جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
مراسم رونمایی از کتاب مجموعه مقالات دومین همایش فقه هنر

حوزه/ در مراسم رونمایی از کتاب مجموعه مقالات دومین همایش فقه هنر بر ضرورت تحقیقات بیشتر در حوزه «فقه هنر» تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، در مراسم رونمایی از کتاب مجموعه مقالات دومین همایش فقه هنر که به میزبانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور شماری از اصحاب فرهنگ و هنر در ساختمان اصلی وزارت ارشاد برگزار شد، ابتدا  حجت الاسلام نواب، مدیر مدرسه اسلامی هنر به ارائه گزارشی از فعالیت های مدرسه و جایگاه مطالعات فقهی و همایش فقه هنر در این فعالیت ها پرداخت و اهداف و چشم انداز همایش فقه هنر را تشریح کرد.

آیت الله ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه و دبیر علمی همایش فقه هنر در ادامه این مراسم، توضیحاتی درباره روند محتوایی همایش ارائه کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به اینکه نباید عادت به حفره های تئوریک در عملکرد ما وجود داشته باشد، به تبیین برخی از این خلاءهای نظری در حوزه فقه هنر پرداخت.

در ادامه، سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن تقدیر از فعالیت های مدرسه اسلامی هنر و محصول همایش فقه هنر که مجموعه مقالاتی با موضوعات کاربردی و جدید را گرد آورده، مطالعات فقهی را به سه دسته فقه فردی، فقه اجتماعی و فقه حکومتی تقسیم کرد.

وی با اشاره به موضوع پژوهش های منتشرشده در کتاب مقالات فقه هنر مانند "اسم گرایی یا کارکردگرایی در موضوعات هنری"، "ذاتی و عرضی در احکام هنری"، "معیار مواجهه فقهی با محصول هنری" و ...، آنها را بیشتر در زمره فقه اجتماعی دانست که نسبت به رویکرد صرفا فقه فردی در سنّت فقهی، پیشرفت داشته است.

صالحی در عین حال به مشکلات و مسائل فقه حکومتی در مورد هنر اشاره و نیاز به تحقیقات بیشتر در این حوزه را نیز یادآور شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسیر طی شده توسط دو همایش فقه هنر را رو به جلو و یک آغاز دلگرم کننده ارزیابی و اظهار امیدواری کرد که در آینده نیز به همین روند ادامه دهد تا به اهداف والای خویش دست یابد.

این مراسم با رونمایی از کتاب مجموعه مقالات دومین همایش فقه هنر توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیت الله علیدوست به پایان رسید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha