جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین حبیب الله غفوری

حوزه/مدیر حوزه علمیه تهران با بیان این که مدرسه محوری و افزایش اختیارات مدارس علمیه از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت حوزه‌های علمیه کشور است، بر ضرورت تربیت طلاب فاضلِ متخلّق و با بصیرت تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌الله غفوری قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان‌ها، در اجلاسیه مسئولان مدارس علمیه تهران، با اشاره به دیدار اخیر اساتید و طلاب تهرانی با مقام معظم رهبری، اظهار داشت: رضایتی که رهبر معظم انقلاب از روند فعالیت‌های حوزه تهران داشتند، منجر به این دیدار شد و این رزق حوزه علمیه تهران است که توانست به محضر رهبر انقلاب نائل شوند.

مدیر حوزه علمیه تهران با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب دلبستگی و علاقه خاصی به حوزه تهران دارند، گفت: با شرایطی که شهر تهران به عنوان پایتخت سیاسی و مذهبی کشور دارد، رسالت سنگینی را بر دوش طلابی که در تهران مشغول به تحصیل می‌باشند، گذاشته است.

قائم مقام مدیر حوزه‌های علمیه در امور استان ها با بیان این که در حال حاضر کاری مهم‌تر از تربیت طلبه‌ فاضلِ متخلّق و بابصیرت بر عهده حوزه‌های علمیه نیست، تصریح کرد: جامعه کنونی نیازش به چنین طلبه‌هایی که اثرگذاری ویژه‌ای در اجتماع و هدایت مردم دارند، از نان شب هم واجب‌تر است.

مدیر حوزه علمیه تهران ادامه داد: حوزه‌های علمیه وظیفه بسیار مهم و خطیری را در شرایط کنونی بر عهده دارند، از این رو ضرورت دارد مسئولان و مدیران محترم مدارس دقت ویژه‌ای در کیفیت جذب داوطلبین ورود به حوزه داشته باشند. و این طور نباشد که به هر نحوی که شده طلبه جذب کنند در حالی که آن شخص صلاحیت لازم برای طلبگی و ورود به حوزه علمیه را ندارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری با استقبال از کاهش تعطیلات در حوزه‌های علمیه، افزود: لزومی ندارد که مدارس علمیه در ایام شهادت و ولادت و دیگر ایام که تعطیل رسمی می‌باشد، دروس‌شان را تعطیل کنند، بلکه می‌توانند در همه روز‌های تعطیل به غیر از چند روز خاص مثل عاشورا کلاس‌های درس را دایر کنند و در همان مناسبت شهادت مراسم روضه‌ای برگزار گردد و سپس کلاس‌های درس ادامه یابد.

قائم مقام مدیر حوزه های علمیه در امور استان ها با بیان این که مدرسه محوری و افزایش اختیارات مدارس علمیه از مهم‌ترین اولویت‌های مدیریت حوزه‌های علمیه کشور است، افزود: برخی از مدارس علمیه در کشور در همه زمینه‌های علمی، آموزشی، معنوی و... موفق عمل کرده‌اند، و این گونه مدارس باید برای سایر مدارس علمیه الگو باشند.

وی با اشاره به طرح رتبه‌بندی مدارس در اعطای اختیارات، عنوان داشت: در این طرح مدارسی که در رتبه یک قرار دارند، اختیارات لازم و کافی را در مدرسه محوری خواهند داشت. ولی مدارس رتبه دو که بخشی از شرایط و معیارها را دارند و فاقد برخی شاخصه‌های لازم هستند، به همان میزان که صلاحیت دارند، از اختیارات مدرسه محوری برخوردار خواهند بود.

مدیر حوزه علمیه تهران افزود: مدارس رتبه سه، مدارسی هستند که حداقل معیارهای لازم را نیز ندارند، و به آن‌ها مهلت داده می‌شود تا در زمان‌بندی مشخصی نسبت به رفع ایرادات اقدام کنند و مدرسه را به لحاظ علمی، معنوی، تهذیبی و... تقویت و ارتقاء دهند، و الا منحل خواهند شد زیرا ما بنا نداریم عمر طلاب را در حوزه‌های علمیه‌ی بی‌کیفیت تلف کنیم.

وی با تاکید بر حفظ هویت جمعی حوزه علمیه تهران، گفت: در چند سال گذشته تلاش‌های بسیاری در این راستا صورت گرفته است و حضور هر ساله طلاب و اساتید تهرانی در گرامی‌داشت حماسه نه دی در واقع مشت محکمی بر دهان فتنه گران بود، و این حاکی از جایگاه ویژه هویت جمعی حوزه تهران است. و از این رو ضرورت دارد هویت جمعی حوزه تهران را در جهات علمی اعم از فقه، اصول، کلام و... تقویت نماییم تا الگویی نمونه برای دیگر حوزه‌های علمیه کشور باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین غفوری در پایان با انتقاد از گرفتاری جوانان در فضای ناسالم فضای مجازی، تاکید کرد: درمان همه این ناهنجاری‌های اخلاقی و فرهنگی بر عهده‌ حوزه است، بنابراین حوزه تهران باید در راستای تربیت طلاب مبلّغ و شایسته تلاش نموده تا عالم تاثیرگذار به جامعه تحویل دهد، در این صورت قطعاً آسیب‌های اجتماعی به حداقل خواهد رسید.

انتهای پیام 42/313

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha