شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
1

حوزه/ نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان گفت: یاد مرگ از زندگی ما رفته و مسابقه تجملی‌گرایی و حرص ها و ولع ها و ابزارهای حقیقی و مجازی و غفلت ها جایگزین آن شده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جواد حاج علی اکبری، رئیس مرکزرسیدگی به امور مساجد کشور دیشب در ادامه سلسله جلسات تفسیرفراز یازدهم ازصحیفه شریفه سجادیه که در محل حوزه علمیه امام رضا علیه السلام تهران برگزار شد، اظهارداشت: همه فرامین الهی در دعوت الهی است و دعوت مرگ هم یکی از این دعوت هاست که اگر موقعش رسید نمی توان آن را اجابت نکرد.

وی ادامه داد: آنچه ازقرآن کریم، روایات،سیره معصومین سلام الله علیهم اجمعین،روش اولیاء و بزرگان و تجربه برمی آید بیان گراین است که یاد مرگ عاملی سازنده، کنترل کننده و سرنوشت ساز و امری یقینی برای ما به شمارمی رود که می تواند لحظات بسیارسازنده برای ما رقم بزند.

استاد اخلاق حوزه علمیه تهران، اشتغال به امور دنیوی را عامل غفلت ازیاد مرگ توصیف کرد و یادآورشد: وضعیت زندگی درشهرهای بزرگ و کلان شهرها و آشفته بازار امروز باعث شده تا نه صدای تشییع را بشنویم،نه قبرببینیم و نه کفن ودفن، درحالی که درشهرهای کوچک تردرطول روز لااقل ازکنارقبرستان عبورمی کنیم، لحظه غسل دادن را می بینیم، کفن کردن را می بینیم و این امرتأثیرات سازنده ای در زندگی ما دارد.

وی با انتقاد ازعدم اهتمام به تأثیرات سرنوشت ساز یاد مرگ درمسیرزندگی و تعالی انسان ها گفت:  یاد مرگ از زندگی ما رفته و شلوغی دنیایی و مسابقات تجملی و حرص ها و ولع ها و ابزارهای حقیقی و مجازی و غفلت ها جایگزین آن شده است.

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان روایتی از امیرالمومنین علی علیه السلام درنهج البلاغه که فرمودند "قبل ازآن که دعوت مرگ متوجه تو گردد - که البته می شود – آن دعوت را بشنو" گفت: این صدا در فضای شخصیت ما منتشر می شود اما ما نمی شنویم و لذا باید توجهات مان را افزایش دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با تعریف حکایتی را از اهتمام یکی از روحانیون به قرائت زیارت عاشورا واثرات آن زمان مرگ،افزود: یکی ازروحانیون شهرما حدود 30 سال بود که امام جماعت نمازصبح بود و پس ازآن هم ایستاده زیارت عاشورا قرائت می نمود و تا سنین پیری هم و لو به سختی این کاررا انجام می داد.

وی افزود: زمانی که دعوت مرگ به این عالم وارسته رسید و قصد داشتند او را به بیمارستان منتقل کنند با اشاره فهماند که او را زمین بگذارند، به سختی و مشقت و کمک اطرافیان نشست و به محضر اربابش امام حسین علیه السلام سلام داد و آن گاه ازدنیا رفت.

نماینده ولی فقیه در اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، گفت: باید تلاش کنیم به این نقطه برسیم تا زمان فرا رسیدن دعوت مرگ خداوند با شفاعت اهل بیت علیهم السلام توبه ما را بپذیرد و رستگارشویم.

وی درادامه سخنان خود با اشاره به ضرورت توجه به برنامه ریزی برای بهره مندی معنوی ازاوقات فراغت اظهارداشت: ازفراغت باید در دانش افزایی،تأمین سلامت بدن، تأمین انبساط روانی، کسب اطلاعات عمومی، تحصیل بهجت عرفانی مثل نافله و فراگیری سایر علومی که درمسیرحرکت الهی است، بهره گیری کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حاج علی اکبری با بیان این که ملائکه الهی که مأمورثبت اعمال ما هستند در همه حال حتی زمان خواب با خوشحالی آماده ثبت اعمال نیک ما هستند، گفت: اگرقبل ازخواب اعمال و تلاوت هایی خاص داشته باشید مثل ذکرتسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها، ملائکة الله تا صبح برای او عبادت و تسبیح می نویسند./34/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha