سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۳ |۱۶ محرم ۱۴۴۶ | Jul 23, 2024
آیین ها و آسیب ها

حوزه/ کارگاه آموزشی آیین‌ها و آسیب‌ها ویژه آیین‌های تکریم اهل‌بیت(ع) امشب در سالن جلسات انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام حجت الله بیات در این کارگاه با اشاره به آیه 157 سوره اعراف گفت: خداوند در این آیه چهار ویژگی را برای رستگاران واقعی ذکر می‌کنند که عبارتند از: کسانی که به پیامبر ایمان آوردند، او را تکریم و یاری کردند و به نوری که به همراه خود آورده بود ایمان آوردند.

وی بیان کرد: پیامبر(ص) در حدیثی می‌فرمایند «ای مردم! اهل بیت مرا بزرگ دارید، چه در حال حیاتم چه پس از من؛ آنان را احترام و اکرام کنیم و آنان را بر دیگران برتری دهید.

استاد حوزه علمیه قم گفت: در آیات و روایات متفاوتی تکریم اهل بیت(ع) واجب و توهین به آنها حرام عنوان شده است و بر همین اساس برای تکریم اهل بیت(ع) آیین‌هایی در زندگی داریم که آنها را اجرا می‌کنیم که آیین‌های تکریم اهل‌بیت(ع) می‌نامیم.

وی با اشاره به دامنه آیین‌ها از نظر زمانی و مکانی تصریح کرد: اعیاد، شهادت، نذورات، زیارت‌ها، توسلات و تبرکات دامنه آیین‌ها هستند.

حجت الاسلام بیات گفت: اهل تسنن نیز نسبت به اهل بیت(ع) ارادت دارند ولی گستردگی آیین‌هایی که در مذهب تشیع است در اهل تسنن نیست.

وی عنوان کرد: فرستادن صلوات بعد از نام پیامبر اسلام(ص)، ایستادن در زمان بردن نام امام زمان(عج) و فرستادن سلام بعد از نماز رو به مرقد اهل بیت(ع) از جمله آیین‌های تکریم اهل بیت (ع) هستند.

استاد این کارگاه گفت: آیین‌های تکریم اهل‌بیت(ع) با همه زوایای زندگی ما عجین شده است و شاید روز و ساعتی از ما نباشد مگر اینکه به نحوی به ساحت مقدس آنان گره می‌خوریم.

وی ابراز داشت: اسلام شیعی، انقلاب اسلامی و آیین‌های تکریم، سه زاویه فرهنگ هستند که در هم تأثیر دارند و اگر هر کدام را تقویت کنیم دو تای دیگر هم تقویت می‌شوند.

حجت الله بیات افزود: به عبارت دیگر اگر آیین‌های تکریم به دلیل گستردگی دچار ضعف شوند از این مجرا ممکن است به انقلاب اسلامی و اسلام شیعی آسیب وارد شود.

وی بیان کرد: به همین دلیل آیین‌های تکریم به دلیل گستردگی، اهمیت و جایگاهی که در فرهنگ ما دارند بسیار مهم هستند و دلایل بسیاری وجود دارد که دشمن به‌وسیله همین آسیب‌هایی که مرموزانه در آیین‌های اهل‌بیت(ع) وارد می‌کند و ما کمتر به آنها توجه داریم اصل اسلام، تشیع و نظام اسلامی را هدف قرار داده‌اند.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به موقعیت و گستردگی آیین‌ها گفت: آیین‌هایی که به‌عنوان مسلمان انجام می‌دهیم بسیار گسترده‌اند که در میان آنها آیین‌های تکریم گستردگی بالایی دارند و در میان اهل‌بیت(ع) نیز، امام حسین(ع) گستردگی بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه عناصر فرهنگی به دو گروه معنوی و نامحسوس و عنصر مادی و محسوس تقسیم می‌شود تصریح کرد: عناصر باورها، ارزش‌ها و هنجارها معنوی و نامحسوس و عناصر محصولات و نمادها مادی و محسوس هستند.

حجت الاسلام بیات گفت: آنچه از فرهنگ عینیت پیدا می‌کند ریشه در عناصر نامحسوس دارد و اگر بخواهیم به‌درستی با مسائل فرهنگی مواجه شویم باید به‌درستی عناصر غیر محسوس را درک کنیم.

وی عنوان کرد: عناصر تشکیل دهنده آیین عبارتند از: باور یعنی اعتقاد به وجود خدا، پیامبر و تکریم آنها، ارزش یعنی ثواب داشتن تکریم اهل بیت(ع) در قالب آیین‌ها، هنجار یعنی رعایت شاخص‌های قرآن و عترت در مراسم تکریم، محصولات یعنی همه امور عینیت یافته بر اساس سه عنصر قبل( کتیبه و سیاه‌پوشی) و نماد یعنی رنگ سیاه و کتیبه محتشم.

استاد این کارگاه گفت: آیین‌ها ازجمله عناصر محسوس فرهنگ به شمار می‌روند که علاوه بر ریشه داشتن در عناصر معنوی، می‌توانند فرصتی مناسب برای تجلی سایر عناصر فرهنگی و تکریم مقدسات باشند.

وی افزود: مراسم و آیین نوع خاصی از رفتار است که از سوی جامعه پذیرفته شده و به‌گونه‌ای ارتباط افراد آن جامعه را با امور معنوی برقرار می‌کند.

حجت الاسلام بیات گفت: تعالیم دینی باید به‌گونه‌ای به پیروان ادیان مختلف تعلیم داده شود و به اجرا درآید. وظیفه اجرایی کردن این تعالیم به عهده مراسم خاصی است که از آن به‌عنوان مناسک آیینی یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه تکریم و بزرگداشت مقام و منزلت بزرگان و موجودات مقدس، ریشه در فطرت آدمی دارد افزود: هر اندازه که معرفت انسان نسبت به میزان قدسیت چیزی بیشتر باشد، هرچه مقام آن والاتر باشد، محبت انسان نسبت بدان بیشتر می‌گردد و هرچه محبت افزایش یابد ارادت و اطاعت نیز بیشتر می‌شود.

استاد این کارگاه بیان کرد: رفتار و آیین‌های ما برخی اصلاً تکریم نیست و ما تصور می‌کنیم که داریم تکریم می‌کنیم درحالی‌که یا وهن دین یا مذهب است یا توهین به اهل‌بیت(ع).

وی ابراز داشت: تکریم نوعی ابراز محبت عملی نسبت به امری والامقام و قدسی است که میزان و نوع آن به دو متغیر مقدار محبت انسان و مقام قدسی موردنظر بستگی دارد، به این معنا که هرچه محبت ما و مقام کسی یا چیزی والاتر باشد، نوع و شیوه تکریم ما نسبت به وی متفاوت و مقدار ارادت و اطاعت ما بیشتر می‌شود.

حجت الاسلام بیات گفت: تکریم اهل بیت(ع) واجب و توهین به ایشان حرام است و آیین‌ها ابزار و فرصتی برای تکریم است و خود اصالتی ندارند.

انتهای پیام/313/30

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha