سه‌شنبه ۲۰ شهریور ۱۴۰۳ |۶ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 10, 2024
استاد زبان و ادبیات فارسی

حوزه/ رشته زبان و ادبیات فارسی نه تنها با هویت و فرهنگ ما پیوند عمیقی دارد، بلکه پاسدار ملیّت و تاریخ ماست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، یساولی استاد زبان و ادبیات فارسی در حاشیه نشست شرح مثنوی کانون نویسندگان قم، به راه‌اندازی رشته زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه طلوع مهر اشاره کرد و با قرائت چند بیت از سروده‌های خود، اهمیت و جایگاه والای ادبیات فارسی را یادآور شد و آغاز به کار این رشته را مایه خرسندی و خوشنودی دانست.

وی تأکید کرد: رشته زبان و ادبیات فارسی نه تنها با هویت و فرهنگ ما پیوند عمیقی دارد، بلکه پاسدار ملیّت و تاریخ ماست.

استاد یساولی این رشته را یکی از مهم‌ترین رشته‌هایی توصیف کرد که هر ایرانی وطن‌دوستی می‌تواند به آن گرایش پیدا کند. او بیان داشت: رشته زبان و ادبیات فارسی شرافت ذاتی دارد و من همیشه از آن به عنوان یک تصفیه‌خانه بزرگ معنوی تعبیر می‌کنم. با ورود به این رشته، انسان به لحاظ معنوی تصفیه می‌شود و و ارتقا می‌یابد و با بزرگان عرفان و ادبیات همچون سنایی، عطار، مولانا، فردوسی، سعدی و حافظ آشنا می‌شود؛ این آشنایی زندگی افراد را دگرگون کرده و به آن رنگ و بوی دیگری می‌بخشد.

این شاعر و نویسنده افزود: رشته زبان و ادبیات فارسی صرفاً برای اخذ یک مدرک دانشگاهی نیست، بلکه مسئولیتی مقدس در حفاظت از کیان زبان فارسی، ملیت و هویت ایرانی بر دوش دانشجویان این رشته است.

این استاد دانشگاه همچنین به اهمیت تاریخی این رشته اشاره کرد و بیان داشت که از سال ۱۳۱۳، این رشته به‌طور رسمی در دانشگاه تهران تأسیس شده و بنیان‌گذاران و استادان نامداری چون علامه قزوینی، عباس اقبال آشتیانی، سعید نفیسی، عبدالحسین زرین‌کوب و ملک‌الشعرای بهار نقش بزرگی در شکل‌گیری و ترویج این رشته داشته‌اند.

وی با اشاره به آینده شغلی فارغ‌التحصیلان این رشته، گفت: «فارغ‌التحصیلان رشته زبان و ادبیات فارسی می‌توانند به عنوان ویراستار، مترجم، مولف، مدرس، مشاوران فرهنگی و ادبی و حتی در صدا و سیما مشغول به کار شوند. این رشته، به مانند برخی رشته‌های دیگر، اگر با علاقه دنبال شود، قطعاً آینده درخشانی خواهد داشت.

این شاعر و نویسنده در ادامه سخنان خود، حضور در رشته زبان و ادبیات فارسی را به دانشجویان دانشگاه طلوع مهر پیشاپیش تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد که این رشته با توجه به پیشینه و موقعیت ویژه دانشگاه طلوع مهر و کانون نویسندگان آن که کلاس‌ها و جلسات متعددی طی سال‌های متمادی در حوزه زبان و ادبیات فارسی برگزار کرده است، به درخششی قابل توجه دست یابد.

استاد یساولی خاطرنشان کرد که رشته زبان و ادبیات فارسی حلقه اتصال بسیاری از رشته‌های علوم انسانی از جمله تاریخ، روانشناسی، فلسفه و جامعه‌شناسی است و حتی با رشته‌های غیر از علوم انسانی نیز ارتباط محکمی دارد.

در پایان، استاد یساولی ابراز امیدواری کرد که دانشجویان این رشته آینده‌ای روشن و نیک برای خود و زبان و ادبیات فارسی رقم بزنند و با حضورشان مایه نیکی و امید برای این حوزه باشند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha