جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حمید هنرجو

حوزه / فرایض دینی لازم الاجراست و نباید در اجرای آن کوتاهی شود، اما مهمتر آن است که با احکام الهی سلیقه‌ای برخورد نشود؛ زیرا تبعات نامناسبی برای اسلام برجا می گذارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،  این محقق حوزه دین با تأکید بر این که هنگام امر به معروف و نهی از منکر باید به چند مورد توجه داشت، گفت: آمر به معروف و ناهی از منکر باید از سلامت کامل اخلاقی برخوردار باشد. هرگز یک فاسد یا متخلف نمی تواند مجری احکام الهی باشد.

وی با اشاره به داستان پیامبر اسلام(ص) با کودکی که قرار بود او را نصحیت کند، گفت: ایشان به مادر آن فرزند فرمودند که این کودک را فردا بیاورید و در تشریح دلایل آن فرمودند که چون خودم خرما خورده بودم، نمی توانستم به آن کودک بگویم خرما نخور. بنابراین در دینی که تا این اندازه دقت دارد، فردی که خودش مشکل دارد، نمی تواند آمر به معروف یا ناهی از منکر باشد.

مدیر بخش کودک و نوجوان موسسه نشر آثار امام خمینی(ره) با تاکید بر این‌که جایگاه امر به معروف و نهی از منکر شناخته شده گفت: هنگام امر به معروف یا نهی از منکر باید به رفتار اهل بیت(ع) توجه کنیم و همان گونه که آنها این فریضه را انجام می دادند، در حال حاضر نیز همان گونه رفتار شود.

وی با تاکید بر این که هرگز ائمه(ع) هنگام امر به معروف یا نهی از منکر مردم را نمی رنجاندند، گفت: لازم است هنگام امر به معروف به ویژه هنگام نهی از منکر، لحنی ملایم داشته باشیم و با زبان تحکم و لحنی خشن با مردم صحبت نکنیم.

حمید هنرجو با تاکید بر این‌که زبان خشن و به کار بردن ادبیات نامناسب، نتیجه عکس می دهد گفت: امروزه نیاز داریم که با هر کس با زبان خودش صحبت کنیم. مولانا می‌گوید " چون که با کودک سرو کارت فتاد، پس زبان کودکی باید گشاد". مولانا با این بیت می خواهد این را تفهیم کند که در هر صورت باید نگاه روانشناسی داشته باشیم و با مخاطب در یک سطح قرار بگیریم. بی شک اگر نگاه آمر به معروف، نگاه استاد به شاگرد باشد، نتیجه عکس حاصل می شود.

این مدرس دانشگاه با انتقاد از کسانی که سعی دارند فریضه امر به معروف و نهی از منکر را سیاسی کنند گفت: یکی از اشکالات حال حاضر این است که دین را با ابزارهای سیاسی تخریب می کنند. اگر فردی که مخالف نظر ما صحبت می کند اما حرف حق می زند، باید بپذیریم و بدانیم که گوینده مهم نیست، بلکه آنچه می گوید مهم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha