جمعه ۱ تیر ۱۴۰۳ |۱۴ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 21, 2024
حجت الاسلام محمود مشایخ امام جمعه نوشهر

حوزه/ انسانی که به معرفت و شناخت رسیده و بندگی کند، به تکامل دست پیدا خواهد کرد، لذا تنها راه رسیدن به تکامل، عبادت است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از مازندران، حجت الاسلام محمود مشایخ امام جمعه نوشهر در درس اخلاق طلاب مدرسه علمیه خواهران صدیقه طاهره (سلام الله علیها) نوشهر بیان کرد: حضرت سجاد (ع) در دعای مکارم الاخلاق می فرمایند"وَ اسْتَفْرِغْ أَيّامِي فِيمَا خَلَقْتَنِي لَهُ" یعنی خدایا قرار بده توان مرا در طول ایام زندگانی ام به راهی که مرا برای آن خلق کرده ای؛  حضرت در این دعا از خداوند توفیق بندگی و عبادت را خواستار هستند.

وی در ادامه گفت: طبق احادیث، عبادت به دو معنای اطاعت و پرستش است که در دعای مکارم اخلاق، مراد از بندگی هر دو معنای عبادت آمده است، البته طبق برخی از تفاسیر ابتدا باید شناخت و معرفت حاصل شود و بعد عبادت کرد. به عبارتی دیگر شناختن مقدمه هر عبادتی است. همان گونه که امام حسین (ع) می فرمایند: خدا مردم را نیافرید مگر برای شناختن چون وی را شناختن، او را عبادت می کنند و هر کس او را عبادت کند، از بندگی غیر او بی نیاز می شود.

امام جمعه نوشهر تاکید کرد: انسانی که به معرفت و شناخت رسیده و بندگی کند، به راه تکامل دست پیدا خواهد کرد. زیرا خداوند از ما تکامل می خواهد و هدف عالی از خلقت ما همین است که تنها راه رسیدن به تکامل، عبادت است.

وی تصریح کرد: خداوند در قرآن می فرمایند آسمان ها و زمین را خلق کردم، برای اینکه بدانید و علم پیدا کنید؛ زیرا راه عبادت، علم و شناخت است و این راه خالی از امتحان نمی باشد.

استاد حوزه مازندران در ادامه ضمن اشاره به آیه 63 سوره یس، خاطر نشان ساخت: خداوند می فرمایند مرا عبادت کنید که این راه مستقیم (راه رستگاری و فلاح) است؛ و هر انسانی از این راه و صراط منحرف گردد، به پایین ترین مراحل، سقوط خواهد کرد.

وی اعلام کرد: انسان دارای دو بُعد انسانی و حیوانی است؛ لذا افرادی که در راه فلاح و صراط مستقیم قرار بگیرند هم بعد انسانی یعنی عقل، نطق، وجدان و ... به کمال خواهد رسید و هم بعد حیوانی یعنی غضب، شهوت، حب به ذات، حب به فرزند و... آنها رشد کرده و به کمال خواهد رسید

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha