پنجشنبه ۷ تیر ۱۴۰۳ |۲۰ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 27, 2024
آیت الله فقیهی

حوزه/ عضو جامعه مدرسین حوزه با بیان این مطلب که با شک نمی توان فریضه الهی امربه معروف را انجام داد، گفت: در این راه باید مراقب جان، مال و آبروی مردم باشیم تا کوتاهی صورت نپذیرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محسن فقیهی عصر امروز در همایش فعالان عرصه امر به معروف و نهی از منکر در سالن اجتماعات جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره آیه 104 سوره آل عمران اظهار داشت: خداوند در این آیه فرموده است: «وَلْتَكُن مِّنكُمْ أُمَّةٌ يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ وَيَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَأُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ/ و بايد از ميان شما گروهي باشند که مردم را به سوي کار خير دعوت نمايند و به کار نيک امر کنند و از کار زشت باز دارند و آنها همان رستگارانند».

 وی با بیان این مطلب که یکی از واجبات مهم الهی، مسئله امر به معروف و نهی از منکر است، ابراز داشت: این واجب الهی، فریضه ای است که در متن قرآن به صراحت و مکرر وارد شده است و میان علمای اسلام هیچ اختلافی در وجوب آن نبوده و مورد سفارش زیاد امام راحل(ره)، مقام معظم رهبری و مراجع عظام تقلید می باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که بیش از 700 روایت درباره امر به معروف و نهی از منکر در احادیث آمده است، خاطرنشان ساخت: تأثیر این فریضه الهی حفظ اسلام و نظام اسلامی بسیار زیاد است و در تاریخ آمده است که امام حسین(ع) می فرماید: « اِنَّما خَرَجْتُ لِطَلَبِ الِاصلاحِ فِي اُمةِ جَدِّي محمدˆ اُريدُ اَنْ آمُرَ بِالْمَعْروفِ و اَنْهي عَنِ المُنْكَرِ و ... »؛ یعنی فلسفه قیام حضرت، امر به معروف و نهی از منکر است.

این استاد درس خارج حوزه با بیان این مطلب که همه مردم نیاز به امر به معروف و نهی از منکر دارند، تصریح کرد:  امروز جامعه ما دچار انحرافاتی است که گریبانگیر همه؛ علی الخصوص جوانان شده و باید همه روز دعا کنیم که خداوند متعال نعمت ایمان و اخلاص را از جوانان ما نگیرد.

آیت الله فقیهی اظهار داشت: امروز فسادهای مالی، اخلاقی، فرهنگی و سیاسی در کشور مربوط به آن است که برخی به غیر خدا دل بسته و مال دنیا را می پرستند.

وی ابراز داشت: امروز برخی در شهوت، مال دنیا و ... غرق شده و حلال را از حرام تشخیص نمی دهند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جمله «ایاک نعبد» در نماز، خاطرنشان ساخت: مفهوم این جمله این است که فقط از خدا کمک گرفته و او را می پرستیم؛ اما برخی فقط در ظاهر این جمله را تکرار کرده و در عمل غیر او را می پرستند.

این استاد حوزه تأکید کرد: اتصال به خدا، از مباحث بسیار مهی است که باید به آن توجه داشت و بر اساس آن فعالیت کرد.

آیت الله فقیهی تصریح کرد: امر به معروف و نهی از منکر دارای نکات ظریفی است که  توجه به آنها ضروری است.

وی ادامه داد: مسئله امر به معروف و نهی از منکر در ابعاد گوناگون فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و ... وجود داشته و شامل انحرافات گوناگونی می شود که باید با  انحرافات مقابله کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: انذار و تبشیر در کنار یکدیگر قرار داشته و باید به هر دو توجه داشت.

این استاد درس خارج حوزه اظهار داشت: علم به معروف و منکر، از نکات اساسی مسئله امر به معروف و نهی از منکر است.

آیت الله فقیهی در پایان با بیان این مطلب که با شک نمی توان این فریضه الهی را انجام داد، ابراز داشت: در این راه باید مراقب جان، مال و آبروی مردم باشیم تا کوتاهی صورت نپذیرد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha