یکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ |۹ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 13, 2024
امام‌جمعه کهک

حوزه/ حجت الاسلام صبوری گفت: در قرارگاه فرهنگی شهرستان کهک تلاش می‌شود تا برنامه‌های مختلف تربیتی همواره بر سه ضلع خانه، مسجد و مدرسه استوار باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه ، حجت الاسلام محسن صبوری امام جمعه کهک در خطبه اول نماز جمعه و در ادامه مبحث فضائل اخلاقی به بررسی اهمیت و آثار بلندهمتی از منظر روایات معصومین (ع) پرداخت و اظهار داشت: در نظام تربیتی اسلام بر مسئله اراده و همت بسیار تاکید شده و برای این فضیلت اخلاقی زمینه توفیقات مادی و معنوی فراوان شمرده شده است، امام علی(ع) می‌فرمایند: «خَیرُ الهِمَمِ أعلاها»، بهترین همّت‌ها بلندترین آنهاست.

امام جمعه کهک به تبیین آثار بلندهمتی پرداخت و ارتقاء ارزش انسانی را اولین اثر این فضیلت اخلاقی برشمرد و گفت: امیرالمؤمنین(ع) در حدیث دیگری می‌فرمایند: «مَن شَرُفَت هِمَّتُهُ عَظُمَت قِیمَتُهُ»؛ هرکه همّتش والا باشد، ارزشش عظیم شود.

وی تصریح کرد: انسانی که دارای همت بلند باشد حتی در خدمت به دیگران نیز تلاش می‌کند که نهایت وسع خویش را به کار بگیرد.

حجت الاسلام صبوری ادامه داد: در روایات معصومین(ع)، گشاده دستی و احسان نیز از برکات بلندهمتی شمرده شده است، امام علی(ع) می‌فرمایند: «مِن شَرَفِ الهِمَّةِ بَذلُ الإحسانِ»، احسان کردن، از والایی همّت است.

وی بیان کرد: مسئله دیگری که در روایات مورد اشاره قرار گرفته این است که مومن واقعی نهایت همت خود را صرف امر آخرت می‌کند نه دنیا و اساسا قرار گرفتن امور دنیوی در صدر همت انسان، موجب هلاکت و پشیمانی می‌شود.

حجت الاسلام صبوری ابراز کرد: امیرالمؤمنین(ع) در روایتی می‌فرمایند: «مَن کانَتِ الدُّنیا هَمَّهُ، طالَ یَومَ القِیامَةِ شَقاؤهُ و غَمُّهُ»، کسی که همّ و غمش دنیا باشد، در روز قیامت شقاوت و اندوهش به درازا کشد.

امام جمعه کهک در ابتدای خطبه دوم نماز جمعه این هفته ضمن گرامیداشت هفته پیوند اولیا و مربیان، خاطرنشان کرد: پیوند اولیا و مربیان که در واقع همان پیوند تربیتی و هدفمند میان خانه و مدرسه است، نیازمند وجود عنصر پیوند دهنده سومی است که این پیوند را در راستای تعالی مادی و معنوی دانش آموزان هدایت نماید که این عنصر و پایگاه مهم همان سنگر مستحکم مسجد است.

وی افزود: از این رو در قرارگاه فرهنگی شهرستان تلاش می‌شود تا برنامه‌های مختلف تربیتی همواره بر سه ضلع خانه، مسجد و مدرسه استوار باشد.

حجت الاسلام صبوری در بخش پایانی خطبه‌های نماز جمعه ضمن تسلیت به مناسبت وفات حضرت معصومه(س)، وجود مبارک این بانوی مکرمه را مایه برکات فراوان برای عموم شیعیان دانست.

وی خاطرنشان کرد: تشکیل حوزه مبارکه علمیه و احیا و صدور علوم و معارف اهل بیت(ع) از شهر مقدس قم به سراسر جهان از برکات خاصه این وجود مقدس است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha