یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ |۱۱ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 15, 2024
آیت الله ناصری

حوزه/نماینده ولی فقیه در استان یزد، طلاب حوزه های علمیه را به تفکر فراخواند و افزود: یکی از رسالت های آموزش و پروش و دانشگاهها و حوزه های علمیه باید افزایش فکر و اندیشه و نوآوری باشد و نباید و فقط به خواندن درس و کتاب اکتفا کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از یزد، آیت الله محمدرضا ناصری یزدی امروز در آیین افتتاحیه سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۴ مدارس علمیه خواهران استان یزد، با اشاره به آیه ۱۸ سوره زمر«بَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیتَّبِعُونَ أَحْسَنَه، أُولَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَ أُولَئِکَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ» اظهارکرد: «یستمعون»در این آیه به معنای شنیدن است؛ ولی آن شنیدنی که همراه با تفکر، تعمق و گسترش درک و فهم است.

وی، تصریح کرد: امام موسی کاظم علیه السلام توصیه قرآن در این آیه سوره زمر را دو موضوع تعقل و تفکر روایت کرده اند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد، گفت: استعمارگران در ۱۰۰ سال گذشته سه اصل تفکر، تعقل و تدین را از دانش آموزان ما گرفتند. در واقع ما برای انجام هرکاری نیاز به اندیشه داریم زیرا انسان بدون تفکر رشد هم نمی کند.

آیت الله ناصری یزدی ادامه داد: وقتی هویت و خداشناسی در بین نسل امروز ما شکل نگیرد؛ هویت مجازی و جعلی به او داده می شود و انسان بدون هویت به دنبال واقعیت و هویت واقعی خود نیست.

وی، تصریح کرد: انسان بدون تفکر در واقع امور، برنامه ها و مدیریت های خود را بدون تفکر و فقط در قالب بخشنامه ها و سرسری انجام می دهد.

افزایش تفکر و نوآوری در بین اهل علم و دانش

نماینده ولی فقیه در استان یزد، طلاب حوزه های علمیه را به تفکر فراخواند و افزود: یکی از رسالت های آموزش و پروش و دانشگاهها و حوزه های علمیه باید افزایش فکر و اندیشه و نوآوری باشد و نباید و فقط به خواندن درس و کتاب اکتفا کنند.

آیت الله ناصری یزدی، یکی دیگر از رسالت های اهل علم و دانش را پیاده سازی علم و تفکر دانست و گفت: حوزه های علمیه ما اگر برنامه ریزی و در امربه معروف دقت داشته باشند و با تعقل و تفکر پیش بروند نباید آسیب های گوناگون در جامعه باشد.

وی، بانوان طلبه را به برگزاری دورهمی های خانوادگی و محله ای در مساجد، مدارس و محیط خانواده دعوت کرد و افزود: سعی کنید افراد را دور هم جمع کنید و با جهاد تبیین، دوست و دشمن و آسیب های در کمین نسل امروز را به مردم یاد بدهید.

امام جمعه یزد وجود برخی از ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی از جمله بدحجابی را ناشی از کم کاری اهل علم دانست و گفت: کم کاری می کنیم در حالی که به بی حجابی و آسیب ها اعتراض هم داریم.

وی، هشدار داد: در مجموع همه ما در عرصه های مختلف فرهنگی و علمی کم کاری می کنیم درحالی که دشمن در حال کار کردن است و طلاب علوم دینی باید خود را آماده پاسخگویی به شبهات کنند.

نماینده ولی فقیه در استان یزد، داشتن راهبرد را مهم دانست وافزود: با برگزاری مناظره ها با نسل جوان در مدارس و دانشگاه ها، درباره آسیب های اجتماعی با آنان با زبان نرم سخن بگوییم و نیازی به تندی نیست.

آیت الله ناصری یزدی، بانوان طلبه را به کار میدانی و در صحنه فراخواند و اظهار کرد: هنر امام خمینی رحمت الله علیه این بود که اسلام، دین، احکام اسلام و ولایت را از کتابخانه ها بیرون آورد.

وی، خاطر نشان کرد: امام خمینی(ره) با کار میدانی توانست جمهوری اسلامی را تشکیل دهد و ولایت فقیه را در عمل پیاده نماید و احکام اسلام را به صورت قانون تصویب کند.

امام جمعه یزد از طلاب خواست تا طلبه دفتری نباشند و علم خود را از دفاتر و کتاب به سمت جامعه بیاورند و درواقع در عمل برای مردم کار کنند.

آیت الله ناصری یزدی، ابراز کرد: مردم باید حوزه را معدن علم و اندیشه بدانند و از اندیشه شما طلبه ها استفاده کنند.

وی، گفت: خداوند درباره پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید«وَإِنَّکَ لَعَلَی خُلُقٍ عَظِیم؛ و تو اخلاقی بزرگ و برجسته داری» در می یابیم که طلاب علوم دینی برای ورود به اجتماع باید از اخلاق و علم برخوردار باشند و تفکر و تعقل خود را رشد دهند.

ناصری یزدی، خاطر نشان کرد: داشتن علم و اخلاق در واقع همان علم کاربردی است که طلاب می توانند به شیوه ای زیبا در بین مردم و نسل امروز استدلال کنند.

وی، طلاب را به خداشناسی فراخواند و افزود: خدا شناسی در وجود ما باید به عمل و به ثمر برسد و خداشناسی وقتی کامل می شود که بر اساس آیه قرآن« أَلَم یَعلَم بِأَنَّ ٱللَّهَ یَرَی؛ آیا ندانسته است که خداوند می‌بیند؟»زیرا خداوند همه امور ما را می بیند و در محضر او هستیم و می توانیم بندگان خدا را نجات دهیم.

انتهای پیام/۳۱۳/۴۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha