جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
الزبیدی

شیعیان در عراق به کشورهایی مانند ترکیه و آمریکا پیام می دهند و متن این پیام این هست" کسانی که می توانند گروه ۲۰ میلیونی تشکیل دهند به سمت کربلا، می توانند این جمعیت میلیونی را برای اینکه به سمت موصل و به سمت پایگاه های نظامی ترکیه در بعشیقه " هدایت کنند .

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» ، عبدالجلیل الزبیدی کارشناس عراقی همزمان با عملیات بزرگ آزاد سازی موصل به بیان آخرین تحولات عراق، دخالت برخی از کشورها به بهانه مبارزه با تروریسم در عراق و آینده عراق بعد از نابودی داعش با سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به گفت و گو پرداخت.

*همزمان با حضور نیروهای بسیج مردمی و ارتش عراق برای آزادسازی موصل کشور ترکیه به بهانه مبارزه با داعش وارد عراق شدند به نظر شما هدف ترکیه از این دخالت آشکار در امور عراق چیست؟

همانطور که می دانید ترکیه عثمانی همواره به عراق طمع داشته و دارد و می خواهد از خلال شرایط جنگ موصل به هدف خود نزدیک شود، چنانچه رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه به طور صریح در گفته هایش اعتراف کرد "که موصل و کرکوک برای ما بودند" بنابراین شاهد بهانه های پیچیده و مختلف ترکیه برای دخالت در موصل به عناوین مختلف هستیم .

ترکیه یکبار می گوید موصل برای آنهاست و بار دیگر می گویند برای حمایت از اهل سنت آمده اند و بار دیگر می گویند برای حمایت از ترکمان های اهل سنت در تلعفر وارد جنگ موصل شدند!

 

* حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق همزمان با آزادسازی موصل با چه اهدافی انجام می شود؟

آمریکایی ها از این جهت در جنگ موصل قصد دخالت دارند که در حال حاضر دموکرات ها روی کار هستند و آنها می خواهند از این طریق ضربه کشنده و سختی در رقابت با جمهوری خواه ها به ترامپ بزنند و می خواهند در انتخابات ریاست جمهوری بگویند بر تروریست ها پیروز شدند و به همین دلیل وزیر دفاع آمریکا درباره جنگ نزدیک  شهر الرقه سوریه هم سخن می گوید.

 

* همکاری نیروهای پیشمرگه و اقلیم کردستان در آزاد سازی موصل چه پیامدی دارد و آیا ممکن هست این همکاری با هماهنگی اسراییل برای انتقال یهودیان به شمال عراق موصل همراه باشد؟

سیاستمداران کرد مانند گذشته نیستند و اکنون نمی توانند استراتژی هایشان و نقشه هایشان را به ویژه بر روی بغداد پیاده کنند، آنها بین اربیل و سلیمانیه تقسیم شدند، به علاوه آنکه انتظاراتشان در سوریه با شکست مواجه شده و افزون بر آن حکومت در بغداد استقرار و ثبات پیدا کرده است و برای همین حلقه اتصالی آنها ضعیف تر شده است و در توانایی هایشان نیست که بخواهند اقدام خاصی انجام دهند.

 

* راهپیمایی عظیم اربعین حسینی در شرایط سیاسی و نظامی عراق چه تاثیراتی می گذارد؟

 سوگواری حسینی در عراق به طور مشخص در سیاست و نیروی عقیده و مذهب تجلی پیدا می کند و این حقیقت از صدها سال پیش ریشه دارد و نتیجه آن جنگ با نظام های ظالمانه است و امروز مجددا این نیرو در عاشورا و در راهپیمایی اربعین حسینی متجلی شده و به نمایش در می آید و این در حالی است که بیشتر شیعیان در عراق به کسانی که امنیت عراق را تهدید می کنند پیام می فرستند؛ به کشورهایی مانند ترکیه و آمریکا پیام می دهند و در حقیقت و متن این پیام این است:کسانی که می  توانند گروه 20 میلیونی تشکیل دهند و به سمت راه کربلا حرکت کنند، می توانند این جمعیت میلیونی را به سمت موصل و پایگاه های نظامی ترکیه نیز حرکت دهند"

* نقش مستشاری ایران در آزاد سازی موصل را چگونه ارزیابی می کنید؟

 اهمیت نقش ایران به طور قدرتمندی آشکار شده آن هم در خلال روزهای اخیر و در حمایت از جنگ موصل و عراق و حتی سوریه و در مقابله با هماهنگی و ائتلاف ترکیه و آمریکا در موصل و رقه.

همچنین دیدگاه های برخی مقامات ایرانی در خصوص مخالفت با دخالت ترکیه تاثیر گذار بوده است. 

 

* آیا ممکن هست بعد از آزادسازی کامل عراق از تروریست های داعش شاهد حضور گروه های تروریستی دیگر در عراق و یا در سوریه باشیم؟

شما مطمئن باشید از روزی که موصل آزاد شود و داعش از سوریه و عراق رانده شوند، "سی آی ای" و سایر نهادهای جاسوسی - امنیتی آمریکا، داعش دیگری برای بازگرداندن نیروهای آمریکایی به خلیج فارس جهت باقی ماندن در عراق و سوریه و مصر بوجود می آورند. آنها می خواهند کشورهایی همچون عراق  را در حال ضعف نگه دارند و از مشارکت در تعیین آینده منطقه دور نگه دارند .

 البته این موضوع جدیدی نیست چرا که این بحث از 75 سال پیش بین آیزنهاور رییس جمهور آمریکا و ملک عبدالعزیز بن سعود در جریان بوده و امروز هم در قالب استراتژی به دنبال درگیری و جنگ در هلال خصیب " که از لبنان کنونی آغاز و به جنوب عراق ختم می شود" و سرزمین نیل هستند.  و با توجه به اینکه این مناطق پایتخت نورانی فرهنگی و فکری هستند و اساس رشد و ابتکار و پیشرفت برای ملت ها فراهم می کنند، از این رو ملت های منطقه نمی توانند آن را نادیده بگیرند بنابراین بایستی  تعاملات و کنفرانس ها به طور مستمر باقی بماند و عراق هم به تلاش و جهاد و دفاع از کشور ادامه خواهد داد .

 

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha