جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
شکوری ارومیه

حوزه/ امام جمعه خوي، غصب موقوفات و پدیده موقوفه خواری را نشان دهند ضعف دینی متصرفین موقوفات دانست و تصریح کرد: مسئولین باید با پدیده موقوفه خواری برخورد کنند.

به گزارش خبرگزاري «حوزه» از اروميه، حجت الاسلام والمسلمين سيدرضي شكوري، امروز در همايش "ياوران وقف" در ارومیه با بيان اين كه بعد از پيروزي انقلاب اسلامي حق وقف به خوبي ادا نشده است، گفت: متولیان و مسئولین موقوفات نبايد در انجام مسئوليت هايي كه بر عهده دارند دچار روزمرگي، سكون و سكوت و بي تفاوتي شوند، چراكه اين مسئه آفت است و بايد درمان شود.

وي افزود: بررسي و تبيين احكام وقف در فقه شيعه، پژوهش و تحليل در فرهنگ وقف، نقش وقف در سيره اهل بيت(ع)، بررسي احكام شرعي و قانوني مربوط به واقفين، تهيه شناسنامه جامعه براي موقوفات و ضرورت برگزاري دوره هاي تخصصي براي تبيين و روشنگري موقوفات و واقفين از جمله اقداماتي است كه بايد به آنها اهتمام داشت.

مسئول حوزه علميه خوي با اشاره به جایگاه وقف در سيره اهل بيت(ع)، تصريح كرد: در مستندات تاريخي پيامبراكرم(ص)، فاطمه زهرا(س)، امام جعفر صادق(ع) و ... را از جمله واقفين نام برده اند.

وي، ناآگاهي از فلسفه وقف را موجب تضعيف اموال وقفي عنوان كرد و افزود: عدم تقدير از واقفان و خيرين به همراه تبليغات كم رنگ در سطح جامعه در زمينه وقف از ضعف هاي اساسي است، كوتاهي كردن در حقوق موقوفات، پديده موقوفه خواري، غصب كردن اموال وقفي و جهالت نسبت به فلسفه وقف موجب ضايع شدن موقوفات مي شود.

حجت الاسلام والمسلمين شكوري، غصب كردن موقوفات را نشان از ضعف دینی افراد عنوان كرد و افزود: بي اطلاعي و ناآگاهي عده اي نبايد در نگرش و باور ديني مسئولين و عموم مردم در جهت تصرف و غصب اموال وقف شده تاثير ايجاد كند.

امام جمعه خوی، توسعه مساجد و حوزه هاي علميه را با وقف اموال اشخاص خير و متدين ميسر دانست و خاطرنشان كرد: در طول تاريخ اسلام، گاهی حوزه هاي علميه به دليل نبود امكانات ضعیف شده اند، ولي هرگز دچار سكون و بي حركتي نشده اند.

حجت الاسلام والمسلمین شکوری تصریح کرد: امر پسنديده وقف در بسياري از زمان ها به كمك حوزه هاي علميه و مساجد آمده است.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha