جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کتب دینی - پژوهش - تحقیق

حوزه/ در نظام آموزشی حوزه ۶۴ ساعت درس آموزش پژوهش در نظر گرفته شده که از سال تحصیلی آینده اجرایی می‌شود و طی هر سال تحصیلی طلبه باید ۱۶ ساعت "آموزش پژوهش" بخواند.

 به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، حجت‌الاسلام مصطفی کاویانی، سرپرست اداره امور پژوهشی واحدهای آموزشی معاونت پژوهش حوزه‌های کشور، در دومین دوره دانش‌افزایی معاونین پژوهش استان خوزستان، به ارائه مطالبی پیرامون چگونگی راه‌اندازی یک تشکل علمی یعنی کانون و مدیریت فعالیت‌های آن پرداخت و گفت: عرصه‌های فعالیت در کانون‌های علمی شامل هدایت تحصیلی طلاب، پیگیری نگاه درجه ‌دو به دانش، مناظره و نقد علمی نظریات در حوزه گرایش علمی کانون، ارتباط با مراکز مختلف علمی، شناسایی طراحی و ارائه موضوع و یا محتوای علمی جهت انتشار در مجله، آموزش مهارت‌های پژوهشگری، ترویج الگوها و مفاخر علمی حوزوی و انجام پژوهش‌های علمی در حوزه گرایش علمی کانون می‌شود.

وی در خصوص «نگاه درجه ‌دو به دانش» توضیح داد: اگر طلبه با تاریخ و مفاخر دانش آشنا شود، نگاه و انگیزه و هدف برای درس خواندن پیدا می‌کند و نگاه درجه ‌دو به این معناست که از متن کتب فاصله بگیریم و تاریخچه و چرایی خواندن متون را مورد بررسی قرار دهیم.

حجت‌الاسلام کاویانی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های کانون مدارس نگاه درجه ‌دو به دانش است که برای دستیابی به این امر لازم است جلساتی با حضور اساتید مبرم، برای طلاب گذاشته شود و متون مورد بحث و بررسی قرار گیرند و این‌گونه به فضای زنده حوزه دست خواهیم یافت، اگر طلبه محصور شود، نمی‌توان از او توقع پویایی داشت؛ حوزه تا به جریان آزاد علم وصل نشود، نمی‌توان انتظار داشت طلبه آن، رهبری جهان اسلام را عهده‌دار شود.

سرپرست اداره امور پژوهشی واحدهای آموزشی معاونت پژوهش حوزه‌های علمیه، به برگزاری جلسات نقد و مناظره اشاره کرد و عنوان کرد: این‌گونه جلسات و گعده‌های علمی توان پرسش و پاسخ را در طلبه رشد می‌دهد اما متأسفانه مدارس از آن غافل هستند، به همین دلیل باید کانون‌ها با وارد شدن در این عرصه طلبه را پویا و فضای علمی مدرسه را بالنده کنند.

 وی در توضیح، شناسایی، طراحی و ارائه موضوع و یا محتوای علمی جهت انتشار در مجله گفت: مجله خروجی تلاش علمی جمعی طلاب است و نقش استاد آموزش چگونگی تهیه یک مقاله علمی به طلاب است؛ کانون باید با برگزاری کارگاه‌های روش تحقیق، روش نویسندگی و... طلبه را آموزش دهد تا خروجی آن مجلات مدارس شود.

حجت‌الاسلام کاویانی، آموزش مهارت‌های پژوهشگری را مهم‌ترین وظیفه و رسالت معاونین آموزش دانست و عنوان کرد: با توجه به اینکه 5 نمره برای تکالیف پژوهشی در مدارس در نظر گرفته شده است آموزش مهارت‌های پژوهشگری از وظایف معاونین پژوهش در هر مدرسه می‌باشد.

سرپرست اداره امور پژوهشی واحدهای آموزشی معاونت پژوهش حوزه‌های کشور، اضافه کرد: در نظام آموزشی حوزه 64 ساعت درسی آموزش پژوهش در نظر گرفته شده است که از سال آینده اجرایی می‌شود و طی هر سال تحصیلی طلبه باید 16 ساعت آموزش پژوهش بخواند، این آموزش شامل عناوینی نظیر مهارت یادگیری، روش تحقیق، روش نگارش، روش تدوین مقاله و... می‌شود.

وی در ادامه به ترویج الگوها و مفاخر علمی حوزوی اشاره کرد و گفت: از مشکلات موجود در حوزه عدم شناخت کافی طلاب از مفاخر و زعما است به همین دلیل باید طلاب به مفاخر حوزه تعلق روانی پیدا کنند و این امر با الگوسازی و معرفی الگوهای حوزوی نظیر شهید استاد مطهری، آیت‌الله بهشتی، علامه و... میسر خواهد شد.

وی در پایان برخی مصادیق فعالیت در کانون‌های علمی را نظیر برگزاری کارگاه‌های مهارت افزایی، برگزاری نشست‌های علمی، اردوها و بازدیدهای علمی و کرسی‌های نقد و مناظره را برشمرد و از معاونین خواست که این لیست را با پیشنهادات خود تکمیل کرده و گسترش دهند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha