شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علی همت بناری

حوزه/دبیر علمی همایش ملی حوزه انقلابی در نشستی خبری برنامه های این همایش ملی را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علی همت بناری،  در ابتدای این نشست ضمن ارائه تاریخچه ای از گفتمان حوزه انقلابی در حوزه های علمیه، ابراز داشت: به اعتراف همه اندیشمندان جهان معاصر، پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، بزرگترین حادثه دوران معاصر بوده، تأثیرات بسیار شگرفی را در ابعاد مختلف بین المللی داشته است.

دبیر علمی همایش ملی حوزه انقلابی  با بیان این که رهبری حکیمانه امام خمینی(ره) و حضور فداکارانه ملت بزرگ ایران مهمترین عامل تحقق انقلاب اسلامی است، خاطرنشان کرد: نهاد حوزه و روحانیت تأثیرگذارترین نهاد در تحقق انقلاب اسلامی است، به گونه ای که در تعبیرات مقام معظم رهبری، حوزه های علمیه مادر انقلاب اسلامی شناخته شده، در حضور، بقاء و پیشرفت گفتمان انقلاب اسلامی نقش کلیدی و بنیادینی دارد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی افزود: مقام معظم رهبری در دیدارهایشان با نهاد روحانیت و فضلای حوزه، بارها بر نقش مهم حوزه در گفتمان انقلاب اسلامی و تأثیرگذاری و نقش آفرینی آن در نظام مقدس اسلامی تصریح نموده، بر حضور فعال حوزه های علمیه در ادامه روند گفتمان انقلاب اسلامی و پایداری ایشان در راه تحقق آرمان های انقلاب و برداشتن گام های موثرتر تأکید کرده اند.

دبیر علمی همایش ملی حوزه انقلابی در ادامه به فرازهایی از منویات مقام معظم رهبری در رابطه با حوزه انقلابی اشاره نمود و اذعان داشت: بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب اسلامی، اگر حوزه های علمیه انقلابی نماند، نظام اسلامی در خطر آسیب قرار خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین بناری به پیشینه طراحی همایش ملی حوزه انقلابی اشاره نمود و ابراز داشت: نهادهای مختلفی چون، مرکز مدیریت حوزه های علمیه، مرکز مدیرت حوزه علمیه خواهران، جامعه المصطفی، جامعه الزهرا(س)، موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)،  موسسه آموزش عالی اخلاق و تربیت، مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم و... در برگزاری این همایش ملی مشارکت دارند.

وی در ادامه به برخی از هدف گذاری های همایش ملی حوزه انقلاب اشاره نمود و خاطرنشان کرد: پاسخ به ندای رهبر معظم انقلاب در رابطه با حوزه انقلابی یکی از اساسی ترین اهداف برگزاری این همایش ملی به شمار می رود.

رئیس پژوهشکده علوم انسانی جامعه المصطفی گفتمان سازی حوزه انقلابی را از دیگر اهداف این همایش عنوان کرد و اذعان داشت: بحث گفتمان حوزه انقلابی باید بحث زنده و پویا بوده، ملاک ها و شاخص های حوزه انقلابی احصا و تبیین گردد.

وی ارائه راهکارهای هوشمند و مناسب برای تقویت انقلابی ماندن حوزه های علمیه را از دیگر اهداف این همایش عنوان نمود و خاطرنشان کرد: برآنیم تا با ارائه راهبردها و راهکارها روحیه انقلابی را در حوزه های علمیه تقویت نموده، با برنامه های هدفمند و منسجم راه کارهای هوشمندانه ای را ارائه نماییم.

دبیر علمی همایش ملی حوزه انقلابی مراحل برگزاری این همایش را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: فراخوان همایش در پنج محور اصلی؛ «مبانی و اصول حوزه انقلابی»، «مولفه ها و شاخص های حوزه انقلابی»، «مسائل، چالش ها و آسیب شناسی حوزه انقلابی»، «راهبردها و راهکارهای تقویت و پیشرفت حوزه انقلابی» و «دستاوردهای حوزه انقلابی» ارائه شده است.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی ضمن اشاره به لزوم ارتباط تنگاتنگ حوزه های علمیه با جوامع بشری، اظهار داشت: حوزه انقلابی باید ضمن پاسخ گویی به نیازهای مختلف معرفتی جوامع انسانی در عرصه های گوناگون، برنامه های منسجمی را به منظور حضور در عرصه های مختلف بین المللی ارائه نماید.

وی با اشاره به این که در کنار فراخوان مقاله، مقالات سفارشی نیز مورد توجه دبیرخانه همایش ملی حوزه انقلابی قرار گرفته شده است، ابراز داشت: دبیرخانه همایش ملی حوزه انقلابی مصاحبه هایی را با اساتید و شخصیت های برجسته حوزوی به منظور احصاء نظرات و دیدگاه های ارزشمند ایشان، در عرصه حوزه انقلابی در دستور کار خود قرار داده است.ک

حجت الاسلام والمسلمین بناری در پایان با بیان این که امیدواریم ضمن ارائه ادبیاتی نو در عرصه حوزه انقلابی، آثار ارائه شده به همایش را به صورت ویژه نامه ای مجلد چاپ نماییم، یادآور شد: نمایشگاهی از تاریخ حوزه های علمیه و زندگی نامه شخصیت های بزرگ حوزوی که از تفکر و گفتمان انقلابی برخوردار بودند در حاشیه این همایش ملی دایر خواهد بود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha