چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ |۱۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 18, 2024
فاطمه ثریا

حوزه/فاطمه ثریا با اشاره به این که انگلیس و آمریکا همواره در درگیری‌ها و مناقشه‌های خاورمیانه نقش داشته‌اند، بر لزوم اتحاد مسلمانان برای مقابله با غرب و استعمار نو تاکیدکرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، فاطمه ثریا، بانوی اندیشمند اندونزیایی در دهمین وبینار سی و هشتمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی که امروز (سه‌شنبه) به همت مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، اظهار داشت که استقلال، حق همه ملت‌ها است و استعمار در جهان باید از بین برود.

وی گفت که اگرچه اکثر کشورها در جهان برای استقلال به عنوان حق خود مبارزه می‌کنند، کشورهای غربی نوع جدیدی از استعمار را با عنوان استعمار نو (Neocolonialism) ایجاد کرده‌اند.

این بانوی اندونزیایی افزود: «یکی از درگیری‌های ادامه‌دار که هنوز پس از دوران استعمار رخ می‌دهد، درگیری‌ها بر سر کشمیر در نتیجه تقسیم قلمرو بین هند و پاکستان است که توسط دولت استعماری بریتانیا در سال 1947 اتفاق افتاد.»

وی تاکیدکرد که این اقدام، صلح را بین هندوها و مسلمانانی که در صلح زندگی می‌کردند، از بین برد.

فاطمه ثریا خاطرنشان کرد: «مهم‌ترین جنگی که در فلسطین توسط اشغالگران اسرائیلی رخ می‌دهد نیز تاثیر اقدامات بریتانیا است که سرزمین فلسطین را به دولت یهود واگذار کرد.»

وی گفت: «آمریکا و انگلیس همیشه درگیر مناقشه خاورمیانه هستند. زمانی که درگیری در سوریه رخ داد، آمریکا با صدای بلند ظهور داعش را اعلام کرد. در همان زمان، آمریکا گروهی را نیز برای سرکوب دولت سوریه مسلح نمود.»

ثریا افزود: «امروزه استعمار نو سعی می‌کند جامعه جهانی را به همکاری با کشورهای غربی وادار کند. آنها سعی می‌کنند با برگزاری رویدادهای بین‌المللی مجلل توجه شهروندان را از نسل‌کشی گسترده‌ای که در نقطه دیگری از جهان، یعنی فلسطین در حال وقوع است، منحرف نمایند.»

وی تصریح کرد: «کشورهای غربی از نظر مادی نیز با کنترل بیشتر بازار جهانی موفق شده‌اند جامعه جهانی را به مشارکت در نسل‌کشی در حال وقوع تشویق کنند.»

فاطمه ثریا با عنوان کردن چهار روش برای مقابله با هژمونی غرب و استعمار نو، گفت: «روش اول، تبدیل شدن به نسلی از مسلمانان باهوش و آگاه است. باهوش هم از نظر احساسی و هم از نظر عقلانی که ما را به سمت آگاهی نسبت به تمام مشکلاتی که در حال حاضر در اطراف ما هستند، هدایت می‌کند.»

وی روش دوم را تربیت خود و رسیدن به زهد دانست و گفت که یکی از ارزش‌های مهم در اسلام، زهد است. زهد یعنی عاشق دنیا نبودن.

وی ادامه داد: «روش سوم، تبدیل شدن به نسل مسلمان شجاع و اصولی است. اصول و شجاعت، ستون اصلی مقابله با هژمونی و استعمار کشورهای غربی خواهد بود. با اصول و شجاعت می‌توانیم صدای حقوق مظلوم باشیم و برای ظلم بجنگیم.»

وی در پایان، روش چهارم را پایبندی به برادری اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: «ما باید با همنوعان به ویژه هموطنان مسلمانمان، برادری نزدیک ایجاد کنیم. ما نمی‌توانیم به راحتی از هم جدا شویم. با اتحاد می‌توانیم یک جبهه نظامی محکم‌تر بسازیم که در مقابل غرب بایستد.»

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha