جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام محمدعلی الهی  رئیس موسسه دارالحکمه میشیگان آمریکا

حوزه/ رئیس موسسه دارالحکمه میشیگان آمریکا گفت: اکثریت مردم آمریکا، هنوز نسبت به اسلام جاهل‌اند و این ناآگاهی باعث می‌شود که تبلیغات بعضی از رسانه‌هایی که تحت نفوذ صهیونیستی هستند تاثیر منفی بگذارد.

حجت الاسلام محمدعلی الهی، 24 سال است که در آمریکا زندگی می کند و هم اینک رئیس موسسه‌ی دارالحکمه‌ی اسلامی در ایالت میشیگان این کشور است. وی در مصاحبه با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، ضمن اشاره به فعالیت های این موسسه، وضعیت مسلمانان آمریکا به ویژه در ایالت میشیگان را تشریح کرد.

نگاهی به فعالیت های موسسه دارالحکمه میشیگان

وی در پاسخ به این سوال که آیا موسسه دارالحکمه آمریکا با موسسه ای به همین نام در تورنتو نسبتی دارد یا خیر گفت: آن‌ها در کانادا هستند و فقط تشابه اسمی است. یک مقدار فعالیت ها هم با هم فرق دارد. فعالیت‌های موسسه شامل کارهای فرهنگی، کارهای مسجدی و کارهای مدرسه می شود؛ در واقع تأکید روی خانواده‌ها، جوان‌ها، اهمیت دادن به مسئله‌ی interfaith  یا گفتگوی ادیان، گفتگوی بین شیعه و سنی، بین مسلمان و مسیحی، توجه به نقش رسانه‌ها و تشویق مسلمان‌ها به مشارکت در مسائل اجتماعی و در واقع با محیط و شرکت در معرفی قولی و عملی ارزش‌های اسلامی به سایر مردم در آمریکا، اجمالی از کارهای موسسه به شمار می رود.

حجت الاسلام الهی در خصوص وضعیت مسلمانان ایالت میشیگان گفت: ما در شهر سن‌دیه گو هستیم که برخی می گویند پایتخت مسلمان‌هاست، البته در سایر ایالت‌ها هم مسلمان‌ها زیاد هستند منتهی در آن جا یک تمرکزی هست و حضور مسلمان‌ها جنبه تاریخی دارد؛ شاید بیشتر از هفتاد هشتاد سال هست که مسلمانان در این منطقه زندگی می کنند. البته آمار دقیقی نداریم اما گفته می شود که بین دویست تا سیصد هزار مسلمان در این منطقه زندگی می کنند.

اکثریت مردم آمریکا از اسلام آگاهی ندارند

وی در خصوص میزان شناخت مردم آمریکا از اسلام و آداب مسلمانی گفت: خیلی‌ها در آمریکا هستند که با دید مثبت و خوب به اسلام و مسلمان نگاه می‌کنند حالا به خاطر این که کنجکاوانه تحقیق کردند یا مسلمانان را می‌شناسند و یا با مسلمانان همسایه اند و یا از دوستانشان و آشنایانشان با مسلمانان ازدواج کرده اند یا به هر دلیلی یک تعاملی داشتند و این‌ها درک بیشتری دارند، منتهی می شود گفت اکثریت مردم آمریکا، هنوز نسبت به اسلام جاهل‌اند و این ناآگاهی آن‌ها، باعث می‌شود که تبلیغات بعضی از رسانه‌هایی که تحت نفوذ صهیونیستی هستند و هدفشان اسلام زدایی هست و اسلام هراسی را دنبال می کنند، تاثیر منفی بگذارد. حالا چه جرایم داعش یا القاعده یا بقیه، این بهانه‌ی خوبی به این‌ها می‌دهد در واقع اسلام ستیزی را تقویت می‌کند.

آمریکایی هایی که ضدآمریکایی تر از ایرانی ها هستندحجت الاسلام محمدعلی الهی  رئیس موسسه دارالحکمه میشیگان آمریکا

وی با بیان اینکه مردم آمریکا لزوما تابع و موافق سیاستمداران آمریکایی نیستند گفت: باید تفکیک قائل شویم بین سیاست‌های خارجی طمعکارانه و استکباری و بین مردمی که معلوم نیست با این سیاستها موافق باشند. به عقیده من خیلی‌هایشان با این سیاست ها موافق نیستند و حتی خیلی‌ها هستند که بسیار ضد آمریکایی‌تر از ایرانی‌هایی هستند یعنی شعارهایشان خیلی تندتر است و هیچ تحملی به سیاست‌های دولت خودشان ندارند و این مرگ بر آمریکا را که در ایران گفته می شود، جدی‌تر می‌گویند.

رئیس موسسه دارالحکمه آمریکا ادامه داد: گاهی ممکن است یک نفر در ایران شعار مرگ بر آمریکا بدهد اما به خوبی از شعار خود دفاع نکند اما آنهایی که در آمریکا هستند و مخالف سیاستهای آمریکایی اند، یک درک دقیق و جزئی و علمی‌تر دارند و جزئیات را می‌دانند تاریخ آمریکا را می‌دانند، مسئله‌ی نژادپرستی را می‌دانند، مسئله‌ی تبعیضات، برخورد با آن سرخ پوست‌ها، مسئله‌ی سیاه پوست‌ها و آثار آن را و همچنین سیاست‌های آمریکا را چه در ویتنام، چه در خاورمیانه و جاهای دیگر می دانند و این سیاست ها آزارشان می‌دهد.

ناآگاهی دو طرفه بین مسلمانان و مردم آمریکا

وی با بیان اینکه یک ناآگاهی دو طرفه بین اسلام و مسلمانان از یکسو و مردم آمریکا از سوی دیگر وجود دارد گفت: از طرفی اکثریت مردم آمریکا از اسلام آگاهی ندارند و از طرف دیگر ما شناخت صحیحی از مردم آمریکا نداریم. بنابراین آن چه که مهم است معرفت هست یعنی آن‌ها باید بهتر و بیشتر راجع به اسلام و مسلمانان بدانند و ما لازم است که بیشتر آمریکا و مردم آمریکا بدانیم، در کل اگر به درستی مسائل برای مردم آمریکا توضیح داده شود خیلی خوب باور می‌کنند هر جا من صحبت کردم این‌ها می‌آیند و تأیید می‌کنند و همبستگی نشان می‌دهند.

حجت الاسلام الهی وظیفه نهادهای دینی در آمریکا را سنگین توصیف کرد و گفت: شما می‌دانید آمریکا یک کشور خیلی بزرگ است. آمریکا کشوری است که شما وقتی از نیویورک می‌خواهید بروید لس‌انجلس، شش ساعت با هواپیما طول می کشد. ما از ایران تا مکه می‌خواهیم برویم دو ساعت است دو ساعت و نیم است ولی در داخل آمریکا، بیشتر از شش ساعت از شرق به غرب مسافرت هوایی است، یک کشور خیلی بزرگی است و خب در بعضی جاها مسلمانان بیشتر هستند در بعضی جاها کمتر هستند و هر جا مسلمان‌ها بیشتر هستند درک بیشتری از اسلام هست و وضعیت مسلمان‌ها بیشتر است هر جا مسلمان‌ها کمتر هستند فشار بیشتری روی آن‌ها هست و تبعیض بیشتری اعمال می‌شود به خاطر جهلی که وجود دارد. به هر حال این جهل واقعاً یک مرضی هست و درمانش هم این است که با یک دید منصفانه و عالمانه‌ای برخورد کنند و پرهیز از افراط و تفریط مهم است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha