جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
اعزام مبلغ

حوزه/ تبیین سیره و سبک زندگی حضرت زهرا(س) در بین مردم به ویژه اقوام و فامیل، یکی از آن کارهای بسیار ضروری و تاثیرگذار است که حوزویان باید نسبت به انجام آن اهتمام لازم را داشته باشند.

خبرگزاری«حوزه»، ایام نوروز و فرارسیدن تعطیلات آن برای اکثریت مردم ، گاهِ تفریح است و دید و بازدید و موسمی در جهت رفع خستگی های یک ساله اما برای حوزویان فقط این نیست چه آن که آن ها هیچ زمان و فرصتی را برای تبلیغ دین و نشر معارف حقه ی آن از دست نمی دهند، خاصه آن که ایام نوروز امسال همچون یکی دو سال گذشته با ایام حزن و اندوه فاطمیه نیز تقارن یافته باشد.

اهمیت و ضرورت تبلیغ در بهار فاطمی ما را بر آن داشت تا با تنی چند از مدیران مدارس علمیه استان قم گفتگویی انجام داده و نظرات آن ها را درباره کم و کیف این ماجرا، جویا شویم.

توصیه ای به طلاب جوان

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد صادق حجازی زاده، مدیر مدرسه علمیه امام باقر(ع) با اشاره به لزوم تعظیم ویژه ایام حزن و اندوه فاطمیه اظهار داشت: بنده به طلاب مدرسه توصیه و اعلام کرده ام که از بیست و ششم اسفندماه تا هشتم فروردین که دروس حوزوی تعطیل است با لباس مشکی عزای فاطمیه در مراسم ها و نیز دید و بازدیدهای نوروزی حاضر شوند.

تعظیم فاطمیه ؛ لازمه تقرب به خدا

وی با اشاره به این که تعظیم فاطمیه از جمله مهم ترین اعتقادات و باورهای ماست، گفت: جایگاه فوق رفیع حضرت زهرا(س) در کلام خدای متعال و پیامبر(ص) و امیرالمومنین(ع) آنچنان است که ما برای تقرب به باری تعالی و نیز کسب رضایت اهل بیت(ع) باید ارادت خود را به این بانوی بی همتا اعلام داریم و در زندگی به سیره نورانی این بزرگوار، تاسی بجوییم

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: در ایام فاطمیه امسال که تقارن یافته با تعطیلات نوروزی ، بهترین زمان است که طلاب و فضلای حوزه به ویژه قشر جوان با حضور در مراسم های دید و بازدید به رسالت تبلیغی و دینی خود به نحو مطلوب عمل کنند که بی شک بسیار هم اثرگذار است.

انجام صله رحم با حفظ حرمت فاطمیه

مدیر مدرسه علمیه بقیه الله(عج) نیز بر لزوم حفظ حرمت ایام فاطمیه در نوروز و نیز توجه جدی به سنت حسنه صله رحم در این ایام تاکید کرد و افزود: دو سه سالی است که نوروز با فاطمیه تلاقی پیدا کرده و همین مساله می طلبد که عموم شیعیان و محبان اهل بیت(ع) در تعطیلات نوروزی و دید و بازدیدها ، ضمن به جای آوردن سنت حسنه صله رحم، مراقب حفظ حرمت فاطمیه هم باشند.

رسالت طلاب در تبلیغ نوروزی

حجت الاسلام منتظری یادآور شد: اساساً یکی از رسالت های طلاب جوان که در تعطیلات نوروز به شهرها و روستاهای خود می روند این است که مردم را برای این منظور به خوبی ارشاد و راهنمایی کنند.

وی در ادامه با اشاره به این که تعطیلات نوروزی ، یکی از بهترین زمان ها برای تبلیغ معارف دین است، خاطرنشان کرد: از عموم طلاب و فضلای حوزه که دغدغه دین و آموزه های دینی را دارند این انتظارمی رود که از این فرصت آماده ، نهایت بهره برداری را داشته و به رسالت طلبگی خود در حد امکان عمل کنند.

عموم مردم را با سبک زندگی فاطمی آشنا کنیم

مدیر مدرسه علمیه بقیه الله(عج) با اشاره به این که هنوز بسیاری از مردم ما با شاخصه ها و مولفه های سبک زندگی فاطمی ناآشنا یا کم مطلع هستند، تصریح کرد: تبیین سیره و سبک زندگی حضرت زهرا(س) در بین مردم به ویژه اقوام و فامیل یکی از آن کارهای بسیار ضروری و تاثیرگذار است که حوزویان باید نسبت به انجام آن اهتمام لازم را داشته باشند.

فعالیت های تبلیغی، زمان و مکان نمی شناسد

حجت الاسلام و المسلمین واحدی، مدیر مدرسه علمیه حقانی نیز با تاکید بر این نکته که تبیین و نشر معارف الهی و دینی محدود به زمان و مکان خاصی نیست، اظهار داشت: همه طلاب و فضلای دغدغه مند حوزه باید بکوشند که در ایام نوروز، سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا (س) را با بیانی ساده و جذاب برای نسل جوان تبیین کنند و در این خصوص از هدایت و پاسخ به شبهات در قوم و خویش خود غافل نشوند.

در نوروز امسال از غربت فاطمیه بکاهیم

وی همچنین اضافه کرد: متاسفانه هنوز هم آن طور که باید و شاید ، شاخصه های کلام، اندیشه و رفتار والای بانوی بزرگ اسلام حضرت زهرا(س) برای بسیاری از مردم ما به خوبی شناخته نشده است و لذا باید از فرصت هایی چون نوروز برای رفع مظلومیت و غربت حضرت فاطمه (س) در جامعه به درستی استفاده کرد.

لزوم پاسخگویی به شبهات دینی و اعتقادی

حجت الاسلام و المسلمین واحدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هجمه انبوه دشمن در عرصه فرهنگی به خصوص درزمینه باورها و اعتقادات دینی جوانان بیان داشت: رسالت جدی روحانیت در عصر حاضر پاسخگویی مستدل به این شبهات و دفاع از آموزه های دینی در این جنگ نابرابر فرهنگی و اعتقادی است و چنین ایامی نیز فرصت خوبی در همین راستا می باشد که باید از ظرفیت های آن حداکثر استفاده را کرد.

از حضور در مساجد غافل نشویم

وی همچنین بر لزوم حضور مستمر طلاب در مساجد در چنین ایامی تاکید کرد و افزود: طلاب و روحانیون باید مردم را به نماز اول وقت و صله رحم تشویق نمایند و خود نیز البته در مساجد و نماز جماعت حضور مستمر داشته باشند تا تبلیغ عملی دین را به جای آورده باشند.

این استاد حوزه علمیه قم تاکید کرد: آنچه مهم و بایسته است این که ما باید با گفتار و کردار خود در مقام تبلیغ گفتاری و عملی به نوعی مایه تقویت بُعد دینداری در بین مردم باشیم و ایام فاطمیه و تقارن آن با نوروز ، یکی از بهترین زمان ها برای این کار است.

گفتگوها از: سید محمد مهدی موسوی

 

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha