جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
تفحص شهدا

حوزه / در حال حاضر ۴۵ هزار شهید مفقود الاثر شناسایی و دفن شده و تشخیص نزدیک 6 هزار شهید گمنام دیگر هم باید در عراق ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، سردار سید محمد باقرزاده، رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح در مراسم اختتامیه جشنواره سراسری داستان کوتاه دفاع مقدس با عنوان« آیه های سپید» که ظهر امروز در سالن اجتماعات استانداری قزوین برگزار شد بیان کرد: ادبیات به مثابه ژنی است که فرهنگ ملتی را از نسلی به نسل دیگر منتقل می کند حالا اگر این فرهنگ دچار انحطاط شده باشد انحطاط و اگر دارای ارزش باشد ارزش ها از طریق ادبیات منتقل می شود.

وی افزود: امروزه دو خطر تحریف و تخریب همواره ادبیات انقلاب را تهدید می کند و باید مواظب باشیم که مبادا دستان شیطان صفت، چوب حراج به ارزش ها بزنند و خواسته یا ناخواسته شخصیت ها و ارزش های جنگ ما را زیر سوال ببرند.

رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح  با اشاره به مباحث مربوط به جستجو و شناسایی شهدای کشور اظهار کرد: از سال 1370 شمسی و زمانی که موضوع شناسایی افراد از راه ژنتیک مطرح شد این کمیته با تشکیل جلسه ای با حضور 70 نفر از پزشکان مرتبط با این امر به بررسی استفاده از این فناوری در بحث شناسایی شهدای گمنام پرداخت که نهایتا اعلام شد این کار دارای هزینه سنگینی است و کشور هم فاقد علم این فناوری است.

وی افزود: در آن زمان، شناسایی هر جسدی در حدود ۱۰۰۰ دلار هزینه داشت تا اینکه خبر رسید که در یکی از کشورهای جنگ زده  از این فناوری برای شناسایی کشته های جنگ استفاده می کنند و ایران هم با اعزام یکی از پزشکان خود به این کشور توانست به 8 مورد از روش های این کار دست پیدا کند اما در ادامه مسیر به تحریم ها برخورد کردیم و در بحث تهیه دستگاه دچار مشکل شدیم که در این زمینه با سازمان ملل هم مکاتبه انجام شد.

سردار باقرزاده عنوان کرد : نمونه برداری DNA از جسم بافت نرم مانند گوشت، خون آسان است اما از جنس سختی مثل استخوان مشکل است و در حال حاضر نزدیک هزار نمونه DNA به مرکز پزشکی کوثر ارسال شده است.

رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: در استان قزوین از ۹۰ درصد خانواده شهدا نمونه گیری شده ولی  هنوز جوابی نگرفته ایم.

وی با اشاره به آمار شهدای تفحص شده گفت: در حال حاضر  ۴۵ هزار شهید مفقود الاثر شناسایی و دفن شده و تشخیص نزدیک  6 هزار شهید گمنام دیگر هم باید در  عراق ادامه یابد و در حال حاضر هم تفحص شهدا در نقاط مختلف ایران و عراق ادامه دارد.

رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: مسئله جدیدی که در جریان تحقیق و تفحص به آن رسیده ایم این است که 59 کودک عراقی در جریان حمله شیمیایی صدام به حلبچه پدر و مادر خودشان را از دست داده بودند و خانواده های ایرانی در آن زمان سرپرستی این کودکان را به عهده گرفته بودند که امروز بازماندگان این کودکان خواهان بازگرداندن این کودکان به بازماندگان خود هستند.

وی افزود: کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح به خصوص از ساکنین استان های مرزی مثل کردستان، کرمانشاه، آذربایجان غربی درخواست دارد چنانچه اطلاعی از این کودکان و یا سرنوشت آنها دارند آن را در اختیار این کمیته قرار دهند تا این کودکان به آغوش بازماندگان خود برگردند.

سردار باقرزاده تصریح کرد: همه اهداف، آرمان و خواسته شهدا این بوده که جامعه روح تدین به خود بگیرد و امروزه هم وجه تدینی شهدا برای ما بیشتر از وجه تقدسی آن است و در مجالس شهدا هم باید وجه تدینی شهدا و اینکه شهدا دنبال وظیفه بودند نه نتیجه به همگان نشان داده شود.

وی افزود: راه شهدا و شهادت امروز همچنان باز است و خط شهادت، خط آل محمد(ص)  و آل علی (ع) است .

رئیس کمیته جستجوی مفقودین ستاد کل نیروهای مسلح گفت: کسانی که در مسیر الهی سرمایه گذاری می کنند هرگز پشیمان نمی شوند که نمونه این امر خانواده های شهدا هستند که امروز با افتخار سرشان را بالا گرفته اند چون با خدا معامله کرده و با عزت و سر بلندی همچنان پشتیبان نظام اسلامی و ولایت هستند.

سردار باقرزاده ادامه داد: بعد از اینکه امام راحل (ره) خط مشی و مسیر انقلاب را روشن کرد دشمنان به دلیل به خطر افتادن منافعشان شروع به توطئه چینی و دسیسه های مختلف پرداختند تا انقلاب اسلامی را از رسیدن به اوج قله های افتخار بازدارند.

این مسئول بیان کرد: در رویایی با دشمنان نظام و انقلاب، خانواده شهدا در صف اول ایستادگی بودند و امروز آبرو و عزت کشور مدیون مادران، همسران و فرزندان شهدایی است که همه در برابر آنها سر تعظیم فرود آورده و به وجودشان افتخار می کنند.

بر پایه این گزارش، در پایان این مراسم از صاحبان آثار برتر جشنواره سراسری داستان نویسی کوتاه شهدای گمنام با اهدای لوح تقدیر و جایزه تجلیل شد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha