جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
خانم گرجی شاعر

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، گرچه در حوزه های علمیه معمولاً برادران در زمینه شعر و ادبیات سرآمد بوده اند اما به ویژه در سال های اخیر ، خواهران طلبه نیز در این راستا پیشرفت های چشمگیری داشته اند به خصوص در زمینه سُرایش شعر آیینی که از دیرباز شهر مقدس قم خاستگاه این گونه مهم شعری بوده است.

در گفتگو با خانم وحیده گرجی که علاوه بر تحصیل در حوزه علمیه خواهران، چند سالی است که در عرصه شعر و شاعری به خصوص شعر آیینی فعالیت دارد و در همین مدت نیز در کنگره ها و جشنواره های مختلف ادبی از جمله کنگره شعر هیئت همدان ، کنگره شعر حضرت زینب(س) شیراز ، کنگره شعر حجاب و عفاف ، کنگره شعر حضرت زهرا (س) و حضرت ام البنین(س) به عنوان شاعر برتر مورد تقدیر و تجلیل قرار گرفته، گفتگویی انجام داده ایم.

از این عضو هیئت مدیره انجمن شعر طلاب کشور که همچنین سابقه دبیری کنگره شعر فاطمی در سال های 93 و 94 را دارد، اخیراً کتاب شعری "شرف شمس" به چاپ رسیده است. آنچه در ادامه می آید مشروح این گفتگوست؛

ضمن تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دارید، برای شروع سخن بفرمایید که از چه زمانی وارد عرصه شعر و شاعری شدید؟!

جرقه های اولیه اش از سال 74 زده شد اما به صورت جدی و تخصصی از سال 86 به فعالیت در این عرصه مشغول شدم.

در مسیر ارتقای توانمندی خود در عرصه شعر و ادب از محضر چه اساتیدی بهره مند شدید؟!

همچون بسیاری از شاعران دیگر شهرمان از استاد محمد علی مجاهدی و نیز استاد سید مهدی حسینی استفاده های زیادی کردیم و در عین حال از سال 86 نیز از حضور استاد هدایتی بهره مند شدم.

گویا اولین مجموعه شعری تان نیز اخیراً وارد بازار کتاب شده است، اشعار این مجموعه بیشتر در چه قالب و مضامینی است؟!

بله مجموعه شعری "شرف شمس" همین امسال به چاپ رسید که اکثراً غزل آیینی را شامل می شود و مضمون بیشتر اشعار در مدح و رثای اهل بیت(ع) است.

به عنوان یکی از شاعران حوزوی با سابقه جایگاه شعر بانوان طلبه را در حال حاضر چطور ارزیابی می کنید؟!

خوشبختانه در سال های اخیر شاهد پیشرفت چشم گیر بانوان طلبه در عرصه شعر بوده ایم که به عنوان مثال می توان به انتشار کتاب"فرشته های تغزل" اشاره کرد که مجموعه اشعار بانوان حوزوی در یک سطح خوب کیفی می باشد.

با توجه به وجود آثاری که از بانوان طلبه به ویژه بانوان قمی وجود دارد می توان آینده ای درخشان تر از امروز را برای بانوان حوزوی چشم انتظار بود.

در همین جشنواره شعر حوزه با عنوان اشراق که ما هم جزو دست اندرکاران اجرایی آن بودیم و چند روز پیش هم برگزار شد، چهار تن از بانوان طلبه برگزیده و تقدیر شدند که همین مساله حاکی از ظرفیت بالای شعر بانوان به خصوص بانوان طلبه و حوزوی است که باید به آن بها داد و زمینه رشد و شکوفایی هر چه بیشتر آن را فراهم کرد.

از سویی وجود بار احساسی در شعر بانوان ظرفیت مناسبی برای رشد شعر و همچنین اثرگذاری های دینی است به طوری که بی شک این روحیه لطیف و دینی وجه مطلوبی در انتقال ملموس پیام های دینی به شمار می رود که نباید از این بُعد مهم غفلت کرد.

به شخصه چقدر اعتقاد به برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی برای توانمندسازی بانوان شاعر دارید، چون برخی معتقدند که اساساً شعر و شاعری چندان اکتسابی نیست و ذاتی و درونی است؟!

گرچه شعر و شاعری از مقولات ذوقی و حسی است اما نمی توان از مساله آموزش صحیح نیز در این خصوص غافل شد.

در بحث آموزش دو سه سالی می شود که کلاس های آموزشی با عنوان شب های حجره در قم برگزار می شود که بسیار خوب است ضمن آن که یک سری برنامه های شعری نیز از سوی انجمن قلم جامعه الزهرا(س) اجرا می شود که این ها هم در مقولات آموزشی بسیار مفید بوده ، ضمن آن که ما اخیراً هم یک سری کلاس های آموزشی ویژه بانوان طلبه در مرکز فرهنگی و هنری دفتر تبلیغات داشته ایم.

در به نتیجه رسیدن هر کاری طبعاً نیاز به هزینه است و از سویی باید مدت زمانی بگذرد و در این خصوص هم من معتقدم اگر سرمایه گذاری مطلوبی برای ارتقای شعر بانوان در قم صورت بگیرد و کلاس های خوب و مدونی داشته باشیم در آینده نزدیک شاهد شکوفایی بیشتر استعدادهای شعری خواهیم بود .

سطح کارهای بانوان شاعر قمی را چطور ارزیابی می کنید به ویژه این که بخش قابل توجهی از آن ها هم دارای تحصیلات دینی هستند؟!

از آن جا که در همه جای کشور ، شاعران قمی را به عنوان شاعران آیینی سرا می شناسند طبعاً بانوان شاعر قمی نیز در این عرصه سرآمد هستند البته خواهران طلبه به ویژه در زمینه سرودن شعرهای عاشقانه عفیف که حُجت و حیای زنانه را به خوبی به تصویر بکشد در سال های اخیر موفقیت و درخشش خوبی داشته اند که اگر ما در این بخش هزینه هایی صرف کنیم بهتر می توانیم باعث ترقی طلاب شده و به مجموعه های شعر عاشقانه ناب برسیم؛ متاسفانه در حال حاضر انسان در بازار کتاب ، مجموعه اشعاری را می بیند یا در فضای مجازی با برخی شعرها روبرو می شود که چندان ارتباطی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ما نداشته و ریشه در سنت های این مرز و بوم ندارد و برخی به اسم شعر عاشقانه وارد وادی های دیگری شده اند و راه را به خطا رفته اند.

در خصوص بانوان شاعر و طلبه به نظر شما نهادها و مراکز حوزوی چه کمکی در جهت رشد و ارتقای شعر آن ها می توانند داشته باشند؟!

در کنار بحث آموزشی که اشاره کردم ، اگر دست کم در هر مدرسه علمیه خواهران یک انجمن ادبی تشکیل شده و از فعالیت های آن حمایت لازم به عمل آید ما در آینده نزدیک شاهد رشد و پویایی خوبی در بین شاعران طلبه خواهیم بود.

گرچه بنده هم معتقدم بزرگترین هدف طلاب درس خواندن است اما ادبیات تاثیرگذاری ها زیادی دارد به خصوص برای طلاب و حوزویان که می خواهند با تبلیغ دین در جامعه تاثیرگذاری مطلوبی هم داشته و در اصلاح انحراف ها و ناهنجاری ها بکوشند.

البته از بانوان طلبه که می خواهند کتاب شعری داشته باشند به عنوان یک خواهر کوچکتر می خواهم که حتما قبل از چاپ اثر را به دست یک استاد مطرح برسانند تا به دور از شتابزدگی، سطح کیفی آثار را مورد بررسی قرار داده و نظرات اصلاحی را بیان کند

در این خصوص این را هم باید بگویم که ما در انجمن شعر طلاب وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی از چاپ مجموعه های شعری طلاب حمایت می کنیم به این معنا که آثار در شورای داوری ارزیابی شده و آن ها که واجد شاخصه های لازم باشند از طریق انتشارات بوستان کتاب مورد حمایت قرار می گیرند.

اگر هم بخواهند با ناشران دیگر کار کنند یک پرس و جویی کنند و از تجربه ناشران موفق استفاده کنند تا در نهایت خروجی کار قابل توجه بوده و به قول معروف اثر به چشم بیاید و مخاطب خود را پیدا کند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha