جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کد خبر: 351165
۱۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۴
شناختانه قم

حوزه/ کتاب 8 جلدی «شناختنامۀ قم» به کوشش علی بنایی تألیف شده و موضوعات متنوعی دربارۀ شهر مقدس قم به اهل تحقیق ارائه می دهد.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، مرکز قم پژوهی، مؤسسه ای است که به آهنگ تحقیق دربارۀ گذشته، حال و آیندۀ قم تشکیل شده و در نظر دارد همۀ کتاب ها، نشریات، اسناد و مدارک دربارۀ قم را گردآوری کند و در اختیار پژوهشگران قرار دهد.

این مرکز در نظر دارد مطالعاتی آسیب شناسانه و پژوهش هایی پیمایشی دربارۀ آن به انجام برساند.

کتاب «شناختنامۀ قم» شامل یکصد مقاله در هشت موضوع که به چاپ رسیده به شرح زیر می باشد: جلد اول: «حضرت فاطمۀ معصومه و آستانۀ مقدسه»، جلد دوم: «مساجد و مشاهد و مزارات قم»، جلد سوم: «حوزۀ علمیۀ قم»، جلد چهارم: «رجال قم»، جلد پنجم: «تاریخ قم» در دو بخش، جلد ششم: «سفرنامه ها»، جلد هفتم: «کتابشناسی» و جلد هشتم: «آثار پراکنده».

در جلد اول این مجموعه، زندگی حضرت فاطمۀ معصومه سلام الله علیها و تاریخ آستانۀ مقدسه با تفصیل فراوان مورد بحث قرار گرفته است.

جلد دوم به مساجد و مشاهد و مزارات قم اختصاص دارد و شامل پژوهشی دربارۀ این مسایل و نیز دربارۀ امامزاده های قم و بناهای کهن آن است.

در جلد سوم، حوزۀ علمیۀ، مدارس و مراکز آن بررسی شده و از چگونگی تأسیس و تکوین حوزه و تحولات آن سخن رفته است.

جلد چهارم این مجموعه، ویژۀ رجال قم بوده و مشتمل بر مطالعاتی دربارۀ فقیهان، محدثان ، عالمان و خاندان بزرگ قمی می باشد.

در پنجمین مجلد از این شناختنامه -که مفصل تر از همه است- تاریخ قم موضوع تحقیق قرار گرفته و از تاریخ، جغرافیا، مذهب و زندگی اجتماعی مردم در طیّ قرن ها سخن رفته است.

جلد ششم شامل چند سفرنامۀ قدیم و جدید و نیز تحلیلی دربارۀ سفرنامه هاست.

جلد هفتم به کتابشناسی اختصاص دارد و شامل معرفی منابع قدیم و جدید دربارۀ قم است.

سرانجام در جلد هشتم آثاری پراکنده از جمله: مقالاتی دربارۀ فضیلت قم و گرایش های علمی در آن و کتابخانه ها و کتابفروشی های آن می باشد.

کتاب شناختنامۀ قم شامل مهم ترین مقالات و بخش هایی از کتابها دربارۀ قم است. در آغاز هر مقاله، چکیده ای برای آن تهیه شده و در پایان منبع آن آمده است.

هدف از ارائۀ این شناختنامه، احیای آثار مهم در این باب و تشکیل پروندۀ علمی برای قم پژوهی است تا با آثار دیگر، دستمایه ای برای تألیف دایرۀ المعارف قم گردد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha