جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ |۲۱ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 28, 2024
امامین انقلاب

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین مقدمی شهیدانی اظهار کرد: مقام معظم رهبری علمدار مقابله با تحریف امام(ره) است و اگر سخنرانی های رهبر معظم انقلاب را مرور کنیم برایمان روشن می شود که روشنگری در خصوص اندیشه امام اهمیت بسیار بالایی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام سهراب مقدمی شهیدانی، پژوهشگر انقلاب اسلامی در مدرسه شبهه‌ پژوهی «امتداد خط امام» (شخصیت مکتب ساز) که از سوی مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات حوزه های علمیه و با همکاری مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی گفت: از آنجا که حضرت امام راحل وقف آرمان های اسلام بود، چه بهتر که در چنین ایامی به تبیین و تشریح این آرمان ها پرداخته شود.

وی ضمن گرامیداشت یاد شهدای خدمت افزود: مطلبی که مقام معظم رهبری دوم خرداد در منزل شهید رئیسی بیان فرمودند بسیار حائز اهمیت و جالب توجه است؛ حضرت آیت الله خامنه ای فرمودند: شهید رئیسی مظهر شعارهای انقلاب بود؛ یعنی همان حرف های اصلی انقلاب از دهان ایشان خارج می شد و این شعارها را ایشان شعارهای خودش قرار داده بود و مردم این ها را از ایشان شنیده بودند.

مقدمی شهیدانی با اشاره به علت استقبال باشکوه مردم از شهید رئیسی و همراهانش از دیدگاه مقام معظم رهبری اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب علت این اقبال بی نظیر، باشکوه و حماسی به این شخصیت و همراهانشان را در امتداد اتصال این شخصیت ها به آرمان های انقلاب معرفی می کنند و می فرمایند: همین مردم دارند این احساسات را برای این مردم نشان می دهند؛ معنای این چیست؟ معنایش این است که مردم به این انقلاب و به این شعارها دل بسته اند. آن چیزی که موجب اقبال و توجه مردم به شخصیت های سیاسی در دوران اخیر است، میزان اتصال شخصیت ها به آرمان های امام و شعارهای انقلاب و یا فاصله و زاویه گرفتن آن ها از این شعارهاست. بقیه تحلیل ها و القائات کاذب و پوشالی بوده و محل توجه مردم نمی باشد.

تحریف خط امام از زمان حیات ایشان شروع شد

وی در بررسی پیوستگی و همبستگی و یگانگی منظومه فکری امام و رهبری گفت: چند چالش در ذیل این بحث مطرح است؛ اولین مسئله این است که امام به آن شکل که واقعیت دارد، از زمان حیات امام مورد تحریف مغرضین قرار می گرفت. این موضوع در مقاله مفصلی تحت عنوان «تحریف ستیزی در سیره و اندیشه امام و رهبری» تبیین شده و در آنجا اثبات شده که خود امام اولین فردی بودند که نسبت به تحریف اندیشه خودشان و آرمان نهضتشان حساسیت نشان دادند.

این پژوهشگر انقلاب اسلامی، آغاز تحریف اندیشه های امام را از زمان حیات خود ایشان دانست و خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین نشانه های تحریف ستیزی امام چهار تذکری هست که ذیل وصیت نامه ایشان آمده است. هر چهار توصیه مقابله با تحریف می باشد. امام خمینی(ره) در پاسخ به ابراهیم یزدی که اصرار داشت من عامل اصلی هجرت امام به پاریس بودم، با صراحت این ادعا را تکذیب می کنند.

وی مقوله تحریف را امری واقعی و خطری بسیار بزرگ دانست و بیان داشت: برای این موضوع برنامه ریزی صورت می گیرد و اگر مواظب آن نباشیم ممکن است با خطر تحریف سازمان یافته مواجه شویم. تحریف سازمان یافته البته با هدایت های مقام معظم رهبری و مجاهدت های مورخین متعهد اتفاق نیفتاده، اما بسیار به ما نزدیک است.

خطر تحریف سازمان یافته

حجت الاسلام مقدمی شهیدانی افزود: خطر تحریف سازمان یافته یعنی ممکن است افراد، جریان ها و مراکزی به ظاهر موجه با استفاده از امکانات داخلی و با تأیید و مجوز نهادهای رسمی، با شعار و ژست دفاع از امام و انقلاب مطالبی خلاف واقع تولید نمایند.

وی در ادامه این برنامه یادآور شد: مرحله بعدی تحریف ترویج این تولیدات در رسانه های رسمی ما همچون صدا و سیما و رسانه ها و مطبوعات رسمی و بعضاً انقلابی است.

ورود آثار تحریفی به کتب مرجع

این پژوهشگر انقلاب اسلامی گفت: مرحله سوم تحریف این است که این آثار تحریف آمیز در جشنواره های مختلف مورد تشویق و توجه قرار گیرد. مرحله بعدی نیز وارد شدن این آثار به متون مرجع همچون دایرة المعارف ها و کتب درسی ماست. همان طور که در حال حاضر بعضی گزاره های تحریف آمیز صددرصد غلط این وضعیت را پیدا کرده است.

وی با اشاره به برخی نمونه های مطالب تحریف آمیز در کتب مرجع ادامه داد: مبارزه با تحریف در زمان خود امام نیز بوده که نمونه ای از آن در سال آخر حیات مبارک ایشان است؛ در آن زمان حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی نامه ای می نویسند و تحریفاتی را که در حوزه تاریخ در کتب درسی وجود داشته است را مطرح می کنند و حضرت امام هم به مقام معظم رهبری که در آن زمان رئیس جمهور بودند، ارجاع می دهند که در نهایت از سوی کارگروه تخصصی که مقام معظم رهبری تشکیل دادند این تحریفات به اثبات می رسد.

رهبر معظم انقلاب علمدار مقابله با تحریف امام(ره) است

مقدمی شهیدانی گفت: اگر مبارزه با مسئله تحریف جدی گرفته نشود، ممکن است تحریف سازمان یافته محقق شود و اگر گزاره ای با این چرخه وارد حافظه تاریخی ملتی گردد ممکن است صد سال یا دویست سال باقی بماند. به همین جهت علمدار مقابله با تحریف امام، مقام معظم رهبری است و از همین رو تقریباً تمام سخنرانی های ایشان در سالگرد ارتحال امام یک بهره ای تحریف ستیزی را در خود دارد. اگر این دسته از سخنرانی های مقام معظم رهبری را مرور کنیم برایمان روشن می شود که جلسات روشنگری در خصوص اندیشه امام اهمیت بسیار بالایی دارد.

نیازمند روایت درست، دقیق، مستند و خواندنی هستیم

وی با بیان اینکه یکی دیگر از چالش های موجود در شناخت اندیشه و آرمان های امام عدم تبیین شاخص های مکتب ایشان است، خاطرنشان کرد: اگر هیچ گونه تحریفی هم در مورد امام صورت نگیرد، نسل های بعد از ما و علاقه مندان به امام و مقام معظم رهبری در سرتاسر جهان می خواهند در مورد ایشان شناخت داشته باشند. اینجاست که ما نیازمند روایت درست، دقیق، مستند و خواندنی هستیم. این چالش از این جهت مهم است که رهبر این کشور در بازدیدی که از نمایشگاه کتاب امسال دارند یکی از دغدغه هایشان در موضوع تاریخ از مشروطه به بعد و به طور خاص در مورد حیات مبارک امام یا کتابی آن طور که باید نوشته نشده و یا کتاب خواندنی نداریم. این خودش نشان از یک نوع کم همتی و کم لطفی به امام و البته نسبت به خود مقام معظم رهبری است.

پژوهشگر انقلاب اسلامی ادامه داد: اگر خلأ روایت و تبیین وجود داشته باشد، اینجاست که باب تفسیرهای سلیقه ای، سیاست زده و موسمی باز می شود و هرکسی امامی را که به ذهنش می رسد، عرضه می کند. همین موضوع را در فضای رسانه ای می بینیم که در نتیجه خلأ روایت به وقوع پیوسته است.

وی با برشمردن یکی دیگر از چالش ها و خطرات مربوط به شناخت آرا و اندیشه های امام خمینی(ره) اظهار کرد: واقفی گری یکی دیگر از چالش ها در مواجهه با اندیشه های امام است. این هم یک خطر بسیار بزرگ است که عده ای در آرا و اندیشه های امام متوقف شده اند و واقفی گری در مواجهه با اندیشه امام به معنای حذف خود امام است. مسئله ولایت فقیه امری است که خود امام پیشگام تبیین آن در کلاس هایشان بوده اند و این امر را به عنوان یک مسئله بنیادین در تأسیس حکومت اسلامی وارد ادبیات سیاسی و ادبیات مبارزه کردند. البته در کتاب کشف اسرار در سال ۱۳۲۳ نیز این مسئله را به طور مفصل تبیین نمودند. حال اگر کسانی بیایند و با تأکید بر خط امام بخواهند مقام معظم رهبری را از ادبیات سیاسی کشور حذف کنند، این مربوط به تفکر شیعی نیست.

تحریف برای این است که خود افراد تحریف کننده مفسر آرا و اندیشه های امام(ره) شوند

مقدمی شهیدانی بیان داشت: این تحریف ها برای آن است که خود آن افراد بتوانند مفسر آرا و اندیشه های امام شوند و در واقع در دل این واقفی گری یک نوع تمایل به خودارجاعی وجود دارد. برای این است که به فرامین ولی فقیه زمان مکلف نشوند و از جبهه فرار کنند. اولین پیام این مسیر ضدیت با خود امام است و ما دیدیم که طیفی از این افراد امروز سر از دفاع از آمریکا در آورده اند. این ها که با آن ادعاها یک روزی امثال شهید بهشتی و مقام معظم رهبری را هم انقلابی نمی دانستند، گرفتار مخاطرات و آسیب هایی همچون همین واقفی گری شدند که سر از دفاع از آمریکا درآورندند و این امر مایه عبرت است.

وی افزود: مسئله چهارم که متوجه مجموعه های انقلابی و حزب اللهی می شود بی توجهی و بعضاً نادیده گرفتن امام، سیره امام، آرای امام و مکتب امام است و این هم روی دیگر سکه واقفی گری نسبت به امام است و این کار به معنی مخالفت با مبانی فکری مقام معظم رهبری می باشد، زیرا خود مقام معظم رهبری این گونه نیستند؛ پس چگونه می شود تابعین ایشان از خود امام غافل باشند؟

رهبر معظم انقلاب در سخنرانی هایشان بارها ما را به صحیفه امام ارجاع می دهند

این پژوهشگر حوزوی با اشاره به اینکه می بایست همبستگی و پیوستگی بین مقام معظم رهبری و حضرت امام در آثار و مقالات علمی باید ملاحظه شود، گفت: خود رهبر معظم انقلاب در سخنرانی هایشان بارها ما را به صحیفه امام ارجاع می دهند. به طور مثال در ۱۸ خرداد ۶۸ ایشان می فرمایند: اینجانب در مسئولیت خطیر و جدید خود ملتزم و متعهدم که مو به مو آن درس های الهی را به کار بندم. آن گاه اگر چیزی که رهبر ما ملتزم و متعهد است مو به مو اجرا کند را ندانیم، زندگانی امام را مطالعه نکنیم، صحیفه امام را مرور نکرده باشیم چه می شود؟

وی آبشخور فکری و منشأ تولید اندیشه سیاسی واحد را از نکات مهم در پیوستگی اندیشه های امامین انقلاب دانست و بیان داشت: امام به مفهومی که ما داریم با مفهومی که اهل سنت از آن اراده می کند، متفاوت است؛ امام ما هنرش این بود که در عصر غیبت غایت الوسع را به کار بست برای اینکه سیره و آرای اهل بیت علیهم السلام کشف و تبیین شود و تحقق پیدا کند.

امامین انقلاب آینه اسلام نابند

حجت الاسلام مقدمی شهیدانی تصریح کرد: امامین انقلاب آینه اسلام نابند. یعنی اینکه در عصر و زمانه ما دیگر بهتر از این نمی شود از تراث دینی برای فهم نظر اسلام استفاده کرد. این دو شخصیت با سایر شخصیت ها این تفاوت را دارند که خداوند به آن ها توفیق داد تا در یک دوره طولانی این بحث ها را امارت و اجرا کنند. اگر امام به این معنا بود دیگر دوئیت و واقفی گری هیچ مفهومی ندارد و ما با دو امام مکمل یکدیگر سروکار داریم.

وی ادامه داد: آنچه که امام دوره کنونی با امام دوره قبل تولید می کند، چون بر همان ریل و با همان دیدگاه تولید شده، مندمج در هم بوده و چیزی غیر از آن نیست.

چهار رویکرد اصلی در دهه های اخیر جهان اسلام

دانش آموخته دکتری گروه انقلاب اسلامی دانشگاه معارف اسلامی گفت: در دوره ای که نهضت امام داشت شکل می گرفت، جهان اسلام در سده قبل از آن با تحولات بزرگی مواجه شده و یک نهضت نواندیشی دینی ذیل بیداری اسلامی نیز به ظهور رسیده بود، لذا اندیشه اصلاح در جوامع اسلامی و در ذیل آن اندیشه اصلاح دینی به وجود آمد. بعد از بیداری اسلامی چهار رویکرد در نهضت نواندیشی دینی داریم. یکی از آن ها رویکرد الحادی است؛ این ها نسخه شان آن است که ما باید با انکار و حذف دین عقب ماندگی ها را جبران کنیم. متأسفانه در سایه غفلت هایی که گاهی می شود، اخیراً پس از ۱۵۰ سال یکی از آثار آخونداف یا همان میرزا فتحعلی آخوندزاده که یکی از سردمداران رویکرد الحادی در جهان اسلام می باشد، در داخل کشور به طور رسمی مجوز انتشار گرفته است.

وی با تأکید بر اینکه خروجی رویکرد التقاطی گروه هایی همچون فرقان و سازمان مجاهدین خلق بود، افزود: این ها افرادی بودند که غرب رفتند، مهندسی خواندند و در نهایت تصمیم گرفتند قرآن کریم را با آن فرمول ها تفسیر نمایند.

مقدمی شهیدانی خاطرنشان کرد: سومین رویکرد، رویکرد ارتجاعی بود که اندیشه های سلفی و تکفیری را به دنبال داشت. ناب گرایی، بازگشت به سلف و تکفیر همه جلوه هایی از این رویکرد است.

وی گفت: رویکرد چهارم، رویکرد اجتهادی است و امام خمینی(ره) در عرصه سیاست، مبارزه، انقلاب و تأسیس حکومت علمدار این بحث است. در عقبه تئوریک علامه طباطبایی(ره) علمدار هستند و به همین جهت است که خود ایشان به مرحوم آقای سعادت پرور می فرماید: من در سنگر دیگری هستم و امام در سنگری دیگری است. این یعنی این دو عالم بزرگ در یک جبهه و با یک هماهنگی کامل این بار را تقسیم کرده اند. به همین جهت است هرچه شاگر حضرت علامه طباطبایی تربیت کرده است، نمی توانند با مکتب امام دوئیتی داشته باشند. زیرا ذیل رویکرد اجتهادی بوده و حضرت آیت الله خامنه ای در واقع محصول این مجموعه تلاش اجتهادی است.

کتاب کشف اسرار پاسخ مهمترین شبهات جریان های التقاطی، مرتجع و الحادی است

این پژوهشگر انقلاب اسلامی با تأکید بر اهمیت کتاب کشف اسرار اظهار کرد: این کتاب در سال ۱۳۲۳ منتشر شده و امسال هشتادمین سال انتشار آن است. کشف اسرار در حدود ۴۲ سالگی حضرت امام و در شش فصل نوشته شده گرچه در پاسخ به شبهات مطرح شده از سوی حکمی زاده است، اما مهمترین شبهاتی که روشنفکران التقاطی، مرتجع و الحادی از اول تولید کرده بودند، را به طور مفصل جواب می دهد. چاپ اول این کتاب حدود ۴۰۰ صفحه است.

وی ادامه داد: نکته مهم در مورد کتاب کشف اسرار این است که حضرت امام(ره) در اوایل بحثشان مطرح می کنند که ما در اینجا عقلی و قرآنی بحث می کنیم. زیرا مخالفین می گفتند که ما فقط عقل و قرآن را قبول داریم. در این زمان علامه طباطبایی در تبریز و مشغول تفسیر روایی البیان هستند. اما بعداً که به قم می آیند و یکی از خلأها در جهان اسلام را تفسیر می بینند، مشاهده می کنند که تفسیر المنار رشیدرضا با اندیشه های سلفی نوشته شده است. علامه طباطبایی آنجاست که در پاسخ به المنار تفسیر المیزان را می نویسند. مقام معظم رهبری نیز بعداً طرح کلی اندیشه اسلامی را بحث کردند. این آثار همه بر اساس نوع و میزان فهم دینی مخالفین و برای جذب آن ها نوشته شد.

مقابله با افکار ضددینی و انحراف آمیز اولین نقطه اشتراک امامین انقلاب

حجت الاسلام مقدمی شهیدانی اولین نقطه اشتراک امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری را مقابله با افکار ضددینی و انحراف آمیز در زمانه آنان برشمرد و خاطرنشان کرد: این یک وحدت افق است که بین امامین انقلاب اسلامی وجود دارد.

وی سیره مبارزاتی امام خمینی(ره) و حضرت آیت الله خامنه ای(مدظله) را شامل تمرکز بر روشنگری دانست و بیان داشت: حضرت امام در حالی که در مسئله انجمن های ایالتی و ولایتی دارند که آماده شهادت بوده اند، اما در پاسخ به آیت الله حکیم که بعد از حادثه فیضیه گفتند مراجع قم به نجف مهاجرت نمایند، می فرمایند: ما اهل احدی الحسنیین هستیم؛ یا پیروز و یا شهید می شویم. عیناً این سیره در وجود رهبر معظم انقلاب نیز دیده می شود.

مقام معظم رهبری در جریان انقلاب اسلامی هم مبارزه و هم روشنگری می کردند

این پژوهشگر انقلاب اسلامی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی در کتاب "خون دلی که لعل شد" می بینیم که فرمودند: در جریان وقوع انقلاب ما دو خط داشتیم؛ خط مبارزه و خط روشنگری. ایشان برخی از افراد همچون شهید بهشتی و شهید مطهری را نام می برند که مدت کوتاهی پس از تبعید امام به طور کامل ممحض در خط روشنگری شدند. ولی خودشان و برخی دیگر را نام می برند که این افراد هر دو خط را همزمان و با هم ادامه دادند.

وی در پایان یادآور شد: بدیل شیوه مبارزاتی مقام معظم رهبری، شهید مصطفی خمینی(ره) در نجف اشرف بود و باید این نکته را مورد توجه قرار داد که همه این ها تربیت یافته مکتب امام بوده اند. مقام معظم رهبری در مورد شهیدانی همچون حاج قاسم سلیمانی و شهید رئیسی نیز همین تعبیر را داشته اند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha