جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 345850
۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۴
18

حوزه/ مدیرگروه علوم انسانی پژوهشگاه المصطفی با بیان این که در نگاه اسلام تعليم و تعلم از تربيت جدا نيست گفت: اخلاق از مباحث مهم دين مقدس اسلام است که در عرصه مختلف زندگي تأثير شگرفي دارد.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام علی همت بناری، امروز در همایش اخلاق در اسلام و آیین کنفوسیوس که در مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزارشد اظهارداشت: در اسلام تعليم و تعلم از جايگاه ويژه‌اي برخوردار است و اولين آيات کتاب آسماني آن به اين امر اختصاص يافته است.

وی افزود: اسلام از نخستين روز‌هاي ظهورش مسلمانان را به کسب علم و دانش تشويق کرده است و علم و دانش را مايه حيات و اساس هر خيري معرف کرده است.

عضو هیئت علمی المصطفی اظهارکرد: از سوي ديگر اخلاق از حيطه‌هاي مهم دين مقدس اسلام است که در عرصه مختلف زندگي تأثير شگرفي دارد و به‌ويژه اخلاق کاربردي به عنوان يکي از شاخه مهم علم اخلاق از اهميت ويژه‌اي برخوردار است و در حوزه‌هاي مختلف مورد توجه است و يکي از اين حوزه‌ها، حوزه دانش و تعليم و تعلم آن است.

وی گفت: اخلاق تعليم و تعلم عبارت از شرايط، ويژگي‌ها و به‌طورکلي بايد و نبايد‌هاي مربوط به فرايند ياددهي ـ يادگيري است که از ياددهنده و يادگيرنده رعايت آنها انتظار مي‌رود؛ از نگاه اسلام علم‌آموزي و يادگيري محصول تلاش مشترک معلم و شاگرد است و هردو در آن سهيم‌اند و اين دو در تعامل با يکديگر ياد مي‌گيرند و به رشد مي‌رسند.

مدیرگروه علوم انسانی پژوهشگاه المصطفی خاطرنشان کرد: از سوي ديگر در نگاه اسلام تعليم و تعلم از تربيت جدا نيست و هر نوع آموزش گونه‌اي از تربيت را در پي دارد و فرايند ياددهي- يادگيري به صرف انتقال يک‌سري آموزه‌ها و اطلاعات محدود نمي‌شود؛ بلکه در خلال آن معلم و شاگرد درس‌هاي مهمي براي زندگي فرامي‌گيرند و به‌ويژه معلم الگوي کامل براي شاگرد است و از اين طريق عاداتي در شاگرد ايجاد مي‌شود که در شکل‌گيري شخصيت وي مؤثرند.

وی گفت: ازاين‌رو در اسلام براي معلم و هم براي شاگرد، شرايط، ويژ‌گي‌ها و آدابي لحاظ شده است که بخشي به بعد علمي معلم و شاگرد و بخش به بعد تربيتي آن‌دو مربوط مي‌شود.

این محقق حوزه خاطرنشان کرد: در بعد علمي، معلم ويژگي‌هايي چون، کوشش در بذل دانش و دريغ نکردن از انتقال آن به ديگران، ارتقا علمي و خجالت نکشيدن از آموختن نزد ديگران، رعايت سطح توان شاگردان، پرهيز از آموزش فرد بي‌انگيزه، ملاطفت با شاگردان ضعيف، خوب گوش دادن به پرسش‌هاي شاگردان و اذعان به ندانستن در جايي که پاسخ پرسشي را نمي‌داند و در بعد تربيتي ويژگي‌هايي چون حلم، تقدم تعليم و تربيت خود بر ديگران، مدارا و عدم سخت‌گيري، به‌کارگيري و عمل به علم ، خوش‌خلقي و نرم‌خويي نسبت به شاگردان، با وقار بودن، ، مدارا با شاگردان، حفظ حرمت شاگردان، ، تواضع و فروتني در برابر شاگردان و رعايت مساوات ميان آنان اشاره شده است.

وی گفت: از سوي ديگر براي شاگرد نيز در جنبه علمي و آموزشي به ويژگي‌هايي چون تمرکز و آمادگي ذهني، همراهي و مشارکت در يادگيري، اولويت‌بندي در مطالب آموختني، انديشيدن در آموخته‌ها، عادت به علم‌آموزي و خسته نشدن از آن، خوب گوش دادن، سؤال نيکو پرسيدن، و در جنبه تربيتي اخلاص و انگيره الهي داشتن، صبر و بردباري در راه تحصيل علم، احترام به معلم، تواضع در برابر معلم و زياده‌روي نکردن در پرسش و خسته نکردن معلم، مسئوليت‌پذيري و رسالت‌مداري مورد توجه قرار گرفته است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha