و ... است، تأکید کرد: این کار علاوه بر همه چیز به عشق و انگیزه وافر نیاز دارد وگرنه کار به جایی نمی‌رسد؛ اینکه شما قوت‌ها و ضعف‌ها را بیان کردید درست است و ما نیز باید مداوم با بازشناسی و اصلاح کارها به پیشبرد اهداف و برنامه ها اهتمام بورزیم.

وی افزود: نکته اول بحث رتبه بندی مدارس است که فوایدی دارد، اینکه ببینیم هر کدام از مدارس چه نقاط قوت و ضعفی دارند و به ارتقای آن‌ها بپردازیم؛ دوم بحث طرح هدفمندی که با عنایت رهبر معظم انقلاب و هماهنگی مراجع معظم تقلید و نیز بررسی در شورای عالی، الحمدلله به جاهای خوبی رسیده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به طرح اساتید تمام وقت مدارس، اظهار کرد: تصویب شده که تعدادی از اساتید در هر مدرسه به صورت تمام وقت و غیر اداری برای امور آموزش، پژوهش، تهذیب و ... با حفظ هویت حوزوی برای کمک به رشد علمی، گروه‌های آموزشی و ارتقای طلاب فعالیت داشته باشند.

وی ادامه داد: طرح دیگر موضوع محققین حوزوی است که بدون عضویت علمی در نهادی به همان سبک سنتی حوزه مثل اساتید مورد حمایت قرار بگیرند و این مهم نیز در طرح‌ هدفمندی لحاظ خواهد شد تا پژوهش‌ها تحت نظر حدود بیست مرکز و مؤسسه مورد تأیید حوزه علمیه قم مثل مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، دانشگاه باقرالعلوم(ع) و ... بیایند که این در حقیقت احیای سنت حوزوی پژوهش است تا فضلا و طلاب بتوانند به راحتی به تولید علم بپردازند و موجب باز شدن آفاق جدیدی خواهد بود.

آیت الله اعرافی با تأکید بر برگزاری آزاد برخی از دروس پایه‌های پنجم و ششم و توجه ویژه به برگزاری دروس در حرم مطهر و فیضیه، ابراز داشت: در قالب طرحی هر مدرسه‌ دو سه کلاس در فیضیه یا حرم مطهر داشته باشد که لازم است این موضوع را مدنظر قرار دهید و بررسی کنید، اما قطعاً بسیار اهمیت خواهد داشت، چرا که ارتباط طلبه با حرم مطهر و فیضیه بایستی حفظ شود.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به بحث تبلیغ و اهمیت آن، بیان داشت: طرح جامع تبلیغ و کانون‌های عظیم تبلیغی همراه با ۲۰ اقدام بزرگ تبلیغی دیگر تدوین شده و در حال دنبال شدن است که یکی از افتخارات حوزه علمیه به شمار می‌رود، البته بایستی ظرفیت‌های آن گسترده‌تر و قوی‌تر دنبال شود.

وی افزود: بحث دیگر در پیوست‌های پژوهشی است که به توسعه مراکز و انجمن‌ها و ساماندهی همین محققین بپردازیم. حدود ۲۰ الی ۳۰ نکته تحولی در حوزه پژوهش همراه با نقشه جامع تهیه شده است که می‌توانید آن را دنبال کنید.

آیت الله اعرافی با بیان اهمیت توجه بیش از پیش به موضوع سنجش و پذیرش در حوزه‌های علمیه، خاطر نشان کرد: موضوع دیگر بحث موقوفات مدارس است که بین ۱۰ الی ۲۰ مدرسه که تعدادی از آن‌ها نیز از مدارس سطح یک هستند، دارای موقوفات می باشند؛ مدیرانی که چنین ظرفیتی را در اختیار دارند می‌بایست ضمن فعال کردن آن، با همفکری به دنبال احیای وقف نیز باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه با تأکید بر اهمیت ارتباط و حضور طلاب در مساجد استان قم عنوان کرد: اگر مسجدی در نزدیکی مدارس علمیه هست حتماً در آن حضور داشته باشید.

وی ادامه داد: مشارکت در المپیاد علمی، جشنواره علامه حلی، جشنواره هنرهای آسمانی و کتاب سال خوب بود و لازم است که همه مدارس مشارکت قوی داشته باشند. ارتباط با طلاب و اولیای آن‌ها، تدریس و تدرس توأمان، تربیت مدیر و ارتقای سطح معاونین و کادر مدارس با برگزاری نشست‌ها و کارگاه‌های لازم، تعامل قوی با ستاد حوزه قم، توجه به مربیان و مشاوران در مدارس، ارتقا و توسعه برنامه‌های اردویی بایستی مورد توجه قرار بگیرند.

آیت الله اعرافی با اشاره به سامانه های تقریر و مدرسه فقاهت، خاطرنشان کرد: این دو سامانه مورد تأیید حوزه‌های علمیه است و بایستی درس‌های خوبی که داریم در سامانه تقریر و مدرسه فقاهت قرار بگیرند.

وی با اشاره به تقویت رویکرد بین المللی حوزه‌های علمیه، بیان داشت: ارتباط با بین الملل هویت ساز است، برای اولین بار نگاه ها به حوزه بین الملل معطوف شده‌ و پنج شش سفر اخیری که بنده نه به عنوان شخصی بلکه به عنوان مدیر حوزه‌های علمیه انجام دادم، فصل جدیدی در روابط ما با ادیان مختلف بود و اگر فرصتی بود بیان می‌کردم که به دنبال سفر به روسیه، عراق، اروپا و سایر کشورها چه اتفاقات بزرگ و دستاوردهای برای حوزه علمیه قم به دست آمد.

آیت الله اعرافی با تاکید بر لزوم آشنایی طلاب با تاریخ، بیان کرد: طلبه‌ها می‌بایست با تاریخ حوزه‌های علمیه، انقلاب اسلامی و غرب با روحیه‌ای نقادی آشنا شوند و لازم است که حتماً به خصوص در سال‌های پایانی آشنایی این‌ها داشته باشند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha