پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ |۲۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jul 4, 2024
ناصر شکریان - حوزه مازندران

حوزه/ ما در سطح استان، قریب به ۲۰۰ روحانی مستقر (مرتبط با سازمان تبلیغات) و ۲۰۰ روحانی طرح هجرت (مرتبط با حوزه علمیه استان) و همچنین قریب به ۱۷۰۰ روحانی بومی داریم که نمی توان گفت این عزیزان در طول سال مشغول به تبلیغ باشند و در مناسبت هایی همچون ماه محرم در مساجد حضور پیدا نکنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین ناصر شکریان، از مدیران فرهنگی کهنه کار استان مازندران است که سالیان متمادی در جایگاه مدیرکلی سازمان تبلیغات اسلامی استان مازندران مشغول به خدمت بوده و طی گفت و گویی با رسانه رسمی حوزه های علمیه، گزارشی از فعالیت ها، برنامه ها و ظرفیت های فرهنگی استان مازندران ارائه کرد که مشروح این مصاحبه تقدیم می شود .

* ضمن  سلام و تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید، در ابتدا سابقه ای از سازمان تبلیغات اسلامی بیان بفرمایید.

سازمان تبلیغات اسلامی نهادی است که به دستور بنیانگذار کبیر انقلاب، امام خمینی (ره) راه اندازی شده و رهبر معظم انقلاب نیز صراحتا راجع به جایگاه این سازمان فرمودند که این سازمان، از حسنات انقلاب اسلامی است و حقا و انصافا خدمات زیادی را ارائه نموده است.

در حکم مقام معظم رهبری به حجت الاسلام والمسلمین قمی، رئیس جدید سازمان تبلیغات اسلامی نیز آمده است که این سازمان بحمدالله طی حدود چهار دهه اخیر منشأ خدمات و برکاتی بوده و به این نکته که برخی می گفتند دیگر نیازی به سازمان تبلیغات نداریم نیز پاسخ دادند که امروز ضرورت وجودی آن نه تنها کاهش نیافته؛ بلکه ضریبی فزاینده یافته است.

سازمان تبلیغات در استان مازندران از سازمان های بسیار قدیمی است که از سوی مرحوم آیت الله روحانی تأسیس شده و امروز در سطح استان 21 اداره و نمایندگی داشته و در شهرهای جدیدالتأسیس، اداره یا نمایندگی نداشته؛ اما در حال تدارک آن هستیم.

* سازمان تبلیغات اسلامی در چه بخش هایی در حال فعالیت است؟

یکی از محورهای عملکرد سازمان تبلیغات اسلامی، مباحث قرآنی است. دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی در سراسر کشور به دلیل فعالیت های ویژه و ابتکاری، رتبه برتر کشوری را داراست و خروجی های مناسبی داشته است. در استان مازندران، 70 عنوان فعالیت قرآنی و در 26 عنوان تخصصی، مشغول خدمات قرآنی هستیم.

به طور متوسط در هر سال، 50 دوره تربیت کادر متخصص در عرصه های قرآنی برگزار گشته و امروز بعد از 15 سال، در سطح استان مازندران بیش از هشت هزار کادر متخصص دارای گواهینامه وجود دارد.

در گذشته از وجود چنین متخصصینی در سطح استان محروم بودیم و افرادی را از قم یا تهران برای برگزاری دوره ها و کلاس های گوناگون می آوردیم؛ اما امروز در عرصه هایی همچون داوری، اساتید و ... به خودکفایی رسیده و می توانیم به استان های دیگر اعزام داشته باشیم.

فعالیت های سازمان تبلیغات اسلامی در راستای تربیت نیرو در حال انجام بوده و اولویت ما در استان مازندران، انجام فعالیت های تخصصی، نیروسازی و کادرسازی است.

از این هشت هزار نفر متخصص در عرصه قرآنی، چهار هزار نفر از آنان در بیش از 900 مؤسسه و خانه قرآن با مجوز سازمان تبلیغات اسلامی در سطح استان فعال بوده و در حال فعالیت های فرهنگی و قرآنی هستند.

تربیت متخصص از سوی سازمان تبلیغات اسلامی، به نحوی ایجاد اشتغال هم هست؛ چراکه این عزیزان در مؤسسات و خانه های قرآنی مشغول به فعالیت بوده و ما نیز طرح هایی که دارای اعتبار است را به این مؤسسات واگذار می کنیم تا برگزار نموده و عوائد مالی برای آنان داشته باشد.

افرادی می توانند در این مؤسسات فعالیت داشته باشند که از این نهاد مجوز داشته و در دوره های مربوطه شرکت کرده باشند؛ در گذشته به این مؤسسات و خانه های قرآن، تسهیلات نیز داده شده است و با هماهنگی که با بانک ملی انجام شده بود، چندین میلیارد به صورت وام کم بهره به آنان پرداخت شد تا بتوانند مؤسسه و خانه قرآن خود را تجهیز نموده و برنامه های بهتری داشته باشند.

این مؤسسات و خانه های قرآن، اتحادیه ای مردمی نیز داشته که با انتخابات، مسئولان آن انتخاب می شوند و ما برای کمک به این مؤسسات، خیرین قرآنی نیز در هر شهرستان تشکیل داده تا بتوانند پشتوانه این مؤسسات و خانه های قرآنی بوده و کمک حال آنان باشند.

* از طرح های ابتکاری که سازمان تبلیغات اسلامی مازندران در حال اجرای آن است، مصادیقی را بفرمایید.

یکی از طرح های ابتکاری که در استان مازندران در حال اجراست، طرح مصباح الهدی و نورالهدی است که برنامه ای شش ساله بوده و نوجوانان و جوانان تحت تعلیم این مؤسسات و خانه های قرآن مطابق با سرفصل های این طرح آموزش می بینند.

در حال حاضر بیش از دو هزار نفر در سطح استان در این طرح مشغول به تحصیل بوده و یکی از اهداف برگزاری این طرح، تربیت نیرو برای آینده نظام است.

امسال چهاردهمین جشنواره فارغ التحصیلان شش ساله طرح مصباح الهدی و نورالهدی را در مشهد مقدس برگزار خواهیم کرد و خروجی های این طرح ها در نهادها و جاهای گوناگون فعالیت های خود را خواهند داشت.

برای دوره جدید، طرح دوره 19 ساله را تدوین کرده ایم تا دوره ای جامع و کامل برای این عزیزان داشته باشیم.

این 19 سال از پیش دبستانی آغاز و تا چهارسال دانشگاه ادامه خواهد داشت و شرکت کنندگان این طرح، از کودکی تا سن جوانی همراه با برنامه های تربیتی این دوره ها خواهند بود.

برگزاری دوره ها برای شرکت کنندگان در طرح مصباح الهدی و نورالهدی به مؤسسات قرآنی واگذار شده و مطابق با سیاست ها و برنامه های سازمان تبلیغات، این کار انجام می پذیرد.

بسیاری از این دوره هایی که سازمان تبلیغات برگزار می کند، مردمی بوده و به عنوان مثال، 50 دوره تربیت کادر متخصص با پرداخت هزینه از سوی خود شرکت کنندگان برگزار شده است و در طرح مصباح الهدی و نورالهدی نیز سازمان تبلیغات کمک می کند؛ اما والدین نیز وارد کار شده و کمک می کنند.

ما در طرح مصباح الهدی و نورالهدی، برای شرکت کنندگان طرح درسی داشته و ترم بندی برای آن انجام شده است و حتی برای تابستان آنان نیز طرح درسی گذاشته شده است.

در کنار این فعالیت ها، طرح استعدادهای درخشان قرآنی را نیز داریم که افراد مختلف دارای استعداد را کشف کرده و حمایت هایی از آنان داریم تا بتوانند رشد و پیشرفت خوبی داشته باشند.

* چه برنامه هایی از سوی معاونت فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان مازندران در حال اجراست؟

یکی از فعالیت ها در این معاونت، بخش اعزام مبلغ است. اعزام های سازمان تبلیغات به دو صورت موقت و دائم است.

در اعزام موقت، سالانه به طور متوسط بیش از 12 هزار مبلغ را در مناسبت های مذهبی مختلف اعزام می شوند؛ همچنین طرح درازمدت روحانی مستقر در سطح استان که در حال حاضر، 200 مبلّغ را در سطح روستاها مشغول فعالیت هستند که سه سال موظف به حضور در آن روستا می باشند.

* آیا نسبت به گستره جغرافیایی استان مازندران، حضور 200 روحانی مستقر در سطح استان کم نیست؟

بله، این تعداد کم است؛ اما باید اعتبارات حضور این عزیزان در سطح استان تأمین شده و زیرساخت ها برای حضور آنان همچون خانه عالم فراهم باشد تا بتوانیم از حضور تعداد بیشتری از این عزیزان بهره ببریم.

اخیرا طرحی در حال اجراست که مبلغان سطح بنده شده و عزیزانی که می توانند وقت بیشتری بگذارند، حمایت ویژه ای شده و به عنوان «امام محله» فعالیت کرده و برنامه هایی مطابق با این طرح اجرا خواهد شد.

* در بحث اعزام های کوتاه مدت، گلایه هایی از سوی برخی از مبلغین وجود دارد که مکان تبلیغی برای آنان فراهم نمی شود و در مناسبت هایی همچون ماه محرم، بدون مسجد می مانند. آیا سازمان تبلیغات اسلامی به عنوان یکی از نهادهای اعزام مبلغ، چاره ای برای این مشکل اندیشیده است؟ 

این مشکل بیشتر در ماه محرم به وجود می آید؛ اما نکته ای که باید به آن توجه کرد، این است که ما در سطح استان، قریب به 200 روحانی مستقر (مرتبط با سازمان تبلیغات) و 200 روحانی طرح هجرت (مرتبط با حوزه علمیه استان) و همچنین قریب به 1700 روحانی بومی داریم که نمی توان گفت این عزیزان در طول سال مشغول به تبلیغ باشند و در مناسبت هایی همچون ماه محرم در مساجد حضور پیدا نکنند؛ از طرف دیگر استان مازندران نسبت به سایر استان ها از روحانیون بیشتری برخوردار بوده و این عزیزان باید محل تبلیغی برای خود داشته باشند.

در ماه مبارک  رمضان این مشکل را نداریم؛ اما نکته ای که باید به آن توجه شود، این است که مبلغین در ماه محرم باید هوای مبلغان دیگر را نیز داشته و برای اینکه حق منبر أدا شود، فقط یک منبر و مسجد داشته باشند تا تمام مبلغین بتوانند حضور فعال در مساجد و محافل حسینی داشته باشند و اگر هم با اصرارهای زیادی مواجه شدند، از دو منبر بیشتر نشود.

به برخی از افراد، تذکر داده و سفارش و تاکید می شود که منبر زیاد نداشته باشند ؛ اما برخی گوش نمی دهند و ما ضمانت اجرایی هم نداریم که بتوانیم با اینگونه موارد مقابله کنیم؛ اما تلاشمان این است که با کمک امامان جمعه و افراد دیگری که در سطح شهرستان ها حضور دارند، توصیه ها و سفارشات را به برخی از مبلغین داشته باشند تا با مشکلات اینچنینی کمتر مواجه شویم.

نکته ای که در این مورد باید به آن توجه شود این است که باید در اعزام ها دقت بیشتری انجام پذیرد و افراد بر اساس توانمندی خود در محل تبلیغی حضور پیدا نمایند.

در این راستا شناسنامه فرهنگی-تبلیغی تهیه شده و ان شاءالله در آینده اجرای خواهد شد تا مبلغین با شناخت بیشتری نسبت به آن مسجد و محل تبلیغ، ورود کرده و آشنایی اجمالی با مکان تبلیغی خود داشته باشند.

* آیا مسئولان فرهنگی استان مازندران همچون خود حضرتعالی به این توصیه ها و سفارشات که مبلغین بیش از یک منبر در ماه محرم نداشته باشند، عمل می کنند یا خیر؟

برخی از مدیران ما در ماه محرم منبر نمی گیرند و گاهی پیش آمده که منبر داشته اند و به شخص دیگری محول کرده اند. بنده نیز به عنوان مدیرکل سازمان تبلیغات استان، فقط یک منبر در ماه محرم قبول می کنم و برخی از مردم و هیئات امنا اصرار می کنند که در مسجد آنان نیز حضور داشته باشم؛ اما فقط یک منبر را قبول کرده و از ابتدا تا انتهای مراسم را در مسجد حضور دارم و همراه با مردم به عزاداری و سینه زنی می پردازم.

بنده در هر مسجد یا حسینیه ای باشم، در دسته تاسوعا و عاشورا هم شرکت کرده و همراه با مردم هستم.

شاید برخی از مدیران تحت فشار مردم منابر بیشتری داشته باشند؛ اما همیشه توصیه و تذکر ما این بوده که منبر بیشتری قبول نکنند تا مبلغان بیشتری بتوانند در سطح استان حضور پیدا کنند.

* توضیحاتی پیرامون فعالیت های بخش تشکل های دینی سازمان تبلیغات اسلامی مازندران بفرمایید.

یکی از بخش های سازمان تبلیغات اسلامی، بخش تشکل های دینی است متشکل از چهار بخش هیئات مذهبی، کانون مداحان، کانون های فرهنگی-تبلیغی و بخش بانوان فرهیخته است.

در حال حاضر در حدود چهار هزار هیأت مذهبی در سطح استان مشغول به فعالیت هستند که در سطوح گوناگون، سطح بندی شده و ثبت در سازمان تبلیغات شده اند و هرکدام از شهرستان ها نیز با انتخابات، شورای هیأت مذهبی شهرستان داشته و این شورا در سطح استان نیز با برگزاری انتخابات، تشکیل می شود و همینطور در سطح کشور نیز تشکیلاتی با این عنوان راه اندازی شده است.

اعطای مجوز به هیئات مذهبی نیز با سازمان تبلیغات اسلامی است که دارای ابلاغیه از وزارت کشور و مصوبه از شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

برنامه های متنوعی برای هیئات مذهبی از جمله برگزاری دوره های فصلی آموزشی در دستور کار سازمان تبلیغات است که انجام می شود.

در کنار هیئات مذهبی، کانون مداحان وجود داردکه برای هر شهرستان، کانونی راه اندازی شده و اعضای آن با برگزاری انتخابات، برگزار می شوند که این کانون نیز همچون هیئات مذهبی، کانون استانی و کانون کشوری دارد.

در موضوع مداحان، آموزشکده های مداحی را با هدف تربیت مداح تراز انقلاب راه اندازی کرده ایم تا دوره های آموزشی برای آنان داشته و بتوانیم مداحان انقلابی تربیت نماییم.

ما در حال حاضر در 10 شهرستان استان مازندران، آموزشکده مداحی داشته و مجوز این آموزشکده ها از سوی سازمان تبلیغات اسلامی صادر می شود.

در موضوع هیئات مذهبی و مداحان هم نمی توان به صورت دستوری ورود کرد؛ چون این هیئات به صورت مردمی اداره شده و باید با روش های مناسب خود ورود کرد تا بتوان اثرگذار بود.

متأسفانه گاهی برخی از مداحان و هیئات مذهبی وابسته به برخی جریان ها می شوند که با رصدهایی که داریم، تلاش می کنیم جلوی این نوع مجالس گرفته شود.

بخش دیگر فعالیت ما، کانون های فرهنگی-تبلیغی است که با کانون های فرهنگی-هنری وزارت ارشاد تفاوت داشته و فعالیت آن در غیر از مساجد است.

در حال حاضر 120 کانون فرهنگی-تبلیغی در سطح استان مازندران در موضوعات گوناگونی همچون مهدویت، حجاب، کودک و نوجوان و ... مشغول به فعالیت بوده و مجمعی نیز برای خود دارند.

بخش دیگر، بانوان فرهیخته است که 60 بانوی تأثیرگذار عضو این بخش بوده و جلساتی را با آنان داریم تا بتوانیم اثرات خوبی در سطح استان داشته باشیم.

* از فعالیت های سالم سازی دریا و اوقات فراغت سازمان تبلیغات اسلامی هم نکاتی را بیان کنید.

ما در حال حاضر قریب به 30 مبلغ برای طرح سالم سازی دریا در اختیار داریم که در سواحل سطح استان مشغول به فعالیت بوده و برنامه های متنوعی را اجرا می کنند و جلسات توجیهی و آموزشی را نیز برای این عزیزان برگزار شده است.

همچنین در موضوع اوقات فراغت 91 پایگاه طرح هسته های فرهنگی برای جوانان و 90 طرح بوستان معرفت برای نوجوانان برنامه ریزی شده است که روحانیون مستقر را به طرح بوستان معرفت و مبلغینی که از دفتر تبلیغات اعزام می شوند را به طرح هسته های فرهنگی اختصاص داده شد تا برنامه های خوبی را برای نوجوانان و جوانان داشته باشند.

یکی از کارهایی که سازمان تبلیغات با همکاری وزرات کشور در حال انجام انجام می دهد، موضوع سکونت های غیررسمی است؛ منظور از سکونت های غیررسمی، محله های دارای آسیب است که در این راستا 13 نقطه را شناسایی کرده و در این مکان ها، 13 روحانی مشغول به فعالیت های فرهنگی و تبلیغی بوده تا آسیب هایی همچون فساد، اعتیاد و ... کاهش پیدا کند.

پنج دبیرستان معارف در بابل، ساری و چالوس نیز زیر نظر سازمان تبلیغات در حال فعالیت هستند که سه مدرسه برای پسران و دو مدرسه برای دختران با هدف تربیت نیرو در این عرصه ورود کرده تا برای آینده نظام کادرسازی نماییم.

* سازمان تبلیغات اسلامی مازندران ورود مناسبی در موضوع سیل اخیر داشته است. توضیحاتی پیرامون فعالیت ها و برنامه های سازمان تبلیغات بفرمایید.

با توجه به رویکرد حجت الاسلام والمسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات کشور، این سازمان در موضوع سیل ورود بسیار خوبی داشت و خود ایشان نیز اولین چهره ملی بودند که در مسئله سیل ورود کرده و در مناطق سیل زده حضور پیدا کردند.

حضور ایشان سبب شد که بلافاصله ستاد فرهنگی سیل در سازمان تبلیغات با هدف ورود نیروهای مذهبی، مبلغین و روحانیون راه اندازی شد که در این راستا اتفاقات خوب و مبارکی افتاد و بخشی از تبلیغات منفی علیه روحانیت توسط ورود به مسئله سیل از بین رفت.

سازمان تبلیغات کمک های مردمی بسیاری را توسط مجموعه روحانیون، مساجد، کانون های فرهنگی تبلیغی و هیئات مذهبی، مراکز قرآنی و ... جمع آوری نموده و به نقاط گوناگون سیل زده ارسال کرد که در این راستا کارهای مثبت و مناسبی صورت پذیرفت.

بعد از سیلی که در ایام عید امسال در کیاکلا جاری شد و خسارت هایی را به بار آورد، با چکمه در کوچه پس کوچه ها و خانه های مردم حضور داشتیم که خانمی گریه می کرد و می گفت: ما عید شما را هم خراب کردیم که خدا به زبان ما جاری کرد و عرض کردم که «ما وقتی عید داریم که شما عید داشته باشید» و اینگونه حضور و سخنان، دلگرمی خوبی برای مردم سیل زده بود.

همین که مردم احساس کنند روحانیت در کنار آنهاست و در غم و شادی همراه آنان خواهد بود، برکات بسیار زیادی خواهد داشت.

مردم وقتی مشاهده می کردند که روحانیت و پاسداران در کنار آنان بودند، بسیار دلگرم شده و بازخوردهای مناسبی در این سیل دریافت کردیم.

* برخی از گروه های تبلیغی گلایه داشتند که مسئولین فرهنگی حمایت مناسبی از آنان ندارند؛ حمایت سازمان تبلیغات اسلامی از این گروه ها چگونه بوده است؟

با دفتر تبلیغات هماهنگ کردیم که برای اعضای این گروه ها سابقه تبلیغی لحاظ شده و حکم زده شود و جلسات گوناگونی با مسئولین این گروه ها داشته و ما هم در حد توان حمایت خواهیم داشت.

* بعد از انتصاب حجت الاسلام والمسلمین قمی به ریاست سازمان تبلیغات کشور، آیا شاهد تحول خاصی هم در سازمان بوده اید؟

بیشترین تحولات پس از حضور ایشان در رأس کار، ورود با روحیه جهادی و بسیجی بوده است که در این راستا، چهره های جوان و فعال وارد کار شده و سازمان تبلیغات، رویکردی اجتماعی به خود گرفته است که نشانه خوبی است. ورود در مسئله سیل و آسیب های اجتماعی، از تحولات مثبتی بود که پس از حضور رئیس جدید سازمان تبلیغات، شاهد آن بودیم.

* امروز نهادهای فرهنگی بسیاری در کشور مشغول به فعالیت هستند؛ اما شاهد گسترش آسیب های اجتماعی و فساد در کشور هستیم. به نظر جنابعالی که سابقه بالایی در فعالیت های فرهنگی دارید، مشکل از کجاست؟

یکی از مشکلات، تهاجم وسیع فرهنگی و شبیخون فرهنگی است که رهبر معظم انقلاب نیز بارها به این موضوع اشاره داشته و می رساند که دشمن در حال تلاش است و متأسفانه مسئولین این مسئله را جدی نگرفته اند.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد، آن است که مسئولین فرهنگی کشور باید تحت یک قرارگاه قرار بگیرند تا کارهای موازی صورت نگرفته و در موضوعاتی همچون حجاب، سیاسی کاری نشود.

مشکل دیگر، موضوع اعتبارات و بودجه هاست که دستگاه های فرهنگی از آن رنج برده و بالاخره برخی از کارها و فعالیت ها باید با بودجه های مناسب برگزار شود.

نکته مهمی که باید مورد توجه قرار گرفته و به مرحله اجرا برسد، باهم بودن دستگاه های مربوط به مقام معظم رهبری است. ما دستگاه هایی همچون سازمان تبلیغات، اوقاف، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی، دادگستری، نمایندگان ولی فقیه در دانشگاه ها، شورای سیاست گذاری ائمه جمعه و ... را داریم که با اشراف نماینده محترم ولی فقیه می توانند از امکانات و ظرفیت های یکدیگر استفاده کرده و اثرگذار باشند.

امروز پراکندگی در میان نیروهای مذهبی بسیار آزاردهنده است و با انسجام می توانیم کارهای بزرگی انجام دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • س IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۸/۰۷
    1 1
    سلام ،چرا حقوق روحانی مستقر را اضافه نمی کنید ،با ورود اقای محمدی قمی وبرنامه های جدید تازه کم هم میشود اقای محمدی قمی ماهی یک میلیون به ما میدن خودتونو جای ما بذاریید ،