شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
شیخ محمد خضر رئیس موسسه اسلامی تبلیغ

حوزه/ رئیس موسسه اسلامی تبلیغ و گفتگوی لبنان گفت: تقسیم بندی های سیاسی در لبنان همه مسائل از جمله انتخابات ریاست جمهوری را پیچیده کرده است.

شیخ محمد خضر رئیس موسسه اسلامی تبلیغ و گفتگوی لبنان و امام جمعه یکی از مساجد طرابلس در گفتگو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» اظهار داشت: به علت فعالیت های تحریک آمیز برخی کشورها و پیشاپیش آنها برخی کشورهای حوزه خلیج فارس با اهداف سیاسی، همزیستی شیعیان و اهل سنت در لبنان طی سال های اخیر دچار تشنج شده است.

عضو مجلس مرکزی تجمع علما مسلمین لبنان افزود: متاسفانه رهبران سیاسی در لبنان استقلال کامل ندارند و به جای اینکه نماینده مردم باشند گاهی به اختلافات دامن می زنند.

* وحدت بین مسلمین یک واجب شرعی است

وی وحدت بین مسلمین را یک واجب شرعی دانست و تصریح کرد: تلاش در راستای تحقق وحدت وظیفه ای شرعی است؛ این مسئولیت به طور عمومی بر عهده همه مسلمانان و به صورت خاص بر عهده علما است.

این فارغ التحصیل دانشگاه اسلامی شهر مدینه یادآور شد: حقیقت این است که در شرایط کنونی و با وجود اختلافات فکری و فرهنگی، وحدت چیزی شبه محال است ولی این موضوع مانع مسئولیت ما نمی شود و اگر وحدت ممکن نیست باید به سمت تقریب پیش برویم.

شیخ خضر ادامه داد: هنگامی که از وحدت صحبت می کنیم باید بین وحدت به معنای یکی شدن و تقریب که به عقیده من ممکن است فرق قائل شویم.

* پیرو منطق و عقل سلیم باشیم

رئیس موسسه اسلامی تبلیغ و گفتگوی لبنان افزود: اگر همگی در تعاملاتشیخ محمد خضر رئیس موسسه اسلامی تبلیغ به ویژه در امور اختلافی که سال ها درگیر آنها بوده ایم پیرو منطق و عقل سلیم باشیم می توانیم به سمت تقریب حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه تبادل نظر در مشترکات فاصله ها را کم می کند اظهار داشت: همانطور که در هر یک از مکاتب فقهی اختلافات موجود است بین شیعه و سنی هم اختلاف هست ولی ما می توانیم با شیوه ای درست با آن برخورد کنیم.

امام جمعه طرابلس خاطرنشان کرد: ما در لبنان در مواجهه با پروژه هایی که می خواهد امت اسلامی را تقسیم کرده و فتنه را ترویج دهد، اندشیه اسلامی را در بین افکار عمومی ترویج می دهیم.

* حل مسائل سیاسی بدون توافق ممکن نیست

وی با اشاره با تاخیر در انتخاب رئیس جمهور لبنان گفت: تقسیم بندی های سیاسی در لبنان همه مسائل از جمله انتخابات ریاست جمهوری را پیچیده کرده است و حل این مسائل نیازمند توافق گروه های سیاسی است.

عضو مجلس مرکزی تجمع علمای مسلمین لبنان افزود: با همه اختلافات مذهبی، سیاسی و قومیتی موجود در لبنان، حل مسائل سیاسی بدون توافق و گفتگو ممکن نیست.

وی ادامه داد: به علت جایگاه استراتژیکی لبنان کشورهای مختلفی در این کشور دخالت می کنند لذا توافق سیاسی در این کشور علاوه بر نیاز به توافق گروه های داخلی به توافق خارجی هم نیازمند است.

* حرکت علمی در لبنان مستمر بوده است

شیخ خضر با اشاره به سابقه تاریخی تطور علمی در لبنان گفت: حرکت علمی در لبنان پیوسته و مستمر بوده است ولی در دوره اخیر اهتمام بیش از حد به امور سیاسی وضعیت علمی را تحت پوشش قرار داده ست؛ البته همچنان مراکز علمی به ویژه در بیروت فعال هستند.

وی با اشاره به بافت جمعیتی طرابلس گفت: بیش از 90 درصد ساکنین این شهر اهل سنت هستند و ما بقی را مسیحیان تشکیل می دهند؛ شیعیان در طرابلس اقلیت هستند که از شهرهای دیگر آمده اند.

انتهای پیام/20/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha