جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
امیر حسین شریفی - تهیه کننده

حوزه/ اکران نوروزی در کشور ما بهترین موقعیت نمایش در سینما است، برای همین، معمولا بسیاری از صاحبان فیلم، خواهان این هستند که فیلم شان در این ایام به نمایش در آید.

امیر حسین شریفی تهیه کننده سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرگزاری «حوزه» با بیان اینکه معمولا فیلم های دینی و دفاع مقدسی در اکران نوروزی جایی ندارد، اظهار کرد: اکران نوروز در کشور ما بهترین موقعیت نمایش در سینمای کشورمان است، برای همین، معمولا بسیاری از صاحبان فیلم، خواهان این هستند که فیلم شان در این ایام به نمایش در آید. چون در نوروز اکثر مردم در تعطیلات به سر می برند و اوقات فراغت بیشتری برای سینما رفتن دارند بنابراین سالن های سینما معمولا در این ایام پر از تماشاچی است.

*معیار انتخاب فیلم های نوروزی

وی در پاسخ به این سوال که معیار انتخاب فیلم هایی که در این ایام اکران می شوند، چیست، گفت: معمولا شورای نمایش، مشخص می کند چه فیلم هایی در این ایام به نمایش در آیند، اما مسلما چند شاخصه اصلی در تصمیم گیری این شورا دخیل است. ابتدا اینکه فیلم مورد نظر تماشاگر پسند باشد. ویژگی دیگر شاد بودن فیلم هایی است که در این ایام به نمایش در می آیند، چراکه فضای نوروز ایجاد می کند فیلم هایی به نمایش در آید که در آن موضوعات شاد مطرح شود. معیار دیگر که می توان برای اکران های نوروزی بر شمرد حضور بازیگرانی است که در جذب تماشاگر موفق هستند، البته در کنار این قبیل فیلم ها باید به قصه های ملودرام هم به عنوان آیتمی دیگر در اکرانهای نوروزی اشاره کرد.

وی افزود: در نمایش های نوروزی معمولا فیلم هایی که در آنها به شکل عمیق به موضوعات دینی  توجه شده باشد مطرح نمی شود، البته فیلم هایی نظیری «اخراجی ها» یا «معراجی ها» در نوروز روی پرده رفته اند، اما توجه به این آثار، بیش از اینکه مفهوم دفاع مقدسی آنها مورد نظر باشد، بحث گیشه مد نظر بوده است. فیلم های دیگری چون «چ» نیز به دلیل جذابیت تصویرشان برای اکران نوروز انتخاب شده اند!

*فیلم های دولتی نگاه اقتصادی نداشته باشند

شریفی گفت: فروش در گیشه، اصلی ترین معیار در انتخاب فیلم های نوروز است. این مسئله شاید به نظر بسیاری عاری از اشکال باشد، چون این توجیه را به کار می برند که سینما باید خرج خود را در آورد و سینما داران باید از موقعیت نوروز برای رونق سینمای خود استفاده کنند، زیرا در بسیاری از مواقع شاید این امکان برایشان فراهم نباشد. با این موضوع به لحاط حرفه ای و منطقی نمی توان هیچ مخالفتی کرد، اما آیا سینماهایی که صاحبان آن حوزه هنری، شهرداری و وزارت ارشاد هستند هم باید نگاه گیشه ای به سینما داشته باشند؟!

*فیلم های دینی همه اقشار را جذب می کند

تهیه کننده فیلم دفاع مقدسی «اشک و سرما» افزود: به نظرم اگر در انتخاب فیلم های دینی و ارزشی دقت نظر دقیقی انجام شود، بسیاری از فیلم های این حوزه در جذب تماشاگر از فیلم های طنز یا گیشه موفق تر هستند. بهترین مثال در این زمینه فیلم «شیار 143» است. این کار هیچ چیزی که از آن بتوان به عنوان عنصر رایج جذابیت در سینما نام برد، وجود نداشت، اما پیامی که در کار قرار داشت، دل هر انسانی را به سمت خود می کشاند. برای همین در زمان اکران این فیلم سینمایی، تنها قشر مذهبی نبود که به سینماها می رفت، بلکه همه اقشار جامعه بیننده تولیدات مورد نظر بودند.

شریفی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: موضوع دیگری که در اکران های نوروزی باید مد نظر قرار گیرد توجه به جغرافیایی است که در آن فیلم ها اکران می شود. برای مثال در شهرهایی چون قم، یا مشهد که گرایشات اسلامی بسیار قویتر است، باید فیلم هایی روی پرده برود که با فضای کلی شهر همخوانی دارد. این اتفاق دو مزیت به همراه دارد. ابتدا اینکه تماشاگران را به سمت سالن های سینما در آن شهر می کشاند. شاهد برخی حواشی ها نخواهیم بود.

*چرا فیلم دینی؟!

وی در پاسخ به سوالی دیگری مبنی بر اینکه چرا باید در ایام نوروز فیلم دینی اکران کنیم؟ اظهار کرد: سوال خوبی مطرح کردید، چون ممکن است عده ای بگویند چه الزامی دارد یک یا دو اکران نوروز را به فیلم های دینی اختصاص دهیم؟ جواب این سوال کاملا روشن است. اکثر جامعه ما دلبستگی های دینی دارند و اگر می بینیم امروز، سینماهای ما کم رونق خستند به این دلیل است که بسیاری از مردم رابطه خود را با سینما قطع کرده اند، بنابراین اگر امکانی فراهم آوریم تا فیلم های دینی در ایام نوروز نمایش داده شوند در حقیقت به رونق گیشه کمک کرده ایم، چون همانطور که پیشتر گفتیم قشر مذهبی را هم در نوروز به سینماها می کشانیم.

این تهیه کننده سینما در پایان گفت: تبلیغاتی که برای معرفی فیلم های دینی در سینماها صورت می گیرد مناسب نیست. برای نمونه در تبلیغات شهری معمولا فیلم هایی روی بیلبوردهای شهر مشاهده می شود که در آنها به دغدغه های قشر جوان توجه می شود و کمتر فیلمی با محوریت موضوعات دینی مد نظر قرار می گیرد، اما تجربه فیلم «شیار 143» نشان داد، اگر تبلیغات شهری خوبی در این ژانر صورت گیرد به میزان تماشاگران افزوده خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha