سه‌شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ |۱۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 17, 2024
بنیاد هدایت

حوزه/ اگرچه مساجد عبادتگاه هستند اما همواره نقش موثری در حرکت‌های جمعی ایفا کرده‌اند و اکنون نیز در کنار خدمات گوناگونی که ارائه می‌دهند تلاش زیادی برای رفع آسیب‌های اجتماعی می‌کنند. بنیاد هدایت در مقام راهبری مساجد و امامان محله طرح تازه‌ای در این زمینه در دست اجرا دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، دوره توانمندسازی «محله پیشرفت» یکی از ابتکارات ارزشمند بنیاد هدایت است که با هدف ارتقای نقش مساجد در جامعه و توانمندسازی امامان محله و کنشگران مسجدی طراحی شده است که در این دوره با رویکردی جامع، تلاش می شود تا مساجد به کانون‌های پویای فرهنگی، اجتماعی و حل مسائل تبدیل شوند.

تیم‌ سازی و تقویت روحیه جمعی ، حل مسائل محله ، توسعه مهارت‌های رهبری ، تقویت ارتباطات بین‌ بخشی و ترویج فرهنگ جهاد تبیین از اهداف دوره محله پیشرفت به شمار می‌رود.

دوره محله پیشرفت شامل چندین مرحله آموزشی و عملیاتی است که به صورت پیوسته برگزار می‌شود. سلسله نشست‌های آموزشی آرمان (آشنایی با مفاهیم بنیادین اسلام و نقش مسجد در جامعه)، سلسله نشست‌های شهید اصلانی (آموزش مهارت‌های ارتباطی، تیم ‌سازی و مدیریت)، سلسله نشست‌های شهید شهرکی( تمرکز بر مسائل فرهنگی و اجتماعی محله و ارائه راهکارهای عملی)، طراحی بوم مسجد (هر تیم با توجه به شرایط و نیازهای محله خود، بوم مسجد را طراحی می‌کنند تا نقشه راه فعالیت‌ های مسجد مشخص شوند) و اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها از مهم‌ترین مراحل دوره محله پیشرفت محسوب می‌شوند. بی شک باید «افزایش مشارکت مردم در فعالیت‌ های مسجدی»، «حل مسائل محله»، «تقویت جایگاه مسجد در جامعه» و «کادر سازی برای آینده» را از دستاوردهای دوره محله پیشرفت نامید.

بنابر رسالت بنیاد هدایت، یکی از مسائل مهم برای امامان محله این است که امام بیاموزد تا در عرصه‌های مختلف «تیم‌سازی» کند و کارها را با همین مدل به جلو ببرد. شاید به صراحت بتوان گفت که یکی از کارهای مهمی که امسال بنیاد هدایت در مساله آسیب‌های اجتماعی به آن ورود کرده است مسئله «محله پیشرفت» بوده که این امر در ۷۰۰ محله کشور محقق شده که ۳۰۰ مورد آن با میدان‌داری بانوان شکل گرفته است.

حجت‌الاسلام سید ناصر میرمحمدیان، مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به برگزاری دوره «مرحله پیشرفت» معتقد است «بنیاد هدایت در زمینه برگزاری مرحله پیشرفت با وزارت کشور در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی وارد مباحثه شده چرا که این بنیاد بر این باور است آسیب‌های اجتماعی، توسط یک گروه حل شدنی نیست و آسیب‌های اجتماعی با مشارکت سایر نهادها و با بهره‌گیری از اصول ثابتی که در جامعه وجود دارد مرتفع خواهند شد.»

وی بر این باور است اگر در جامعه ۴ موضوع تقویت شود می توان با آسیب‌ها مقابله کرد؛ این موضوع‌ها شامل انس، عون، کمال و عزت هستند. اگر جامعه عزتمند و کمال گرا باشد و انس و عون در جامعه تقویت شود، شاهد جامعه‌ای مستحکم خواهیم بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha