شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رئیس نهضت العلماء اندونزی

حوزه/ رئیس نهضت العلماء اندونزی گفت: به خدا سوگند که این داعش از اسلام نیست، مخالف اسلام است و حتی مردم جهان را از اسلام فراری می دهند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، آیین گشایش کنفرانس بین المللی "اسلام رحمه للعالمین" در محل ساختمان مرکزی نهضت العلماء با حضور دکتر معروف امین، رئیس شورای اجرایی سازمان بزرگ نهضت العلماء، دکتر عقیل سراج رئیس این سازمان، دکتر ذوالکفلی حسن، رئیس مجلس مشورتی خلق، بزرگان این سازمان، علما و سفرای کشورها از جمله سفیر ایران و نیز رایزن فرهنگی برگزار گردید. این کنفرانس قرار است از 21 تا 24 مهر ماه 94 در جاکارتا برگزار گردد.

در این مراسم ابتدا حاج منصور رملی، رئیس کمیته برگزاری این کنفرانس به ایراد سخن پرداخت و گفت: به منظور گسترش اسلام رحمۀ للعالمین، در 13 اکتبر 2015 (21 مهر ماه 94)، سازمان اسلامی نهضت العلماء فعالیت های نمایشگاه فرهنگی-اسلامی بین المللی 2015 را در جاکارتا و نیز سمینار علمی تحت دو عنوان کلی "تقویت سیستم های اقتصادی و مالی اسلامی برای جهان" و "جنبش رادیکال تروریسم اسلام رحمه للعالمین را آسیب می زند" برگزار می نماید.

وی اظهار داشت: این رویداد به خاطر جامه عمل پوشاندن به منویات آقای جوکووی رئیس جمهور در افتتاحیه شصتمین کنفرانس آسیا- آفریقا در مورد اهمیت ایجاد یک نظم جدید اقتصادی و تلاش برای جلوگیری از خشونت، عمل رادیکالی و تروریسم است.

یک میلیون مسجد در اندونزی

سپس گفت: در گزارش 4 سال پیش از تعداد مساجد از طرف نهاد مدیریت مساجد، آمده است که تعداد مساجد و نمازخانه ها در اندونزی به حدود یک میلیون و سی و پنج هزار رسید که 80 درصد آن متعلق به نهضت العلماء اند. ولی با این حال، اکثر مساجد خالی از فعالیت ها بوده اند. برخی علت آن را این طور می دانند که این امر به دو مشکل اساسی بر می گردد: 1) سطح آموزشی مسئولان مساجد پایین هستند، به عبارت دیگر آنها تنها از مدرک راهنمایی یا دبیرستان برخوردار اند 2) برنامه های مساجد برای مردم که از سطوح مختلف تشکیل شده اند، غیر جذاب بوده اند. علاوه بر آن، تمام برنامه ها از طرف مسئولان آمده است، و به ندرت توسط مردم  آن مساجد پیشنهاد شد. لذا، مسئولان نهاد مدیریت مساجد به این فکر افتاده اند که چرا برنامه های مساجد را بر اساس نیاز مردم برنامه ریزی نشده است؟ چه چیزی مورد نیاز جماعت است؟

در پاسخ این سؤال باید گفت: در یکی از دعاهایی که در مساجد خوانده می شود، این طور آمده است: اللهم إنا نسألك سلامة فى الدين و عافية فى الجسد و زيادة فى العلم و بركه فى الرزق و توبه قبل الموت و رحمة عند الموت و مغفرة بعد الموت.

7 کارکرد و برنامه مهم مساجد

از این دعا می توانیم 7 برنامه مهم که در مسجد به عنوان مرکز آن می تواند به اجرا در آید، استخراج کنیم:

1)       سلامتی در دين، یعنی مسجد می تواند مرکزی باشد برای فعالیت های آموزش عقاید و مراقبت از عقاید اهل سنت و جماعت.

2)       عافيت در جسد، یعنی مسجد می تواند به مرکز حرکت و فعالیت نظافتی تبدیل گردد.

3)       افزایش در علم و دانش، یعنی حرکت علمی از مسجد باید شروع شود و در آن ادامه و توسعه پیدا کند.

4)       بركت در روزی، یعنی مسجد محلی است برای ارتقای توانمندی های اقتصادی مسلمانان.

5)       توبه قبل از مرگ، یعنی افراد گنهکار به مسجد دعوت شوند، نه اینکه آنها را از مساجد دور و حتی طرد کنیم و مسجد برای بازگشت معصیت کاران به خدا است.

6)       رحمت در هنگام مرگ، یعنی مردم فعالیت های اجتماعی را نیز می توانند در مسجد انجام دهند.

7)       مغفرت پس از مرگ، یعنی فعالیت های چون دعا برای گذشتگان و مراسم مجلس ترحیم می تواند در مسجد برگزار گردد.

تشکیل نهاد انفاق و صدقه روزانه

در ادامه گفت: جهت محقق شدن آن برنامه، به احیای مجدد مساجد در قالب برنامه های یاد شده و همکاری با گروه ها، مؤسسات و نهادها، نیاز دارد. علاوه بر آن هزینه های آن را نیز نباید فراموش کرد. لذا، نهاد انفاق و صدقه 1000 روپیه ای روزانه را تشکیل داده ایم. این مبلغ زیاد نیست، ولی اگر از تمام جماعت مساجد جمع می شود، منافع زیادی مانند جهت تزیین و زیبایی مساجد، پرداخت حق الزحمه مسؤولان مدیریت و نظافت مساجد، معلمان قرآن و دروس دینی یا علومی تدریس شده در آن، کمک به ایتام، فقرا و مساکین محل و... خواهد داشت.

او بیشتر توضیح داد: از این جهت، برنامه کلی نمایشگاه فرهنگی برگزار می شود تا اهمیت دو امر مهمی ذیل در راستای تحقق 7 مطلب فوق آشکار گردد: 1) اهمیت جهان عاری از خشونت که زندگی صلح آمیز، امن و امان برای بشر، به ویژه مسلمانان را تأمین می سازد. 2) اهمیت احیای مجدد مساجد با برنامه های یاد شده، به ویژه در عصر جهانی شدن. و لذا دو برنامه سمینار با عنوان "جهان عاری از خشونت" و "نظام اقتصاد اسلامی" خواهیم داشت.

سخنرانان سمینار اسلام رحمة للعالمین

وی در خصوص سخنرانان سمینار گفت: در این سمینار سخنرانان برجسته دعوت شده در بخش جهان عاری از خشونت عبارتند از:

1-      کیایی مصطفی بصری، رئیس شورای سابق نهضت العلما، جایگزین کیایی سهل محفوظ

2-      کیایی عقیل سراج، رئیس نهضت العلما

3-      لورن پوث، خواهر زن تونی بلیر نخست وزیر انگلستان

4-      سعود عثمان ناسوتیون، رئیس آژانس مبارزه با تروریست

5-      حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن زمانی از جمهوری اسلامی ایران

و اما در بخش اقتصاد اسلامی عبارتند از:

1-      مولیامان حداد، رئیس هیئت مدیره کمیسیون خدمات مالی که مستقیما توسط ریاست جمهوری انتخاب شده است.

2-      دکتر محمد شافعی انتونیو، یکی از ایکون های امور مالی و بانکداری اسلامی در اندونزی و رئیس دانشگاه اقتصاد اسلامی تزکیه

3-      پروفسور دکتر رودنی ویلسون، دانشگاه بیرمنگام که از طریق اسکایپ سخنرانی خواهد نمود.

4-      حجت الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم از ایران.

و در پایان گفت: شرکت کنندگان این برنامه سمینار از مسؤولان استانی نهضت العلماء، نمایندگان سازمان های اسلامی، مقامات دولتی، دانشگاهیان (اساتید و دانشجویان)، اندیشمندان و علاقه مندان آن مباحث پیش بینی می شوند. و در قسمت نمایشگاه فرهنگی، هنری و تجاری، شرکت ها، سفارت ها، بانک ها، آژانس های مسافرتی و... شرکت خواهند داشت.

رئیس نهضت العلماء: هدف نهضت العلماء، ایجاد برادری دینی است

سپس آقای عقیل سراج، رئیس نهضت العلماء به ارائه سخن پرداخت و ابتدا ضمن خیر مقدم به سفرای حاضر از جمله سفیر جمهوری اسلامی ایران گفت. سپس آیه "لاَّ خَيْرَ فِي كَثِيرٍ مِّن نَّجْوَاهُمْ إِلاَّ مَنْ أَمَرَ بِصَدَقَةٍ أَوْ مَعْرُوفٍ أَوْ إِصْلاَحٍ بَيْنَ النَّاسِ وَمَن يَفْعَلْ ذَلِكَ ابْتَغَاء مَرْضَاتِ اللّهِ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا"ک (در بسيارى از رازگوييهاى ايشان خیری نيست مگر كسى كه [بدين وسيله] به صدقه يا كار پسنديده يا سازشى ميان مردم فرمان دهد و هر كس براى طلب خشنودى خدا چنين كند به زودى او را پاداش بزرگى خواهيم داد) خواند و اظهار داشت: از این آیه استفاده می شود که سازمان ها، احزاب، سمینارها، گفتگوها و سایر فعالیت ها مفید نخواهد بود مگر اینکه این اهداف سه گانه را به دنبال دارد: (صدقه، کار معروف و اصلاح میان مردم).

وی توضیح داد: مراد از صدقه هر کاری که فقر و مسکین را سد می کند و رفاه اجتماعی برای جامعه را ایجاد می کند. در کتاب فتح المعین آمده است: جهاد واجب کفایی است و به چهار نوع تقسیم می شود که عبارتند از محافظت نمودن شهروندان مسلمان و غیر مسلمان به وسیله 1) اطعام، 2) تهیه لباس، 3) ایجاد مسکن و 4) فراهم آوردن درمان و بهداشت.

رئیس نهضت العلماء ادامه داد: پیامبر اسلام ص از قریش است و بازار آن زمان از شام تا یمن دست آنها بود. و آیه "لِإِيلَافِ قُرَيْشٍ * إِيلَافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتَاء وَالصَّيْفِ"، یعنی سفرشان برای تجارت منظور شد. پس از کار تجارت که اقتصاد را تأمین می کند، به عبادت امر شده است: "فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هَذَا الْبَيْتِ * الَّذِي أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَآمَنَهُم مِّنْ خَوْفٍ." از آیه نیز به دست می آید که اطعام و ایجاد امنیت نیز از اهداف اسلام رحمۀ للعالمین به شمار می رود.

وی گفت: از اهداف بزرگ نهضت العلماء ایجاد برادری دینی (اسلامی)، وطنی و انسانی میان ملت اندونزی است که علمای مان به این امر توجه جدی نشان داده اند و می دهند، زیرا اسلام دین رحمت، انسانیت و تمدن است. درگیری قومی، نژادی و دینی مانند کشورهای یمن، سوریه، لیبی و... در اندونزی وجود ندارد، و علما در این خصوص نقش به سزایی ایفا کرده و می کنند. از طرف دیگر، تأسف می خوریم که برخی از مردم اندونزی به گروه داعش در خارج از کشور پیوستند. داعشی که همه ما می دانیم، مردم را به زور و به هر طریق ممکن، ولو با خون ریزی به اسلامی ساختگی می خواهند دعوت کنند. به خدا سوگند که این داعش از اسلام نیست، مخالف اسلام است و حتی مردم جهان را از اسلام فرار می دهند.

و در پایان، اسباب نزول آیه "لا اکراه فی الدین" را بیان نمود و گفت: در اسباب نزول آیه "لا اکراه فی الدین" از اجبار پدر به فرزندش تا اسلام را به عنوان دین خود بپذیرد، حکایت شده است و خدا این امر را نمی پسندد. اسلام در همه ابعاد آن رحمۀ للعالمین است.

رئیس مجلس شورای مردم اندونزی: با انسجام، هر مشکلی را حل می کنیم

سپس آقای ذوالکفلی، رئیس مجلس شورای مردم سخنی کوتاه ارائه نمود و ابتدا از برنامه فرهنگی و اقتصادی به عنوان فعالیت توسعه کسب و کار کوچک و متوسط در میان وضعیت دشوار کنونی اقتصادی قدردانی کرد و سپس گفت: نهضت العلماء در این موقعیت همچنان به منظور آرام نمودن مردم قادر به محافظت امت است و تا آنجایی که منسجم بشویم می توانیم هر مشکلی را حل نماییم.

ذوالکفلی همچنین این برنامه فرهنگی اقتصادی را از فعالیت های اقتصادی که ریشه آن در مساجد است، می داند. او گفت بهینه سازی عملکرد مساجد می تواند به روش های مختلف مانند جمع آوری زکات، انجام شود. جمع آوری زکات و سایر فعالیت های اقتصادی باب فقر را سد می کند تا در جامعه مان مردم فقیر و مسکینی وجود نداشته باشد، زیرا فقر توسعه و پیشرفت اقتصاد را کاهش می دهد.

و سخنران پایانی کیایی حاجی معروف امین، رئیس شورای اجرایی سازمان نهضت العلماء بود که به تازگی به این سمت انتخاب شده است. وی به بیان دو مطلب که از آموزه های اصلی دین اسلام است، پرداخت و گفت: آموزه های دین اسلام برای ایجاد رفاه و جلوگیری از فساد نازل شده است.

کیایی معروف امین توضیح داد: با این فعالیت، نهضت العلماء همچنان برای ایجاد منافع اقتصادی در کنار فعالیت های دینی، اجتماعی، فرهنگی و غیره تلاش می کند. اصول و اقدامات انجام شده توسط نهضت العلماء در پاسخ به تحولات زمان بسیار فعال است و همچنان به نوآوری برای تحقق بخشیدن به منافع مردم پرداخته و می پردازند.

وی در پایان گفت: اقتصاد با دو چیز اصولی ساخته می شود که عبارتند از اعتقاد به خدا و اصول اقتصادی و اصول اقتصادی خود مصلحت را بدنبال دارد و از مفسده جلوگیری می کند. نهضت العلماء اقتصاد را از طریق سه بخش توسعه می دهند: بخش داوطلب، بخش تجاری و و بخش سرمایه گذاری. در این خصوص، نهضت العلماء با احزاب و سازمان های مختلف همکاری می کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha