دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ |۱۲ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 16, 2024
1

حوزه/ رئیس کل دادگستری استان تهران نقش ویژه نهاد روحانیت در هدایت جامعه، بصیرت‌افزایی و آگاهی‌بخشی به جامعه و صیانت از ارزش‌های اخلاقی و دینی را مورد اشاره قرار داد و گفت: ورود و حضور ائمه جمعه در بسیاری از موارد و موضوعات یاری‌دهنده دستگاه قضا است، به نتیجه‌بخش بودن پیگیری مسائل و مشکلات مردم از دستگاه‌های ذی‌ربط سهولت می‌بخشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از تهران، علی القاصی، در نشست تعامل و هم‌اندیشی مسئولان قضایی دادگستری با ائمه جمعه استان تهران ضمن گرامی‌داشت ایام و اعیاد و ولادت با سعادت پیامبر اکرم (ص) و امام جعفر صادق (ع) با اشاره به ارتباط عمیق و چند وجهی دستگاه قضا با ائمه جمعه در سراسر کشور، تعامل و هم‌اندیشی عدلیه و ائمه جمعه را یک ضرورت انکارناپذیر برشمرد و گفت: امروز گفتمان حاکم بر دستگاه قضا هم‌افزایی، تعامل و تقویت ارتباطات با سایر دستگاه‌ها و نهادها در جهت انجام بهتر امورات مردم و به‌منظور اجرای منویات مقام معظم رهبری در تمامی سطوح و بدنه دستگاه قضا است.

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر اینکه عدلیه محل رجوع تمامی اقشار و گروه‌های فکری جامعه است، خاطرنشان کرد: دستگاه قضا بر اساس قوانین و مقررات موظف است پاسخگوی کسانی باشد که برای تظلم‌خواهی به آن مراجعه می‌کنند و مکلف است در پاسخ به دادخواهی تظلم‌خواهان بر اساس موازین قانونی و شرعی، عدل و انصاف عمل کند.

نقش ویژه نهاد روحانیت در هدایت جامعه، بصیرت‌افزایی و آگاهی‌بخشی به جامعه

وی در بخش دیگری از سخنان خود نقش ویژه نهاد روحانیت در هدایت جامعه، بصیرت‌افزایی و آگاهی‌بخشی به جامعه و صیانت از ارزش‌های اخلاقی و دینی را مورد اشاره قرار داد و عنوان کرد: بدون شک روحانیت از جمله نهادهایی است که در طول تاریخ تاکنون بیشترین ارتباط را با بدنه مردم داشته و دارد و همواره محل رجوع مردم است و در عین حال روحانیت نیز بیشترین تلاش و مساعی را در جهت پیگیری مسائل و مشکلات مردم داشته و دارد؛ لذا به‌منظور حل مشکلات مردم و پیگیری مسائل آن‌ها، ضرورتا ارتباط دستگاه قضا با روحانیت باید تنگاتنگ باشد.

نقش ائمه جمعه در فریضه امر به معروف و نهی از منکر و تاثیر آن در جامعه

القاصی در ادامه به اهمیت مقوله پیشگیری از وقوع جرم و نقش ائمه جمعه در فریضه امر به معروف و نهی از منکر و تاثیر آن در جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: بر اساس قانون یکی از وظایفی که برای دستگاه قضا پیش‌بینی شده، پیشگیری از وقوع جرم است؛ اما این نافی نقش سایر مراجع و نهادها در این زمینه نیست، بلکه در این زمینه دستگاه‌ها و نهادهای دیگری نیز به موازات یک دیگر دارای وظیفه و مسئولیت هستند و ائمه جمعه نیز از جمله اشخاصی هستند که در زمینه پیشگیری از ناهنجاری‌های اجتماعی و فرهنگی می‌توانند نقش ویژه‌ای در جامعه ایفا کنند.

«بی‌توجهی به مقوله اخلاق» و «غفلت از فرایض دینی» ریشه شکل‌گیری طیف گسترده‌ای از جرایم است

رئیس کل دادگستری استان تهران ضمن مداقه در ریشه ظهور جرایم، منشا اولیه شکل‌گیری طیف گسترده‌ای از ناهنجاری‌ها، جرایم و مفاسد را «بی‌توجهی به مقوله اخلاق» و «غفلت از فرایض دینی» عنوان کرد و گفت: نهاد روحانیت و به‌طور خاص ائمه جمعه با توجه به جایگاه ویژه خود نقش به‌سزایی در تقویت باورهای دینی جامعه، بصیرت‌زایی و پایبندی اشخاص به اصول اخلاقی دارند که ماحصل آن جامعه امن و سالم و کاهش ورودی و مراجعه به عدلیه خواهد بود.

نقش ائمه جمعه در پیگیری مطالبات مردم از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف

وی با اشاره به نقش ائمه جمعه در پیگیری مطالبات مردم از دستگاه‌ها و نهادهای مختلف و مساعدت به دستگاه قضا در باب مطالبه‌گری از دستگاه‌ها اظهار کرد: ورود و حضور ائمه جمعه در بسیاری از موارد و موضوعات یاری‌دهنده دستگاه قضا است، به نتیجه‌بخش بودن پیگیری مسائل و مشکلات مردم از دستگاه‌های ذی‌ربط سهولت می‌بخشد و در عین حال سبب قضازدایی از اختلافات و دعاوی می‌شود؛ به‌طور مثال در خصوص منازعات و اختلافات، در هر موردی که امام جمعه شخصا ورود پیدا کرد، زمینه برای صلح و سازش و اصلاح ذات‌البین فراهم شد و آن اختلاف و نزاع به مصالحه ختم شد.

تاکید بر ضرورت تقویت تعامل و هم‌افزایی مدیران و مسئولان واحدها و حوزه‌های قضایی با ائمه جمعه

القاصی با تاکید بر ضرورت تقویت تعامل و هم‌افزایی مدیران و مسئولان واحدها و حوزه‌های قضایی با ائمه جمعه، تصریح کرد: رویکرد دستگاه قضا، تعامل دوسویه با تمامی دستگاه‌ها و نهادها با رعایت اصل استقلال در مقام انشاء رای است و در همین راستا، بدون شک یکی از مراجعی که بیشترین آگاهی را نسبت به مسائل و مشکلات در هر حوزه قضایی دارد، امام جمعه آن شهرستان و بخش محسوب می‌شود و بر همین اساس، شناخت صحیح از عملکرد دستگاه‌ها، ادارات و نهادها در هر حوزه قضایی بدون مراجعه به امام جمعه آن شهرستان و بخش ممکن نیست.

ضرورت تقویت هر چه بیشتر ارتباط مسئولان و مدیران قضایی با متن مردم

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه سخنان خود بار دیگر ضرورت تقویت هر چه بیشتر ارتباط مسئولان و مدیران قضایی با متن مردم را مورد تاکید قرار داد و در همین زمینه به نقش مساجد به‌عنوان پایگاه‌های مردمی اشاره کرد و اظهار داشت: رهبر معظم انقلاب همواره یکی از موضوعاتی که در دیدارهای خود با کارگزاران مورد تاکید قرار می‌دهند، تقویت ارتباط مدیران با مردم است و این موضوع در دوره «تحول و تعالی» دستگاه قضا نیز مورد توجه ویژه قرار گرفته است؛ به‌طوری که تقویت ارتباط با متن جامعه و پیگیری مسائل و مشکلات مردم از جمله محورهایی است که در گفتار و رفتار ریاست قوه قضاییه محسوس است.

وی ادامه داد: در همین راستا، دادگستری کل استان تهران نیز این مهم را در قالب برگزاری میزهای خدمت حقوقی و قضایی در مساجد، اجتماعات و محافل مردمی در دستور کار خود قرار داده که خوشبختانه برکات زیادی نیز به همراه داشته است.

برگزاری بیش از ۵۰ میز خدمت قضایی در مساجد، اجتماعات مردمی و نماز جمعه

القاصی با اشاره به برگزاری بیش از ۵۰ میز خدمت قضایی در مساجد، اجتماعات مردمی و نماز جمعه از ابتدای سال جاری تا پایان مردادماه اذعان کرد: در جریان برگزاری میزهای خدمت با حضور مسئولان و مدیران قضایی، درخواست‌ها و مطالبات حقوقی و قضایی بیش از ۱۸ هزار نفر از مراجعان اخذ شد و مورد پیگیری قرار گرفته است.

رئیس کل دادگستری استان تهران در ادامه به معاون قضایی دادگستری در امور ارتباطات و ملاقات‌های مردمی ماموریت داد تا به‌منظور برگزاری میزهای خدمت در محل برگزاری نماز جمعه در حوزه‌های قضایی برنامه منظمی تهیه و به تمامی حوزه‌های قضایی ابلاغ و بر حسن انجام آن نظارت شود.

فشار ناشی از حجم و حساسیت کار قضاوت نباید منجر شود که خدای ناکرده به مراجعان بی‌احترامی صورت گیرد

وی در بخش دیگری از سخنان خود مقوله «تکریم مراجعان» در واحدها و حوزه‌های قضایی را مورد اشاره قرار داد و در عین حال بر این موضوع تاکید کرد که فشار ناشی از حجم و حساسیت کار قضاوت نباید منجر شود که خدای ناکرده به مراجعان بی‌احترامی صورت گیرد.

القاصی در ادامه سخنان خود ضمن تشریح اهمیت شورای پیشگیری از وقوع جرم در شهرستان‌ها و بخش‌ها به‌عنوان یک شورای اثرگذار دارای جایگاه قانونی عنوان کرد: تاکید بر این است که جلسات شورای پیشگیری از وقوع جرم در شهرستان‌ها و بخش‌ها در حضور ائمه جمعه تشکیل شود و با حضور و اخذ نظرات ایشان برای موضوعات چاره‌اندیشی شود.

رئیس کل دادگستری استان تهران در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به مطالبه ائمه جمعه مبنی بر ایجاد شعب ویژه شورای حل اختلاف در خصوص دعاوی خانواده در شهرستان‌ها و بخش‌ها به روسای دادگستری‌ها و حوزه‌های قضایی دستور داد تا تمهیدات لازم برای ایجاد این شعب را اتخاذ کنند.

کاهش سرقت در استان تهران

ابوالفضل نیکوکار، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران نیز در این نشست از کاهش ۲۲ درصدی سرقت در شهر تهران و کاهش هشت درصدی آن در شهرستان‌ها و بخش‌های استان تهران در پنج ماهه ابتدایی سال جاری خبر داد و گفت: سیمای جرایم مرتبط با هر شهرستان تهیه و در اختیار ائمه جمعه شهرستان‌ها قرار گرفته است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان تهران ضمن اشاره به روند کاهشی طلاق در استان تهران عنوان کرد: در راستای قانون حمایت خانواده و دستور ریاست قوه قضاییه در حال حاضر مراکز مشاور خانواده راه‌اندازی شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد فتاحی مسئول سیاست‌گذاری ائمه جمعه استان تهران نیز در این نشست، اظهار کرد: در بین تعاملات بین دستگاهی یکی از تعاملات سازنده و مثبت، تعامل بین ائمه جمعه با دادگستری‌ها در سطح شهرستان، بخش‌ها و استان‌هاست.

وی با بیان اینکه ظرفیتی که در بین ائمه جمعه است ظرفیت عظیمی است، افزود: ائمه جمعه جلسات مستمر و هدفمندی با اقشار مختلف برگزار می‌کنند تا در مسائل و موضوعات مختلف کمک‌کننده باشند و مانع از بروز مشکلات و آسیب‌های اجتماعی شوند. قطعا باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم تا شاهد وقوع جرم کمتری باشیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین فتاحی برگزاری میزهای خدمت در مصلاهای نماز جمعه را گام مهمی در افزایش اعتماد مردم به دستگاه قضایی برشمرد و گفت: اگر بتوانیم هر هفته میز مشاوره حقوقی و قضایی را در محل برپایی نماز جمعه داشته باشیم در کاهش آسیب‌های اجتماعی و مقوله پیشگیری بسیار اثرگذار خواهد بود.

وی تاکید کزد: در سطح استان ۳۸ نمازجمعه در هفته برگزار می‌شود که می‌توان با استفاده از طرفیت سخنرانی پیش از خطبه‌ها توسط مسئولان قضایی، مردم را بیش از پیش با خدمات دستگاه قضایی آشنا کرد.

بر پایه این گزارش؛ در این جلسه روسای حوزه‌های قضایی و ائمه جمعه استان تهران مهمترین مسائل و مشکلات شهرستان متبوع خود را مطرح کردند و در رابطه با رفع این مشکلات بحث و تبادل نظر شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha