جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله هادوی تهرانی

حوزه / نظریه اندیشه مدون، تنها الگویی برای آغاز نظام سازی است، تا ضمن تکمیل و بازنگری در ایرادات احتمالی، به نظام جامع اسلامی دست یابیم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، استاد هادوی تهرانی، در نخستین دوره کارگاه های اسلامی سازی علوم انسانی که در مجتمع امین قم برگزار شد، ضمن اشاره به نظام مدون اندیشه اسلامی، تصریح کرد: بر اساس مجموعه ای از مفاهیم در حوزه کلامی، نظریه ای تحت عنوان اندیشه مدون در اسلام، با نگاهی سیستمی نسبت به مفاهیم اسلامی مطرح است.

وی افزود: این نظریه مبتنی بر ادعایی است که هر زمینه ای از زمینه های حیات بشری را پوشش داده، که در مراجعه به دین، با حوزه های فلسفه، اخلاق، مکتب، نظام، سازوکار و حقوق مواجه خواهیم شد.

استاد هادوی تهرانی با بیان این که زمینه مراجعه به دین تابع فهم ما نسبت به محیط پیرامونی و تلقی مان نسبت به خدا، انسان و .. است، اظهار داشت: علوم انسانی، نوعا از علوم جدیدی محسوب می شود که در چند سده اخیر، شکل امروزی به خود گرفته است.

وی با بیان این که علی رغم کهن بودن علوم انسانی، این علوم در قالب دانش مجزا مورد توجه بشر قرا نگرفته است؛ اظهار داشت: در مراجعه به دین با رویکرد موضوعی خاص، با مجموعه ای از مفاهیم جهان شمول و موقعیتی، مواجه می شویم که مربوط به تلقی دین از هستی، خدا و انسان به نگاه موضوعی است.

سخنران کارگاه های اسلامی سازی علوم انسانی افزود: عناصر مطرح شده در هستی شناسی، انسان شناسی و خدا شناسی؛ در حوزه های مختلف علوم انسانی تأثیر می گذارد.

استاد هادوی با بیان این که مفهومی که در فلسفه های مختلف علوم قرار می گیرد، تأثیرات زیادی را در بنیان های علوم انسانی ایجاد می کند، اظهار داشت: در نظریه مدون، انسان شناسی بخشی از فلسفه علوم انسانی بوده، تفسیر از انسان در این میان بسیار مهم شمرده می شود.

وی در ادامه به تلقی های مختلف از انسان، انسان شناسی  و هستی شناسی اشاره نمود و ابراز داشت: در مطالعات انسانی، تمام مفاهیمی که در غرب شکل می گیرد، و لو در بسترهای غیر دینی و ضد دینی، بر اساس تصوراتی است که از مسیحیت وجود داشته است؛ به نوعی مبنای تمام زیرساخت این تفکرات بر مسیحیت استوار است.

این استاد حوزه با بیان این که اخلاق اسلامی بر پایه انسان شناسی و تفسیری از انسان استوار است، اظهار داشت: باید های و نباید ها اخلاقی از منظر اسلامی، اعتباریات نفس الامری نبوده، امور تکوینی و واقعی است که ناظر به تبیین واقعیت هایی احصا شده است.

استاد هادوی تهرانی تصریح کرد: اخلاق اسلامی انسان را از منظر فلسفی تعریف نموده، راهکارهای تعادلی در حوزه های مختلف روحی و تربیتی ارائه می کند.

وی با بیان این که هر مکتبی از دو بخش مبانی و اهداف برخوردار است، اظهار داشت: اسلام بین مبانی و اهداف، نظام و مجموعه نهادهایی را تعریف نموده، که وقتی کاردکردشان در بستر مبانی درست باشد، نتیجه که همان هدف است را به دنبال خواهد داشت.

سخنران این نشست علمی با بیان این که حقوق و احکام اسلامی در حوزه خاص، نمود بیشتری نسبت به نظام اسلامی آن عرصه دارد، اظهار داشت: نظام امری جهان شمول است که در شرایطی خاص تحقق می یابد؛ این مهم نیازمند ساز و کار خاصی است که بیشتر از نظام اسلامی مورد توجه قرار می گیرد.

استاد هادوی تهرانی در پایان با تأکید بر این که باید از لابه لای احکام اسلامی نظام سازی های موضوعی مختلفی را ترسیم نماییم، ابراز داشت: نظریه اندیشه مدون، تنها الگویی برای آغاز نظام سازی است، تا ضمن تکمیل و بازنگری در ایرادات احتمالی، به نظام جامع اسلامی دست یابیم.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha