دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ |۱۲ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 16, 2024
انتشارات

حوزه/ رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: تاکنون بیش از ۱۲۰۰ عنوان‌ کتاب با محوریت آثار و زندگی و سیره امام خمینی (ره) در حوزه‌های عمومی و تخصصی به چاپ رسیده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از مشهد، نشست خبری رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) با حضور حجت الاسلام والمسلمین علی کمساری رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) و معاونان نشر در این مؤسسه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حجت الاسلام علی کمساری رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) درباره تاریخچه نشر آثار گفت: مؤسسه در هفدهم شهریورماه سال ۱۳۶۷ به پیشنهاد سید احمد خمینی و با فرمان امام تشکیل شد و سی و شش از عمر این مؤسسه گذشته است و در ۱۰ سال اول، تمرکز فعالیت مؤسسه بر گردآوری و حفظ و تنظیم آثار امام خمینی (ره) بود. در حال حاظر صدها هزار سند در اختیار این مؤسسه است که برخی عادی و برخی محرمانه و سری هستند و آن بخشی که قابل انتشار بوده با نام صحیفه امام به چاپ رسیده است.

وی افزود: در مرحله دوم، به سمت گردآوری خاطرات یاران امام در قالب تاریخ شفاهی رفتیم. بیش از پانزده هزار ساعت نوار و فیلم وجود دارد که بخشی از آنها هم منتشر شده است. مجموعه عظیم موسوعه امام خمینی (ره) هم در سال ۱۳۹۳ منتشر شد. تاکنون بیش از ۱۲۰۰ عنوان کتاب با محوریت آثار و زندگی و سیره امام خمینی (ره) در حوزه‌های عمومی و تخصصی به چاپ رسیده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین کمساری گفت: در دهه سوم، مؤسسه به سمت کارهای ترویجی حرکت کرده نمونه آن ایجاد پرتال امام خمینی (ره) است که سایت جامعی است که همه آرا و اندیشه‌های امام را منتشر می‌کند. سایت خبرگزاری جماران و انتشار مجله در حوزه کودک و نوجوان را داشتیم برگزاری جشنواره‌ها و حضور در نمایشگاه‌های معتبر و اصلی کشور و تولیدات هنری هم در این زمینه قابل ذکر است. در این دوره از سه سال و اندی پیش ما رویکرد خودمان را از حوزه پژوهشی به سمت حوزه فرهنگی و ترویجی تقویت کرده ایم و با حفظ کارکردهای پژوهشی، این مباحث ترویجی را شتاب داده ایم.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س) افزود: در فضای مجازی ۱۴ صفحه و کانال داریم و خبرگزاری جماران هم با جدیت و روش‌های جذاب کار خودش را دنبال می‌کند. فردا مراسم رونمایی از نسخه سایت جماران را با تاکید بر داشت. برنامه‌ای را در شبکه یک سیما داشتیم با عنوان «جماران» که یک تجربه همکاری موفق با تلویزیون بود که در قالب بیان خاطره شفاهی تولید شد و یک سال روی آنتن بود و ان شالله سری جدید آن هم در حال برنامه ریزی است.

وی افزود: قالب جدیدی را تحت عنوان هفته‌های فرهنگی و هنری در سطح کشور برگزار کرده ایم. این برنامه دوسال پیش از زادگاه امام در خمین هفته فرهنگی «بر آستان آفتاب» را آغاز کردیم. در این هفته، برنامه‌های فرهنگی و هنری و اجتماعی با محوریت نام و یاد امام خمینی و در قالب یک بسته فرهنگی متنوع مثل نمایش فیلم، شب شعر و برنامه‌های کودک و نوجوان برگزار می‌شد. علاوه بر اینها، برنامه‌های رفاهی و اجتماعی مثل ویزیت رایگان بیماران محروم، داروخانه‌های سیار و توزیع غذای گرم و… هم داریم که البته این برنامه‌ها با همکاری مستقیم نهادهای مرتبط رقم می‌خورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین کمساری گفت: در امتداد همین برنامه‌ها، سومین هفته فرهنگی خمین دی ماه امسال و اولین هفته فرهنگی امام خمینی اصفهان در بهمن ماه امسال برگزار می‌شود. در صورت همکاری نهادهایی مثل استانداری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امکان برگزاری این هفته فرهنگی در سایر نقاط کشور و حتی خارج از ایران وجود دارد.

رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره) گفت: به مناسب سی و ششمین سالگرد تأسیس مؤسس روز بیست و شش شهریور ماه مراسمی را داریم که در آن مدیران مؤسسه و شعبات قم، مشهد، خمین و نجف و تعدادی از وزرا و مدیران فرهنگی در آن حضور دارند. در این مراسم، از نسخه جدید پرتال امام‌خمینی (ره)، سایت «دلیل» و نرم‌افزار هوشمندسازی آرشیوها رونمایی می‌شود. سایت «دلیل» به منظور پاسخگویی به شبهات و راستی‌آزمایی برخی ادعاها راه اندازی شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha