جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله مصباح یزدی

حوزه/ وحدت یعنی هم افزایی وهم فکری نیروهای دو نهاد برای اجرای مبانی دینی و ارزشی در جامعه اسلامی درابعاد مختلف سیاسی و اجتماعی و این مسئله ای است که باید درحوزه و دانشگاه تقویت شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، آیت الله مصباح یزدی عصرامروز دردیدار اساتید و طلاب جامعه الزهرا(س) که در موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)  قم برگزار شد گفت: در این هفته شاهد تقارن وحدت امت اسلامی و  حوزه و دانشگاه بودیم، گاهی اوقات اختلاف در کاربرد کلمه ای باعث سوء تفاهم می شود؛   لفظ وحدت، بیشتر کاربردش در اجتماع، انسان و رفتار و در ارتباط با افعال اختیاری است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت:  زمانی که وحدت در جامعه اسلامی مطرح شد؛ باعث سوء تفاهم هایی برای گروهی گردید و معتقد بودند که منظور از وحدت، یعنی اتحاد مذاهب اسلامی و ادیان با یکدیگر، یعنی شیعه را به دلیل اقلیت فدای سنی کردن؛ این گروه در مسئله وحدت حوزه و دانشگاه نیز دچار سوء تفاهم شدند.

ایشان ابراز داشت: اگر  کسی فکر کند که همه مذاهب و ادیان با هم متحد باشند، این سخنی است که هیچ عاقلی نخواهد زد. ولی می توان گفت  منظور از وحدت یعنی  داشتن دین حق واحد و رسیدن به مُر حقیقت، نه اینکه گروهی فدای گروه دیگر شوند.

آیت الله مصباح یزدی عنوان کرد:  قرآن همه  انسان ها و انبیاء را دعوت به وحدت و دوری از اختلاف می کند و  آن معرفت به دین و خدای متعال است و هر وحدتی غیر از این باشد باطل است.

 عضوجامعه مدرسین گفت: این بیان قرآن، غیر از وحدت حوزه و دانشگاه و ادیان و مذاهب است؛ چرا که منظورقرآن، وحدت اجتماعی و سیاسی است. نمونه ای از وحدت سیاسی و اجتماعی نهضت امام راحل(ره) است که نمونه ای در دنیا وجود ندارد و بلکه این نهضت هدیه الهی بود که اتفاق افتاد و دشمن هم بعد از پیروزی نهضت، همیشه به فکر توطئه بوده تا بتواند آن را از بین ببرد.

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که منظور از وحدت حوزه و دانشگاه کمک کردن به یکدیگر برای رسیدن به هدف واحد در امور سیاسی و اجتماعی و فرهنگی است، اظهار داشت: اگر غیر از این بخواهیم معنا کنیم، این  همان هدف دشمن برای اختلاف بین دو نهاد است.  

ایشان بیان داشت: معنای وحدت حوزه و دانشگاه این نیست که دانشگاهیان درس حوزویان را بخوانند و بیایند آخوند شوند و یا حوزویان درس های دانشگاهیان را بخوانند . اگر این طوری معنا کنیم دچار کج  فهمی در افکار شده ایم.

 آیت الله مصباح یزدی افزود: وحدت یعنی هم افزایی وهم فکری نیروهای دو نهاد  برای اجرای مبانی دینی و ارزشی در جامعه اسلامی درابعاد مختلف  سیاسی واجتماعی و این مسئله ای است که  بایددرحوزه و دانشگاه  تقویت شود.

 عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه تاسیس وحدت حوزه و دانشگاه به سالیان گذشته بر می گردد، تنها گروه کوچکی بودند و آن هم برای وحدت علمی و انتشار آن در جامعه تشکیل شده بود، ابراز داشت: وحدت باعث خیرات علمی فراوانی در کشور شد و زمینه رشد دانشگاه و حوزه را فراهم کرد.

 این استاد حوزه گفت: این حرکت نشان داد، توان بیش از اینها است و می توان با همکاری و همفکری از توان همدیگر به قله های بلند، حتی برای معرفی دین به جهان رسید.

 وی افزود:  بنابراین، هدف از وحدت ادغام نیست، بلکه استفاده از توانایی مشترک برای هدف مشترک است، همین مسئله در وحدت اسلامی است.  قرآن می فرماید حق واحد است هر چه غیر از این باشد گمراهی است؛ اما بعضی ها مباحثی را از روی غفلت  و نا آگاهی مطرح کرده اند و زمینه اختلافات در دنیا شده اند که از جمله فرقه پروتستان و ارتدوکس است.

آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: الان یک دین  با 500 و 600 مذهب در دنیا وجود دارد و این نشان از  اختلاف افکنی  وکج فهمی ها است و حتی بعضی ها با این اختلاف به دنبال منافع خود هستند.

 رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ابراز داشت:  اگر چه اختلافات جزئی در مذاهب وجود دارد، ولی وحدت یعنی داشتن تاکتیک درمقابل  دشمن واحد. همه می دانند دشمن مشترک، استکبار به رهبری آمریکا و انگلیس است. حالا با وجود این دشمن مشترک، نباید اختلافات خود را دامن بزنیم و آب به آسیاب دشمن بریزیم  و با  رفتارمان به نفع دشمن حرکت کنیم.  

ایشان گفت: کشتاری که عربستان در یمن به وجود آورده، نمونه ای از حمایت افکار دشمن و عقیده است. عربستان تنها برای اینکه حمایت آمریکا را داشته باشد اقدام به کشتن این همه انسانهای بی گناه کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha