دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ |۵ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 9, 2024
سریال

حوزه/ «قبضةالاحرار» یک سریال فلسطینی است که سال ۲۰۲۲ میلادی به کارگردانی «محمد خلیفه» تولید شد که طی آن رشادت‌ها و مقاومت‌های جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و مردم فلسطین در مقابله با رژیم صهیونیستی به تصویر درآمده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه؛ از ابتدای درگیری‌ها میان کشورهای جبهه مقاومت و رژیم صهیونیستی، کشورهایی در کنار جبهه مقاومت و علیه رژیم صهیونیستی ایستادند و در عرصه‌های مختلف تلاش کردند تا حمایت خود را از جبهه حق در ابعاد مختلف فرهنگی نشان دهند. در این میان، فیلم‌سازان بسیاری با ایده‌های مختلف، مجاهدت‌های «جبهه مقاومت» را به تصویر کشیدند.

ما در گروه فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس سعی بر آن داریم که در مجموعه گزارش‌هایی با عنوان «جبهه مقاومت در قاب فیلم و سریال» این آثار را بررسی و معرفی کنیم. یکی از این فیلم‌ها، سریال «قبضةالاحرار» است.

فیلم «قبضةالاحرار» یک سریال فلسطینی است که به کارگردانی «محمد خلیفه» طی ۳۰ قسمت تولید شد و در سال ۲۰۲۲ میلادی به نمایش درآمد.

این سریال درباره عملیاتی است که توسط نیروهای مقاومت فلسطین پشت خطوط دشمن صهیونیستی در منطقه‌ای موسوم به «سرزمین ۴۸» انجام می‌شود و در نهایت به تسخیر یکی از پایگاه‌های نظامی مهم ارتش این رژیم توسط رزمندگان مقاومت می‌انجامد.

«قبضةالاحرار» در غزه تولید شده و بازیگرانی همچون «رشاد ابوسخیله»، «زهیر البلبیسی»، «احمد فیاض» و «علاء قدوحه» در آن نقش‌آفرینی کرده‌اند.

این سریال که با موضوع محاصره نوار غزه ساخته شده، در ماه رمضان ۲۰۲۲ میلادی از شبکه «الاقصی» که توسط حماس راه‌اندازی شده است و در غزه فعالیت می‌کند، پخش شد.

«قبضةالاحرار» سریالی حماسی در ستایش رشادت‌ها و مقاومت حماس و مردم فلسطین در برابر اشغالگران صهیونیست است که تسلیم نشدن نیروهای مقاومت در برابر اشغالگری، ظلم و زورگویی آنها را به تصویر کشیده است.

این سریال در مورد عملیاتی است که توسط نیروهای مقاومت فلسطین پشت خطوط دشمن صهیونیستی در منطقه‌ای موسوم به «سرزمین ۴۸» انجام می‌شود و در نهایت به تسخیر یکی از پایگاه‌های نظامی مهم ارتش این رژیم توسط رزمندگان مقاومت می‌انجامد.

«قبضةالاحرار» برخورد میان نیروهای مقاومت و سرویس‌های اطلاعاتی اشغالگر اسرائیل را برجسته می‌کند. در پشت این سریال، حماس قصد دارد روایتی فلسطینی را ارائه کند که برخلاف روایت رژیم اشغالگر قدس است و سازندگان آن، از این طریق با دروغ و فریب اسرائیل مقابله کرده‌اند.

بسیاری این سریال را پاسخی به سریال اسرائیلی «فائودا» می‌دانند که از نتفلیکس و دیگر رسانه‌های تصویری پخش شد و داستان‌هایی را ارائه کرد که در به تصویر کشیدن ماجراهای سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل و موفقیت آنها در نفوذ در جامعه فلسطین اغراق کرده است.

در سریال «قبضةالاحرار» جنبه‌هایی از عملیات «شمشیر قدس» به‌وضوح به نمایش درآمده و حتی گوشه‌ای از عملیات پیچیده اطلاعاتی فلسطینی‌ها در برخی از کشورهای اروپایی و انتقال انواع تجهیزات و مهمات به فلسطین برای ساخت موشک‌های پیچیده‌تر به تصویر کشیده شده است.

این سریال، سال گذشته هم‌زمان با عملیات «طوفان‌الاقصی» با عنوان «عملیات اقتدار» از قاب شبکه افق پخش و فرآیند خرید حق پخش این مجموعه با پیگیری‌های اداره کل تأمین برنامه خارجی و دوبله آن هم در امور دوبلاژ معاونت سیما انجام شد.

مدیر دوبلاژ این سریال شیلا آژیر است. رضا آفتابی، ارغوان افراسیاب، رضا الماسی، دانیال الیاسی، آرزو امیربدری، محمد بهاریان، کریم بیانی، علی بیگ‌محمدی، محمد تنهایی، علی جلیلی باله، ارسلان جولایی، محمدرضا حسینیان، شراره حضرتی، امیر حکیمی، علی‌اصغر نیک‌رضایی، آرزو روشناس، افشین زی‌نوری، حسین سرآبادانی، لادن سلطان‌پناه، زهرا سوهانی، ابوالفضل شاه‌بهرامی، مریم شاهرودی، فاطمه شعشعانی، پریا شفیعیان، خشایار شمشیرگران، سعید شیخ‌زاده، محمد صادقیان، فاطمه صبا، سحر صحامیان، مهسا عرفانی پارسایی، بهروز علیمحمدی، میلاد فتوحی، پویا فهیمی، علیرضا کامیابی‌پور، مریم معینیان، مهرتاش اسفندیار، علی همت مومیوند، علیرضا ناصحی و حسین نورعلی از گویندگان این سریال فلسطینی هستند.

فیلمی که به عملیات نظامی تبدیل شد

عملیات «طوفان‌الاقصی» در هفتم اکتبر ۲۰۲۳، همه سیستم‌های اطلاعاتی و امنیتی را با شگفتی بسیاری روبه‌رو کرد. بررسی داده‌ها نشان می‌دهد که حماس این عملیات را از سال‌ها قبل طرح‌ریزی کرده بود.

بسیاری از تاکتیک‌های نفوذ و نبرد در برابر دیدگان صهیونیست‌ها بارها تمرین شده بود، اما کدهای عملیات طوفان‌الاقصی به‌طور واضح‌تری نیز در قالب یک مجموعه نمایشی در برابر صهیونیست‌ها قرار داشت. سریال «قبضةالاحرار» که ۲۰۲۲ به نمایش درآمد، به نفوذ و حمله به مناطقی در سرزمین‌های اشغالی می‌پردازد.

در این سریال، مراکز نظامی به تصرف درمی‌آیند و تعداد زیادی از نظامیان صهیونیست نیز اسیر می‌شوند. کارگردان سریال، جلسه کابینه رژیم صهیونیستی و درخواست کمک آنها از آمریکایی‌ها را نیز به نمایش می‌گذارد.

«یحیی سنوار» رئیس دفتر سیاسی حماس پس از نمایش فیلم و تقدیر از عوامل آن، «قبضةالاحرار» را فراتر از خیال می‌نامد. آن زمان، کمتر کسی به عمق سخن سنوار پی برده بود، اما حالا همه خوب می‌دانند که او چه در سر داشت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha