شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه با بیان این مطلب که کتابداران می توانند برای کار خود قصد قربت داشته باشند، ابراز داشت: وقتی کاری در راستای رشد و تعالی اسلام باشد و در آن قصد قربت نیز انجام شود، خداوند متعال برکات خود را برای آن نازل خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی امروز در جمع مسئولین کتابخانه های استان قم که در سالن جلسات کتابخانه مسجد اعظم برگزار شد، ضمن تسلیت شهادت حضرت زهرا(س)، به روایتی از امام صادق(ع) اشاره و اظهار داشت: «احتفظوا بكتبكم فانكم سوف تحتاجون الیها/ کتابهای خود را نگهداری كنید، زیرا شما در آینده به آنها نیازمند می‌شوید».

وی ابراز داشت: تأکید بر کتابت و حفظ کتب در کلام معصومین(ع) زیاد بوده و سیره علما نیز نشان می دهد که در راستای این تأکیدات معصومین عمل نموده و اهتمام ویژه ای به حفظ کتب و کتابت داشتند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه به روایتی دیگری از امام صادق(ع) اشاره و خاطرنشان ساخت: حضرت فرمودند: «اُكْتُبْ وَ بُثَّ عِلْمَكَ فِي إِخْوَانِكَ فَإِنْ مِتَّ فَأَوْرِثْ كُتُبَكَ‏ بَنِيكَ فَإِنَّهُ يَأْتِي عَلَى اَلنَّاسِ‏ زَمَانُ هَرْجٍ لاَ يَأْنَسُونَ فِيهِ إِلاَّ بِكُتُبِهِمْ‏/ بنويس و علم خود را كه در ميان هم مذهبانت پخش كن و اگر مردى كتاب هايت را به پسرانت ارث بده، زمان بى‏نظمى برسد كه جز با كتاب هاى خود آسوده خاطر نشوند».

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی تصریح کرد: أمر به کتابت و حفظ کتب در احادیث متعددی آمده و ما نیز شاهد تلاش علما چه در کتابت و چه در حفظ کتب در طول تاریخ بوده ایم؛ چراکه فرهنگ و تمدن یک ملت و مکتب از سوی کتابت و کتاب در طول تاریخ ثبت شده؛ باقی مانده و نسل های بعدی از آن استفاده می کنند.

وی با اشاره به روایتی از امام علی(ع) که فرمود: « الْكُتُبُ بَسَاتِینُ الْعُلَمَاءِ/ كتاب باغ علماست»، بیان داشت: کتب در این روایت به معنای گل های خوشبو و خوش عطری است که تماشای آن موجب بهجت و سرور شده و کتابخانه باغی است که این گل ها در آن حفاظت خواهد شد و کتابدار نیز باغبانی است که از این گل ها محافظت می نماید.

معاون پژوهش حوزه های علمیه اظهار داشت: اجر کتابدار کتاب های اسلامی بیشتر از مابقی کتابدارهاست؛ چراکه محافظت از کتب اسلامی، حفاظت از تمام حقائقی است که در طول تاریخ از بشر و آیات و روایات به دست ما رسیده است.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی با بیان این مطلب که کتابداران می توانند برای کار خود قصد قربت داشته باشند، ابراز داشت: وقتی کاری در راستای رشد و تعالی اسلام باشد و در آن قصد قربت نیز انجام شود، خداوند متعال برکات خود را برای آن نازل خواهد کرد.

وی خاطرنشان ساخت: یک عالم دینی نیز اگر قصد قربت در کار خود نداشته باشد، در مرحله اول این کار او در جهت رشد و تعالی او قرار نخواهد گرفت و در مرحله دوم امدادهای الهی نیز به او نخواهد رسید.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha