پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
سید محمد فخری -  ارومیه

حوزه / مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی گفت: آثار درخشان و ممتاز علمی و معنوی پیشوای پنجم، امام باقر(ع) و شاگردانش موجب تحول در جامعه اسلامی شد.

حجت الاسلام سیدمحمد فخری ،در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه، با بیان زندگی نامه امام باقر(ع) اظهارداشت: امام باقر(ع) در سال 57 هجری در شهر مدینه چشم به جهان گشود، نام او محمد و کنیه اش«ابوجعفر» نام دارد و لقب هایش«باقر»، «باقرالعلوم» است همچنین ایشان در زمان وفات پدر بزرگوارشان امام زین العابدین(ع)، 37 سال داشتند.

وی افزود: امام باقر(ع) در سال 114 هجری در شهر مدینه درگذشت که قبر شریفش در کنار قبر پدر و جدش در قبرستان بقیع قرار دارد، دوران امامت این امام همام 19 سال است.

وی با بیان جایگاه علمی امام باقر(ع) در عصر خویش عنوان کرد: آثار درخشان و ممتاز علمی و معنوی پیشوای پنجم و شاگردانش موجب تحول در جامعه اسلامی شد و سخنان پیامبراکرم(ص) را در رابطه با آینده امام باقر(ع) عینیت بخشید به گونه ای که این امام بزرگوار به عنوان شکافنده علوم و گشاینده درهای دانش نام گرفت.

مدیرکل تبلیغلات اسلامی آذربایجان غربی افزود: امام باقر(ع) در تربیت شاگردان برجسته و انتقال علوم به بلاد دیگر نقش اساسی داشت، تربیت شاگردانی در زمینه های فقه، حدیث، تفسیر و دیگر علوم اسلامی از اهم اقدامات علمی ایشان بود که تربیت هر کدام از شاگردان در هریک از علوم به عنوان وزنه علمی بزرگی در آن عصر بشمار می رفت.

وی با اشاره به شاگردان مکتب امام باقر(ع) تصریح کرد: شخصیت هایی چون محمد بن مسلم، زراره بن اعین، ابوبصیر، حمران بن اعین،برید بن معاویه عجلی و هشام بن سالم از تربیت یافتگان مکتب امام باقر(ع) هستند.

حجت الاسلام فخری خاطرنشان کرد: این امام بزرگوار همواره در کلام و سخنان خویش از آیات قرآن کریم  الهام می گرفت و به ان استناد می کرد، تربیت شاگردان و فعالیت ایشان در حوزه های مختلف علمی موجب گسترش مفاهیم دینی و روشنگری مردم شد تا با عمل به وظایف بندگی خویش از ضلالت و گمراهی نجات یابند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha