چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ |۱۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 26, 2024
کد خبر: 320996
۱۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۲

ازدواج، مرحله ای از تکامل در زندگی انسان می‌باشد و تولدی دیگر به حساب ‌می‌آید که برای وارد شدن به این مرحله باید آمادگی کافی داشته باشیم و حساب شده عمل کنیم.

به مناسبت هفته ازدواج و گرامیداشت ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س) خبرگزاری حوزه در گفت وگو با دو تن از حوزویان، مسائل و مشکلات ازدواج جوانان را مورد بحث و بررسی قرار داده است.

 حجت الاسلام حسینی‌کیا  نماینده طلاب کرمانشاه در این گفتگو در خصوص ازدواج جوانان گفت: اگر جوانان ما زندگی حضرت زهرا(س) و حضرت علی (ع) را به عنوان الگوی دینی-تربیتی در زندگی خود قرار دهند، بسیاری از ناهنجاری های اجتماعی بوجود نمی آید.

 وی ادامه داد: حضرت زهرا(س) در آستانه شهادت خطاب به حضرت علی (ع)، گفت: علی جان، در زندگی مشترک هیچ گاه به تو دروغ نگفتم، خیانت نکردم و هیچ وقت خلاف نظر شما کاری را انجام ندادم، با بررسی و توجه به این سه نکته بسیار مهم، مطمئنا  ازدواج حلاّل بسیاری از مشکلات جوانان خواهد بود.

  حجت الاسلام حسینی‌کیا  بیان داشت: بنا به گفته سید الشهدا(ع) دو چیز نیز عامل هلاکت انسان است، تفاخر و چشم و هم چشمی که بی‌توجهی به این دو عامل نیز بنیان و اساس خانواده را متزلزل خواهد کرد.

نماینده طلاب کرمانشاه پایبندی به تعهدات زندگی مشترک، مسئولیت پذیری متقابل، محبت و دوستی طرفین و همچنین الگو پذیری از زندگی ائمه اطهار(ع) را از جمله فاکتورهای مهم در دوام و تداوم زندگی مشترک عنوان کرد.

 وی ضمن اظهار تاسف از وضعیت دانشگاه‌ها در بالابردن توقعات دانشجویان در امر ازدواج گفت: دانشگاه‌ها به عنوان مراکز علمی وظیفه ای مهم در افزایش علم و کمال دانشجو و آموزش روش های بهتر زندگی کردن دارند و نباید موجبات توقعات زیاد افراد را از زندگی مشترک فراهم  نمایند.

حجت‌الاسلام حسینی‌کیا گفت: بسیاری از دختران ما بعد از ورود به دانشگاه آنقدر توقعشان از زندگی بالا می رود که دیگر حاضر به ازدواج نیستند و با همین بهانه، بهار عمر خود را طی کرده و بعد از مهیا شدن شرایط تن به ازدواج  با کسانی می‌دهند که عدم تفاهم و هماهنگی بین آنها در آینده مشکلات عدیده ای را به دنبال خواهد داشت.

وی همچنین در خصوص روابط و آشنایی پیش از ازدواج نیز گفت: اگر این روابط در چارچوب مسائل شرعی و محدود باشد، مانعی ندارد؛ اما بیش از این زمینه، ولنگاری  را در مردان افزایش داده و تشدید کننده عدم اعتماد در زنان می‌‌گردد.

 ایمان اصل اصولی در زندگی مشترک

حجت الاسلام عزتی یکی از کارشناسان حوزوی نیز توجه به ایمان و دین داری را دو شاخصه مهم در انتخاب همسر عنوان کرد و گفت: متاسفانه جوانان امروزی فاکتور مهم دین را در ذهن خود بسیار کم‌رنگ کرده و در اولویت های بسیار پایین‌تر قرار داده‌اند.

 وی توجه بیش از حد به ثروت،قدرت و ظاهر افراد را از جمله موارد نگران‌کننده در انتخاب همسر برشمرد و افزود:  حضرت فاطمه زهرا (س) دارای جایگاه اجتماعی بودند و خواستگاران فراوانی داشتند و در نهایت حضرت علی (ع) را به عنوان مردی مومن و با ایمان انتخاب کردند و در این ازدواج ملاک آن حضرت ثروت و دارایی نبود.

بنا به گفته حجت الاسلام عزتی متاسفانه حتی برخی از جوانان مومن نیز در ازدواج به خداوند متعال سوء ظن دارند یعنی اصل موضوع حکمت و مصلحت خداوند را فراموش کرده و تنها مسائل مالی را دغدغه فکری خود کرده و برای ازدواجشان مانع تراشی می‌کنند.

وی همچنین با تعریف کلی از ازدواج گفت: ازدواج یعنی در كنار هم بودن و البته مهم‌تر از آن یك دل بودن. پس از همان لحظات آغاز زندگی مشترك،زوج ها باید به هم متعهد باشندو در قبال خوشبختی یكدیگر احساس مسئولیت كنند که این امر میسر نیست مگر با پرورش حس مسئولیت پذیری و البته عشق كه می‌توان هر روز و هر لحظه برای موفقیت زندگی مشترك‌ تلاش كرد.

این کارشناس حوزوی در توصیه به جوانان  تصریح نمود:کسی را انتخاب کنید که با شما نقاط مشترک بیشتری داشته باشد و از نظر فرهنگی، شخصیتی، خانوادگی و حتی سنی متناسب باشد. این سوال که می‌پرسید آیا لازم است ازدواج کنم یا نه، تنها یک جواب دارد: «باید خودت بسنجی!» فقط خود شما هستید که می‌توانید تشخیص بدهید به یک همسر نیاز دارید یا نه. اما اینکه با چه کسی ازدواج کنید بسیار مهم است.

حجت الاسلام عزتی با اشاره به اینکه همه ازدواج‌ها مثل هم پیش نمی‌روند و افراد نمی‌توانند به‌دليل موفقیت یا شكست اطرافیان‌ در ازدواج‌، در مورد زندگی آینده خود اظهارنظر كنند گفت: مهم‌تر این‌كه ازدواج قرار نیست مثل دوره نامزدی یا آشنایی پیش برود. غوطه ور شدن در عشق با عاشقانه زندگی كردن فرق می‌كند. طبیعی است وقتی فرد برای زندگی كردن زیر یك سقف می آید، زندگیش وارد مرحله جدیدی می شود و اقتضائات تازه‌ای پیدا می كند.

این محقق در پایان گفت: افراد باید بتوانند تفاوت این مرحله تازه و پرمسئولیت را با دوره پرهیجان و پر از شادی نامزدی درك كنند. این زندگی تازه، برای موفقیت، به تلاش زوجین نیاز دارد. پس به جای این‌كه به خاطر تغییرات نا امید شوید، از تجربه های تازه درس بگیرید چراكه هر دو در مقابل موفقیت یا شكست این ازدواج مسئولند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha