جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 349903
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
پیامبر

حوزه/ آن مقام و منزلتی که زمینه ساز پیامبری رسول خدا صلی الله علیه وآله شد و ظرفیت پیامبری را برای ایشان فراهم آورد، عبد و بندۀ خدا بودن پیامبر بود.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»در بخشی از شرح خطبۀ فدکیه به بررسی تبیین شخصیت والای پیامبر(ص) از نگاه صدیقه طاهره(س) می پردازد.

حضرت زهرا سلام الله علیها در فرازی از خطبه فدکیه به تبیین و معرفی شخصیت والای پدر بزگوار خود رسول خدا صلی الله علیه وآله پرداختند تا بدین وسیله هم مهاجرین و انصار را متوجه بی وفایی نسبت به خود نمایند و هم راهنمایی باشد برای همه کسانی که می خواهند در مسیر آن حضرت گام بردارند و پیامبر گونه به تبلیغ محمدی بپردازند.

نکات بیان شده از سوی حضرت زهرا (س)

یکم: پیامبر خود را تافته جدا بافته از مردم نمی دانست بلکه خود را برخاسته از متن مردم می دانست و هرگز آن بُعد ملکوتی، معنوی و بلندی عظمت ایشان، موجب نشد تا از شما فاصله بگیرد و خود را از طبقۀ ممتاز بداند: « لَقَدْ جاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ» به يقين، رسولى از خود شما به سوي شما آمد.  

دوم: چون پیامبر برخواسته از متن شما بود و فاصله ای از شما نداشت هر سختی، فشار، رنج و غمی بر شما وارد می شود آن را غم و رنج بر خود می دانست و از آن رنج می برد و محزون می گردید: «عَزيزٌ عَلَيْهِ ما عَنِتُّمْ» كه رنج هاى شما بر او سخت است.

سوم: چون رسول خدا صلی الله علیه وآله رابطۀ تنگاتنگ با مردم داشت، نسبت به آنان مهربان، رئوف و به سرنوشت آنان حساس بود؛ در هدایت و ایمان مردم حریص بوده و بیش از اندازه به زحمت می افتاد: «حَريصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنينَ رَؤُفٌ رَحيمٌ» و اصرار بر هدايت شما دارد؛ و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است!. (توبه 128)

چهارم: این پیامبر مردمی، دلسوز، رئوف به شما، هیچ نسبتی با شما ندارد و شما افتخار هیچ نسبتی را با او ندارید، بلکه پدر من و برادر پسر عموی من علی است و این نسبت نزدیک از افتخارات من است.

پنجم: پیامبر خدا صلی الله علیه وآله در مدت 23 سال از بعثت خود در محیط جزیرۀ العرب که مردمش در فساد فکری و فرهنگی به سر می بردند، توانست:

الف) بت پرستی را به خدا پرستی و ظلم و نابرابری را به عدالت و مساوات تبدیل کنند.

ب) به همه پرسش ها و ابهام هایی که مردم جزیرۀ العرب نسبت به مبدأ و معاد داشتند، پاسخ دهند.

ششم: آن مقام و منزلتی که زمینه ساز پیامبری رسول خدا صلی الله علیه وآله شد و ظرفیت پیامبری را برای ایشان فراهم آورد، عبد و بنده خدا بودن پیامبر بود همانگونه همین خصوصیت «عبد بودن»، زمینه ساز رفتن رسول خدا صلی الله علیه وآله به معراج شده است.

هفتم: هرگاه توطئه ای از انسان های شیطان صفت تدارک دیده می شد و گروه ها در مقام اغتشاش و براندازی اسلام بر می آمدند، در چنین شرایط حساس و پیچیده که شاخ شیطان و توطئۀ دشمنان ظاهر می گردید، رسول خدا صلی الله علیه وآله امام علی علیه السلام را برای مقابله با آنها می فرستاد تا فتنه ها و توطئه ها با شمشیر وی خاموش گردد.

منبع: کتاب، «من فاطمه هستم» سید محمد تقی قادری

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha