چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ |۲۸ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Oct 2, 2024

توجه به آموزش پژوهش‌محور رویکرد آموزشی مدرسه مدینه‌العلم است هرچند در این مدرسه معاونت پژوهش وجود ندارد.

مدیر مدرسه علمیه مدینه‌العلم شهرضا در گفت‌وگو با سرویس استان‌های مرکز خبر حوزه، گفت: پیگیری کار پژوهش به اساتید واگذار شده تا موضوعات پژوهشی متناسب را به طلاب ارائه نمایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح افزود: اساتید به تناسب هر پایه، موضوع را در اختیار طلاب قرار می‌دهند و طلاب موظف‌اند در پایان سال، نتیجه تحقیق خود را به اساتید ارائه نمایند، همچنین از هر پایه‌ای دو نفر از طلاب که حائز رتبه برتر باشند مورد تشویق قرار می‌گیرند.

 وی با بیان اینکه حدود 27000 جلد کتاب در کتابخانه این مدرسه و در اختیار طلاب پژوهشگر قرار دارد خاطرنشان ساخت: بیشتر موضوعات پژوهشی که به طلاب معرفی می‌شوند قرآنی، حدیثی، اخلاقی و روایی است.

مدیر مدرسه علمیه مدینة‌العلم صاحب‌الزمان(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) شهررضا گفت: حوزه علمیه باید افرادی را پذیرش نماید که هدفی جز طلبگی و تبلیغ دین نداشته باشند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین صالح افزود: با توجه به وسعت، جایگاه و ظرفیتی که در مدینة‌العلم شهرضا وجود دارد، امید است مسئولان حوزه به این مدرسه علمیه توجه ویژه داشته و سرمایه‌گذاری لازم را در آن آنجام دهند.

وی همچنین درباره استانی‌شدن حوزه‌های علمیه کشور گفت: اگر  برخی از کارهای حوزه به استان‌ها واگذار شود، و امکانات آموزشی و رفاهی آنان تامین گردد،‌ طرح خوب و شایسته‌ای است، البته به شرطی که مرکز مدیریت بر فعالیت‌های آنان نظارت جدی داشته باشد.

مدیر مدرسه علمیه مدینة‌العلم شهرضا بیان داشت: در این راستا، مسئولان نباید سلیقه‌ای عمل کنند، چون ممکن است مدیریت تغییر پیدا کند و با تغییر مدیر، برنامه‌های جاری نیز تغییر یابد.

* دیگر برنامه‌های مدینة‌العلم

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح ادامه داد: در این مجموعه، کتابخانه، پژوهشکده، منازل مسکونی برای اساتید و طلاب، سالن‌های ورزشی و... در نظر گرفته شده است.

مدیر مدرسه علمیه مدینة‌العلم یادآور شد: با توجه به اینکه بودجه این مدرسه تنها از کمک‌های نیکو‌کارانه مردم است و از وجوهات و بودجه‌‌های دولتی هیچ استفاده‌ای نمی‌شود؛ گفت: از این رو نمی‌توان برای تکمیل پروژه، برنامه‌ریزی دقیقی انجام داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح ادامه داد: آموزش رایانه، سلامت بهداشت و روان، برگزاری اردو، برنامه‌های ورزشی هفتگی، استخر شنا و...، از امکاناتی است که در اختیار طلاب قرار می‌گیرد.

وی فعالیت‌های فرهنگی  مدینةالعلم صاحب الزمان‌(عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) را یکی از نقاط قوت این مدرسه برشمرد و اذعان داشت: این مدرسه فعالیت‌های فرهنگی خوبی دارد و 25 طلبه آن از پایه‌های چهارم تا ششم در مدارس شهر به عنوان امام جماعت حضور یافته و در کنار آن  فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی انجام می‌دهند.

مدیر مدرسه علمیه مدینة‌العلم یادآور شد: اساتید این مدرسه  هم در برخی از مساجد، دانشگاه‌ها و مدارس حضور یافته و برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌کنند.

وی درخصوص مشاوره طلاب این  مدرسه گفت: اساتید مشاوره‌ای از قم برای راهنمایی و مشاوره طلاب در امور مختلف دعوت می‌کنیم که با حضور در میان طلاب به آنان در زمینه‌های مختلف مشاوره می‌دهند.

این استاد حوزه ادامه داد: برای تقویت مباحث اخلاقی طلاب از حضور آیت‌الله قدرت‌الله نجفی در مدینة‌العلم بهره‌مند می‌شویم.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح با اشاره به  حضور 110 طلبه در مدینه‌العلم گفت: سالن غذاخوری با ظرفیت 200 نفر، کتابخانه‌ای با 30 هزار جلد کتاب، پایگاه اطلاع رسانی و...، از جمله امکاناتی است که در اختیار طلاب قرار داده شده است.

مدیر مدرسه علمیه مدینة‌العلم خاطرنشان کرد: در این مدرسه 10 مدرس و 200 حجره وجود دارد که نیمی از این حجره‌ها به بهره‌برداری رسیده و حجره‌ها نیز در سال تحصیلی جدید فعال می‌شود که در صورت بهره برداری از آنان گنجایش 400 طلبه  را  خواهد داشت.

وی یادآور شد: از دیگر ویژگی‌های مدرسه مدینة‌العلم صاحب‌الزمان(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) واقع شدن این مدرسه در مسیر جاده اصفهان به شیراز است؛ لذا اساتیدی که در این استان‌ها تردد می‌کنند، در این مدرسه حضور پیدا کرده و کلاس‌های مختلفی چون اخلاق را برای طلاب  برگزار می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین صالح ادامه داد: برای بالا بردن بصیرت سیاسی در طلاب،‌ هر روز دو روزنامه کثیرالانتشار خریداری و در اتاق مطبوعات قرار داده می‌شود و هر ماه نشست تحلیل سیاسی  با  حضور حجت‌الاسلام طالب‌پور، مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه  امیرالمؤمنین شهرضا برگزار می‌گردد.

وی فعالیت بیشتر حوزه علمیه در عرصه اطلاع‌رسانی را ضروری دانست و بیان داشت: در زمانی که تمامی گروه‌ها و احزاب، افکار و فعالیت‌های خود را برای مردم ارائه و منتقل می‌کنند، حوزه  هم باید حضور پررنگی در این عرصه داشته باشد.

یادآور می‌‌شود، مدرسه علمیه مدینة‌العلم صاحب‌الزمان(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف) شهرضا به دست حجت‌الاسلام و‌المسلمین شیخ غدیر علی ممیز‌(ره) که عالمی وارسته، دوراندیش و آینده‌نگر بود در سال1361 در زمینی به مساحت هفتاد هکتار ساخته شد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha