جمعه ۶ مهر ۱۴۰۳ |۲۳ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 27, 2024
تصاویر/جلسه هفتگی تفسیر قرآن با حضور نماینده مقام معظم رهبری در ایلام برگزار شد

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار، گفت: آیه 41 سوره انفال، به مفهوم خمس اشاره دارد که در آن غنیمت به معنای منفعت تلقی می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ایلام، حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار در جلسه تفسیر قرآن که در مسجد جامع برگزار شد، به بررسی پیام‌های آیه ۴۱ سوره مبارکه انفال پرداخت و اظهار داشت: این آیه به مفهوم خمس اشاره دارد که در آن غنیمت به معنای منفعت تلقی می‌شود، اگرچه شان نزول این آیه به جنگ بدر مربوط می‌شود، اما مفاهیم آن فراتر از این واقعه تاریخی است.

وی افزود: در این آیه موارد مصرف و اختصاص منفعت به شش گروه مشخص شده که عبارتند از، خداوند، رسول خدا، بستگان پیامبر اکرم(ص)، یتیمان، مساکین و در راه ماندگان.

امام جمعه ایلام، یادآور شد: خداوند که بی‌نیاز مطلق است اما این تقسیم‌بندی را به منظور تکریم دریافت‌کنندگان قرار داده است، پیامبر نیز به حقوق ایشان مربوط می‌شود و بستگان پیامبر اکرم(ص) به ویژه امامان معصوم(ع) در این تقسیم‌بندی لحاظ شده‌اند، در دوران غیبت، این سهم به مراجع تقلید اختصاص می‌یابد و صرف تبلیغ دین و تربیت مبلغان و طلاب می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه سهم مساکین و یتیمان و در راه ماندگان به سادات اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: آنها حق دریافت زکات را ندارند، در واقع، آیه ۴۱ سوره انفال به بحث خمس و مفهوم منفعت اشاره دارد و موارد هفت‌گانه خمس شامل کسب منفعت سالانه، گنج و معادن و ملال حلال مخلوط به حرام را مشخص می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار، اظهار کرد: اگر کسی دارای مال و منافع است باید به دنبال فقیران باشد، زیرا فقیر سهمی از مال او دارد.

وی تصریح کرد: در روایات آمده، در عصر حکومت امام زمان(عج)، شرایط به گونه‌ای خواهد بود که مردم به دنبال فقیران می‌گردند تا به آنها کمک کنند.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha