سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ |۶ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 10, 2024
فکرت

حوزه/ به بهانه زادروز تولستوی، نشستی با عنوان "رمان در دو جهان" و با محوریت بازخوانی کتاب " انسان در رمان " با حضور محمد قائم‌خانی، رمان‌نویس و کارشناس عرصه داستان در رسانه فکرت برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، محمد قائم‌خانی در این نشست با بیان این که تولستوی جایگاه ویژه ای در ادبیات روسیه و جهان دارد، اظهار داشت: در داخل روسیه تولستوی کسی است که تجربه زیسته در مسکو دارد و البته گاهی به سن پطرزبوگ نیز سفر داشته با این حال از وضعیت جریان های روشنفکری که در سن پطرزبورگ فعالیت داشته اند آگاهی داشته و از محافل و صحبت های آن ها اطلاع داشته است.

وی افزود: ضمن آن که تا حدودی با اندیشه ها و نظریات اروپاییان نیز آشنایی داشته و در این باره می توان گفت که تولستوی یک جامعیتی دارد.

نویسنده کتاب" انسان در رمان؛ با نگاهی به ادبیات ایران و روسیه" همچنین گفت: خیلی ها جوهر نویسندگی دارند و از عمق تفکر بهره مند هستند اما تجربه زیسته فراگیر و ارتباط مؤثر با گروه های دیگر در نویسندگان به جز تولستوی مطرح نیست و از نظر سیاسی نیز او شخصیتی است که در چارچوب هیچ جریان سیاسی قرار نمی گیرد. در عین حال با جریان های فکری و فلسفی به شکل عمیقی آشناست و با برخی از سردمداران آن ها مرتبط است. این ویژگی ها در کنار بحث استعداد و نبوغ باعث شده بگوییم که از این منظرها تولستوی تکرارناشدنی است.

مدرس ادبیات داستانی ادامه داد: از سویی در آثارش هم می توان مدعی شد که از ظرفیت روایی لازم بهره بُرده به خصوص در رمان هایش که این روایتگری مشهودتر است، ضمن آن که به لحاظ ادبی متونش فارغ از بحث فکری اش، جزو مهم ترین متون ادبی روسیه است و تأثیرگذاری بسیاری بر روی افراد زیادی در سطح جهان داشته است.

وی گفت: تولستوی به آینده بشریت و جهان مدرن خوشبین بوده است. ایده مدرسه او نیز یک ایده مدرن است با این هدف که جامعه را از طریق تربیت بسازیم و ایده افلاطونی را در این باره با اقتضائات روز همراه کرده است.

قائم خانی یادآور شد: این نویسنده شهید در ادامه مسیرش می کوشد که ایمان را با بحث تجدد جمع کند و لذا در برخی آثارش می کوشد که دنیای مدرن را با ایمان مسیحی جمع کند هر چند که برخی جاها می فهمد که این ها را نمی توان جمع کرد. بعد که با بودا آشنا می شود برخی بنیان های ذهنی و فکری اش دچار تغییر می شود و برخی اروپایی ها می گویند در این دوره تولستوی دچار پریشانی و حتی دیوانگی شده است.

وی با بیان این که یکی از متفکرین اولیه آنارشیسم سیاسی خود تولستوی بوده است، ابراز داشت: تولستوی در سال های آخر عمرش از طریق مسلمانان هند با پیامبر اکرم(ص) آشنا می شود. در این مرحله البته ما گزارشی نداریم که او در چه حال و هوایی زندگی می کند و چطور می اندیشد، هر چند که برخی اندیشمندان کشور آذربایجان آثاری منتشر کرده و گفته اند که گویا تولستوی تحت تأثیر برخی عبارات و جملات پیامبر(ص) قرار گرفته است.

وی همچنین بیان داشت: ما آشنایی چندانی با ادبیات جدید روسیه نداریم و از سوی دیگر کمتر آثاری از کشور ما در بین مردم و کتاب دوستان روسی مطرح شده است و لذا ما نیاز به تعامل و ارتباط ادبی و فرهنگی بین دو کشور ایران و روسیه داریم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha