دوشنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۳ |۳ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 7, 2024
اردوی میثاق طلبگی

حوزه/ مسئول اداره فرهنگی تبلیغی دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان از برگزاری اردوی علمی فرهنگی «میثاق طلبگی» ویژه طلاب خواهر خراسان بزرگ با رویکرد پژوهشی و برنامه ویژه عالم‌پژوهی در سه دوره خبر داد.

خانم علیشاهی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در مشهد، با اعلام برگزاری اردوهای علمی فرهنگی «میثاق طلبگی» ویژه طلاب جدیدالورود خواهر استان خراسان به همت معاونت فرهنگی تبلیغی و همکاری دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان افزود: این اردوی علمی فرهنگی در سه مرحله در اردوگاه فرهنگی جوادالائمه علیه‌السلام گلبهار در حال برگزاری است.

وی افزود: پیش از برگزاری این اردو، فراخوان اولیه داده شد و پس از ثبت‌نام از علاقه‌مندان، اسامی آن‌ها از مدارس جمع‌آوری و سپس این افراد به سه گروه تقسیم شدند.

مسئول اداره فرهنگی تبلیغی دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان اظهار کرد: گروه اول شامل ۴۵۰ نفر از طلاب مدارس علمیه شهرستان‌های خراسان رضوی به استثنای مشهد هستند که از تاریخ نهم تا یازدهم مهرماه پذیرش شدند.

وی ادامه داد: گروه دوم شامل ۳۲۰ نفر از طلاب مدارس علمیه مشهد که از سیزدهم تا پانزدهم مهرماه در اردو حضور داشتند و گروه سوم شامل ۲۷۰ نفر از طلاب مدارس علمیه خراسان شمالی و جنوبی می باشند که از هفدهم تا نوزدهم مهرماه پذیرش خواهند شد.

علیشاهی با بیان اینکه طلاب متشکل از ورودی‌های دوره سیکل و دیپلم هستند و برنامه‌هایی ویژه برای این عزیزان در نظر گرفته شده است، بیان داشت: مراسم افتتاحیه هر دوره از اردو با زیارت حرم مطهر رضوی و برگزاری مراسمی در رواق دارالهدایه آغاز می‌شود که شامل قرائت زیارت امین‌الله، مداحی و سخنرانی یکی از علما و فضلای حوزه علمیه خراسان است.

وی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های این اردو را طرح عالم‌پژوهی دانست که برای طلاب جدیدالورود در نظر گرفته شده است و در این راستا، ۱۵ عالم مدفون در حرم مطهر رضوی که امکان زیارت برای خواهران فراهم است، شناسایی شده‌اند.

مسئول اداره فرهنگی تبلیغی دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان ابراز کرد: برخی از این علما شامل شهدای حوزه و علمای برجسته‌ای هستند که حق بزرگی به گردن اسلام و تشیع دارند. از میان این علما، سه نفر از بانوان علمیه برجسته خراسان از جمله خانم مقدسی، خانم طاهایی و خانم اعتمادی هستند که طلاب جدیدالورود با این بانوان آشنا شدند.

علیشاهی تصریح کرد: ۱۵ مربی متخصص در این طرح شرکت کرده‌اند و هرکدام از آن‌ها پس از قرعه‌کشی، مسئولیت پژوهش و معرفی یک عالم را به عهده دارند.

وی در ادامه در تشریح برنامه عالم پژوهی گفت: طلاب پس از مراسم افتتاحیه و زیارت حرم مطهر، به همراه مربی مربوطه به مزار آن عالم می‌روند و مربی به توضیحاتی پیرامون زندگی‌نامه و سیره اخلاقی، اجتماعی و علمی آن عالم می‌پردازد.

علیشاهی هدف از این طرح را آشنایی طلاب با ابعاد مختلف زندگی این علما و پژوهش درباره سیره آن‌ها در طول دو روز عنوان کرد و در این زمینه بیان داشت: در نهایت، هر گروه موظف است نتایج تحقیقات خود را در قالب یک محصول فرهنگی مانند کلیپ، ویدئوکست، پاورپوینت، نمایشنامه یا نمایشگاه آماده کرده و در مراسم اختتامیه به سایر طلاب ارائه کند.

مسئول اداره فرهنگی تبلیغی دفتر خواهران حوزه علمیه خراسان یادآور شد: برنامه‌های جانبی دیگری نیز در این اردو برگزار می‌شود که شامل نشست‌های اخلاقی با اساتید حوزه علمیه خراسان، نشست‌های بصیرتی با موضوع جهاد تبیین و وظایف طلبه در این مسیر، مباحث هویت و ذی‌طلبگی، تهجد شبانه، مناجات‌خوانی، مداحی و ارتباط با شهدا، مسابقات فرهنگی و ورزشی و فعالیت‌های تفریحی است.

وی همچنین به برپایی نمایشگاهی در حاشیه اردو اشاره کرد که با همکاری طلاب مدرسه علمیه فاطمه‌الزهرا(س) توس در طبقه دوم اردوگاه و در فضای خوابگاه‌ها دایر شده است.

علیشاهی اشاره داشت: این نمایشگاه با محتوای خودشناسی و خداشناسی و با محوریت پرسش‌های بنیادین همچون «من کی هستم؟»، «از کجا آمده‌ام؟» و «به کجا خواهم رفت؟» در حال پاسخگویی به سؤالات طلاب جدیدالورود است.

وی در پایان افزود: تاکنون دو دوره از این اردو برگزار شده و یکی از بهترین برنامه‌ها در این اردو، طرح عالم‌پژوهی بوده است که با استقبال خوبی از سوی طلاب همراه شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha