دوشنبه ۷ آبان ۱۴۰۳ |۲۴ ربیع‌الثانی ۱۴۴۶ | Oct 28, 2024
کشکولی

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین کشکولی با بیان سخن حضرت علی (ع) که فرمود: "من طلب کردم قدر و منزلت را در اجتماع و آن را پیدا نکردم الا به علم که هر چه علم و دانش بیشتر باشد قدر و منزلت هم بیشتر می‌شود."  گفت: رشد هر کدام از این ابعاد سه گانه انسان با انجام عَمل صالح، ایمان و عِلم امکان‌پذیر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اصفهان، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم کشکولی صبح امروز در درس اخلاق خود در مدرسه علمیه امیرالمومنین به بیان اصول و اهمیت علم و تقوا در زندگی طلبگی، جامعه و رشد معنوی پرداخت و با استناد به کلام امیرالمؤمنین علی (ع) تاکید کرد: منزلت و کرامت در جامعه با یادگیری علم و رعایت تقوا به دست می‌آید.

وی به داستانی از دوران جنگ اشاره و بیان کرد: حتی حیواناتی مانند دلفین‌ها، به دلیل تعلیم‌پذیری و کمک به انسان‌ها در عملیات نظامی(نقش دلفین‌ها در نجات غواصان ایرانی )، ارزش و احترام پیدا می‌کنند.

استاد حوزه افزود: حیوان نیز در اثر پذیرش دانش و دانایی ارزش و قرب پیدا می کند و مورد احترام واقع می شود؛ حالا اگر انسانی تعلیم پذیر شد خاصه تعلیم علوم الهی،قطعا در بالا بردن ارزش آن انسان تاثیرگزار است، زیرا آن علم با روح و روان، جسم وعقل ما در تعامل است و اگر عمل ما تکمیل شود، بر روی تکامل اخلاق و تکمیل آن نیز در نهایت و در درجه بالاتر باعث تکامل عقیده ما می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین کشکولی به بیان ابعاد سه‌گانه انسان پرداخت و تصریح کرد: انسان دارای سه بعد است که شامل بعد ظاهری (ملکی)، باطنی (ملکوتی) و بعد باطن باطن (جبروتی) می‌شود.

استاد حوزه علمیه اصفهان در توضیح بعد ملکوتی انسان بیان کرد: این بعد مربوط به قلب می‌شود و محل دوست داشتن است، و ما یحیی سنوار و سید حسن نصرالله را بخاطر این بعد دوستشان می داریم.

وی در توضیح بعد سوم یادآور شد:بعد سوم عقل است، عقل به پاسخ های علم احیا می‌شود لذا حض اعضا و جوارح ما عمل صالح است که این موضوع با رشدش صادر می‌شود.

حجت الاسلام والمسلمین کشکولی با بیان سخن حضرت علی (ع) که فرمود: "من طلب کردم قدر و منزلت را در اجتماع و آن را پیدا نکردم الا به علم که هر چه علم و دانش بیشتر باشد قدر و منزلت هم بیشتر می‌شود." گفت: رشد هر کدام از این ابعاد سه گانه انسان با انجام عمل صالح، ایمان و علم امکان‌پذیر است.

استاد حوزه اظهار کرد: ابن اباالحدید معتزلی می‌گوید: "من بعضی از خطب نهج البلاغه مثل خطبه 224 نهج البلاغه را بیش از هزار مرتبه خوانده ام که ذیل یک آیه قرآن است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِیمِ، أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ ﴿١﴾حَتَّی زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ ؛ و هر بار که آن را خواندم مطلب جدیدی را پیدا کردم و باید گفت که حضرت علی (ع)به مثابه انسانی است که متصل به کلام خداست و هنگامی که فردی علمش متصل به علم خداوند باشد هیچگاه تمام نمی‌شود.

وی در ادامه، بر وابستگی کرامت انسانی به تقوا اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: زندگی مملو از چالش‌هاست و تنها با رعایت تقوا می‌توان به آرامش و رشد معنوی در مسیر زندگی رسید.

حجت الاسلام کشکولی افزود: ما در زندگی هیچ گاه در مسیر صاف و هموار نیستیم، یا در سربالایی و گاه در سرپایینی حرکت می‌کنیم.

استاد حوزه در بیان معنای تقوا یادآور شد: تقوا به معنای پرهیز نیست جز در سه جا، یک در برخورد با نامحرم، دوم در برخورد در بیت المال و سوم در ساحتی که تهمت به سراغمان می‌آید.

وی با ذکر داستان‌هایی از افراد همچون شهید محسن حججی که تقوا را در زندگی خود رعایت کردند، بیان کرد: انسان‌ها بدون تقوا نمی‌توانند به کرامات واقعی دست یابند و این ویژگی می‌تواند افراد را در جامعه به اوج عزت و احترام برساند.

حجت الاسلام والمسلمین کشکولی در بیان این موضوع گفت: شهید حججی هرگز به دنبال مطرح کردن خود نبود، بلکه خداوند متعال او را مطرح کرد و این نشان‌دهنده ارزش اعتلای انسانی است، سخنان همسر شهید حججی نیز در این راستا بیانگر این حقیقت است که او همیشه مواظب بود تا حقی از کسی ضایع نشود و اکنون شهید حججی که حجت خدا شد در چنان مقامی قرار گرفت که در سوریه، فلسطین و ایران یاد و خاطره این شهید را زنده نگه می‌دارند و کنار مزارش گرد هم می‌آیند.

وی در پایان با آرزوی موفقیت برای طلبه‌ها در مسیر علم و تقوا، خطابه را به پایان رساند و از حضار و طلبه‌ها خواست تا این مسیر ارزشمند را با جدیت دنبال کنند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha