یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ |۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 8, 2024
کد خبر: 1181505
۱۸ شهریور ۱۴۰۳ - ۰۷:۱۷
دهه پایانی ماه صفر

حوزه/ معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی اقدامات انجام شده دهه پایانی صفر در مشهد را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین حجت گنابادی‌ نژاد، معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی، در نشست جمع‌بندی آخرین اقدامات دهه پایانی صفر که در محل قرارگاه عملیاتی زائران برگزار شد بیان کرد: از اقدامات انجام شده از خردادماه تاکنون می‌توان به برگزاری بیش از ۵۰ جلسه از کمیته‌ها در ستاد استان در سطوح مختلف با استاندار و معاونان اشاره کرد، همچنین، ۱۴ کمیته ذیل ستاد و قرارگاه تخصصی با حضور ۶۸ دستگاه در این زمینه فعالیت کرده‌اند و ۴۶۸ کاروان زائر پیاده با جمعیتی حدود ۷۶ هزار نفر به مشهد سفر کرده‌اند و پویش‌های مردمی چشمگیر مختلفی نیز در این راستا خوش درخشیدند.

وی افزود: بیش از ۱۲۰۰ موکب در مشهد و در حوزه اسکان نیز ۶میلیون و ۹۹ هزار و ۴۹۶ نفر شب اقامت در طول سفر میزبانی شده‌اند و در ۷۸ درصد از ظرفیت‌های اقامتی رسمی در مشهد اسکان شدند، همچنین، آمار زائران نشان می‌دهد که ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر زائر وارد مشهد شده‌اند که نسبت به سال گذشته رشد داشته است.

گنابادی‌نژاد با اشاره به حوزه حمل و نقل بیان کرد: در حوزه حمل و نقل، رشد ۲۵ درصدی در تردد هوایی و ۴ درصدی در تردد با وسایل نقلیه شخصی در این ایام مشاهده شده است، همچنین، پویشی از تاکسی های حمل و نقل به صورت خودجوش فعال شد.

وی به اقدامات نظارتی و بازرسی نیز اشاره و تصریح کرد: ۲۱۰۹ گزارش بازرسی انجام شده که منجر به تشکیل ۳۷۶ پرونده شده است، همچنین، از تلاش‌های شهرداری مشهد و دانشگاه‌های علوم پزشکی در ارائه خدمات به زائران نیز تقدیر می‌کنیم.

گنابادی نژاد اظهار کرد: از افرادی که از کشورهای مختلف از جمله عراق در مشهد موکب زدند و این هم‌افزایی و همدلی را بین ملت‌های عراق و ایران به تصور کشاندند قدردانی می‌کنیم. همچنین، یکی از مواردی که امسال توسعه یافت تحت عنوان نانوایان خانم‌های کرمان بود که از کرمان به مشهد شروع کردند و در مشهد نانوایی برای زائران فراهم ساختند.

وی با اشاره به آمار زائران پیاده و غیر پیاده افزود: در حوزه زائران پیاده شاهد افزایش رشد ۹ درصدی، هوایی ۲۵ درصدی و همچنین در حوزه حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای شاهد ۱۲ درصد کاهش بوده‌ایم. در مجموعه‌های واحدهای رسمی ۷۸ درصد، واحدهای موقت ۷۳ درصد و اضطراری ۷۱ درصد در این دهه اشغال بوده است.

معاون فرهنگی، اجتماعی و زیارت استانداری خراسان رضوی با بیان شکایات و گزارشات این ایام، بیان کرد: در حوزه شکایات و گزارشات دریافتی با توجه به ۳۷۶۰ گزارش دریافتی رتبه دوم و واحدهای خدماتی، تاکسی و پارکینگی رتبه سوم را به دست آوردیم.

وی گفت: شهرداری با توجه به حجم مأموریت خود عملکرد قابل توجهی را ارائه داد و در کمیته حوزه سلامت ظرفیت خوبی ایجاد شد که کمیته بهداشت و درمان از جمله کمیته‌هایی است که در حوزه زائران توانستند طرفیت ملی را پای کار بیاورند. کمیته امداد و نجات نیز با عملکرد سه نکته اعم از افزایش پایگاه‌های امداد و نجات، زحمات امدادگران و مدیریت جمعیت انبوه در این ایام خوش درخشید، همچنین، حضور دهیاران در جاده‌ها و اصحاب رسانه خراسان رضوی و کمیته‌های اجتماعی و فرهنگی زحمات بسیار زیادی کشیدند که ما قدرشناس آنها هستیم.

گنابادی نژاد با اشاره به نقش مؤثر آستان قدس در این ایام افزود: قدردان آستان قدس و دغدغه‌مندی‌های حجت‌الاسلام مروی، تولیت آستان قدس رضوی و آیت‌الله علم‌الهدی، نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی که برخی کارها را در حد بی نظیری انجام دادند هستیم. کمیته امنیت و انتظامی ترافیکی نیز امنیت را برقرار کردند و فوتی‌های این ایام ۲۱ نفر بودند که امیدواریم در آینده این تلاقات صورت نگیرد.

وی با بیان دو مشکل در دستگاه‌های استانی اظهار کرد: برخی از دستگاه‌ها ۲۲ مصوبه خود را اجرایی نکردند و ما تقاضا داریم این ۲۲ مصوبه پشتیبانی شود، همچنین، با توجه به اقدامات ممتازی که در مشهد صورت گرفت، ما در دو موضوع مشکل داریم اعم از حوزه حمل‌ونقل و تاکسی‌رانی و حوزه ترافیک که امیدواریم این مشکلات مدیریت شوند.

یوسف بیدخوری، معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی، نیز در این نشست بیان کرد: موضوع گردشگری چندجانبه است و در این ایام با دستگاه‌های مختلفی خدمت‌رسانی کرده‌ایم و برنامه‌ریزی‌هایی برای توسعه زیرساخت‌ها به ویژه در مسیر پیاده‌روی زائران حضرت رضا(ع) در این ایام صورت گرفت.

وی افزود: با توجه به حضور زائران عراقی، ضرورت توسعه زیرساخت‌ها در این مسیر و دیگر محورها مورد بررسی قرار گرفت، همچنین، اهمیت توسعه راه‌ و بزرگراه‌ها در حوزه گردشگری بسیار مؤثر است و امیدواریم در آینده اقدامات بهتری در این زمینه انجام شود. خدمات‌رسانی به زائران تا شب شهادت ادامه داشت و تلاش‌های صورت گرفته در این راستا مورد تقدیر قرار گرفت.

محمد یوسف رحمتی، عضو کمیته سلامت و محیط زیست نیز در این نشست در خصوص اقدامات خدمات بهداشتی و درمانی در ایام دهه پایانی صفر، اظهار کرد: در این سه روز، بیش از ۵۰۰ هزار خدمت بهداشتی ارائه شده که قابل مقایسه با خدمات ارائه شده در ایام اربعین است، همچنین، ۲۰۰ تخت بیمارستانی در نزدیکی حرم مطهر برای خدمات درمانی آماده و ۳۰ آمبولانس نیز تجهیز شد. نظارت بهداشتی بر موکب‌ها و آموزش به هیئات مذهبی نیز از دیگر اقدامات انجام شده در این ایام بود.

وی افزود: در نقاط مرزی، ۷۷ هزار نفر معاینه شدند تا از سلامت زائران اطمینان حاصل شود.

محمد باغبان، رئیس اداره امور زائران سازمان اجتماعی و فرهنگی مشهد نیز در این نشست بیان کرد: امکانات شهرداری مشهد امسال نسبت به سال گذشته در رابطه با اسکان موقت و اضطراری افزایش یافت، به طوری‌که در شب شهادت، پذیرش بیش از ۸۰۳ هزار نفر شب در یک مراسم خاص ثبت شده که این آمار در دهه‌های گذشته بی‌سابقه بوده است، همچنین، پذیرش خانواده‌ها در این شب برای اسکان بسیار بالا بوده و به ویژه در اطراف محل مراسم، حجم بالایی از حضور مردم مشاهده شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha