جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ |۱۹ محرم ۱۴۴۶ | Jul 26, 2024

دومین نشست از سلسله نشست های دین و ادبیات تحت عنوان «ادبیات عرفانی» در پژوهشکده علمی-کاربردی باقرالعلوم(ع) قم برگزار شد.

به گزارش مرکز خبر حوزه، در این نشست دکتر محمد حسین بیات، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به جایگاه و نقش ادبیات، فلسفه و عرفان در رشد علمی و فرهنگی جامعه ایرانی در طول تاریخ گفت: بعضی ها بواسطه عدم شناخت جایگاه و هدف این علوم و بدون بررسی، مطالعه و تحقیق و تفحص چنین علومی را رد می کنند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه شاعران و ادیبان ایرانی شهرت جهانی دارند و در فرهنگ و ادبیات جهان مؤثر و ماندگارند گفت: شهرت شاعران ایرانی به گونه ای است که اشعار آنها به چندین زبان دنیا ترجمه شده، تا جایی که شعر معروف بنی آدم اعضای یکدیگرند که اثر سعدی است بر سردر سازمان ملل نقش بسته است.

وی افزود: ادبیات ایرانی، غنی ترین ادبیات در جهان است و ایرانیان در طول تاریخ سرآمد تمام علوم بودند و حتی نویسندگان صحاح سته اهل سنت و نیز اصول اربعه شیعه که مشهورترین کتب حدیث به شمار می روند نیز ایرانی بودند.

دکتر محمد حسین بیات، برلزوم معرفی شایسته شاعران و دانشمندان و نخبگان ایرانی به جهان تأکید کرد.

وی با بیان اینکه شعر فارسی در سایه قرآن و احادیث، قوی تر از سایر اشعار دنیاست و ایرانیان جزء پیشگامان علم تفسیر به شمار می روند گفت: ادبیات عرفانی ریشه در قرآن و معارف دارد و از شاخ و برگ آموزه های قرآنی بهره می برد.

این استاد دانشگاه، با اشاره به شیوه ها و مفاهیم بلند عرفانی در اشعار ایرانی تصریح کرد: تمام ادبا ایرانی دست پرورده مکتب قرآن هستند و باید زبان شعر آنها را بشناسیم تا مقام ‌آنها را درک کنیم.

وی با بیان اینکه ادبیات فارسی در حوزه علمیه کمرنگ است، آشنایی و تسلط مبلغین به ادبیات فارسی را ضروری دانست.

 


انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha